Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Materiaal en materieel just in time op locatie

Gert Beens: “We doen alles vanaf het water om het leven op en rondom de kades zo min mogelijk te hinderen. In onze hub in de Coenhaven komt al het materiaal in bulk aan. Vanaf daar varen we al het materiaal en materieel just in time naar het werkterrein. We hebben een sleepboot aangeschaft en eigen mensen opgeleid tot schipper en matroos. Op een digitaal dashboard houden we bij welke materialen nodig zijn en zien we realtime waar de bevoorrading plaatsvindt.

Veilig aan wal en op het water

Voor het werken in de grachten werken we vanaf pontons met een breedte van 9 meter. Dit in verband met de rondvaartboten die minimaal 6 meter doorvaarruimte moeten hebben. Door pontons te koppelen kunnen we een kraanponton met een lengte van 36 meter realiseren. In deze modulaire aanpak houden we rekening met het BLVC-kader en de richtlijnen voor drijvend funderingsmaterieel. Zo spelen we met de inzet van materieel voortdurend in op het ontwerp van de nieuwe kadeconstructie. Daar waar het qua bereikbaarheid en fasering niet past, zorgen we in overleg met onze opdrachtgever voor een maatwerkoplossing.

Op het eerste en het laatste ponton hebben we een slagboom gemonteerd. Zo kunnen we de rondvaartboten tijdelijk tegenhouden als ze binnen valbereik dreigen te komen tijdens hijswerkzaamheden. Onze machinist bedient de slagboom vanuit zijn cabine.” Deze slagbomen werden voor het eerst ingezet bij het werken in de Herengracht. Projectmanager Fred Groot van Beens Groep noemde de slagbomen toen al een verbluffend eenvoudige oplossing die de gemeente Amsterdam zo’n 2 ton aan inzet van verkeersregelaars op het water bespaarde. Het bleek een effectieve beheersmaatregel in antwoord op het verzoek van Nautisch Beheer van de gemeente Amsterdam om scheepvaartbegeleiding bij tijdelijke stremming te regelen.

Onder de noemer SOK Kademakers, een samenwerkingsverband van drie aannemers en de gemeente Amsterdam, werkt Beens Groep sinds 2021 samen met Count & Cooper aan de vervanging van binnenstedelijke kademuren op diverse locaties in Amsterdam. Na vervanging van de kademuren van de Geldersekade en de Herengracht wordt er nu gewerkt aan de kades van de Prinsengracht.

Meer weten over omgevingsvriendelijk werken in hartje Amsterdam?

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie