Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Materiaal en materieel just in time op locatie

Gert Beens: “We doen alles vanaf het water om het leven op en rondom de kades zo min mogelijk te hinderen. In onze hub in de Coenhaven komt al het materiaal in bulk aan. Vanaf daar varen we al het materiaal en materieel just in time naar het werkterrein. We hebben een sleepboot aangeschaft en eigen mensen opgeleid tot schipper en matroos. Op een digitaal dashboard houden we bij welke materialen nodig zijn en zien we realtime waar de bevoorrading plaatsvindt.

Veilig aan wal en op het water

Voor het werken in de grachten werken we vanaf pontons met een breedte van 9 meter. Dit in verband met de rondvaartboten die minimaal 6 meter doorvaarruimte moeten hebben. Door pontons te koppelen kunnen we een kraanponton met een lengte van 36 meter realiseren. In deze modulaire aanpak houden we rekening met het BLVC-kader en de richtlijnen voor drijvend funderingsmaterieel. Zo spelen we met de inzet van materieel voortdurend in op het ontwerp van de nieuwe kadeconstructie. Daar waar het qua bereikbaarheid en fasering niet past, zorgen we in overleg met onze opdrachtgever voor een maatwerkoplossing.

Op het eerste en het laatste ponton hebben we een slagboom gemonteerd. Zo kunnen we de rondvaartboten tijdelijk tegenhouden als ze binnen valbereik dreigen te komen tijdens hijswerkzaamheden. Onze machinist bedient de slagboom vanuit zijn cabine.” Deze slagbomen werden voor het eerst ingezet bij het werken in de Herengracht. Projectmanager Fred Groot van Beens Groep noemde de slagbomen toen al een verbluffend eenvoudige oplossing die de gemeente Amsterdam zo’n 2 ton aan inzet van verkeersregelaars op het water bespaarde. Het bleek een effectieve beheersmaatregel in antwoord op het verzoek van Nautisch Beheer van de gemeente Amsterdam om scheepvaartbegeleiding bij tijdelijke stremming te regelen.

Onder de noemer SOK Kademakers, een samenwerkingsverband van drie aannemers en de gemeente Amsterdam, werkt Beens Groep sinds 2021 samen met Count & Cooper aan de vervanging van binnenstedelijke kademuren op diverse locaties in Amsterdam. Na vervanging van de kademuren van de Geldersekade en de Herengracht wordt er nu gewerkt aan de kades van de Prinsengracht.

Meer weten over omgevingsvriendelijk werken in hartje Amsterdam?

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie