Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Gefaseerd en kritisch verduurzamen

Gerben: “In de praktijk betekent het dat alles wat stuk gaat of versleten is, duurzaam vervangen of weggelaten wordt. Duurzaamheid is namelijk ook de kunst van het weglaten. We zijn kritisch en wegen de voordelen van nieuwe technieken en beschikbaarheid van milieuvriendelijke brandstoffen zorgvuldig af voordat we overschakelen. Daarnaast is de inzet van het materieel bepalend voor de keuze van de voedingsbron voor de motoren. Voor materieel dat zich over grote afstanden moet verplaatsen, is waterstof bijvoorbeeld nog niet de oplossing. De omschakeling naar eindaandrijvingen voorzien van elektromotoren is dan de eerste stap, de keuze van een duurzame voedingsbron de tweede.

MS Karst eerste werkschip op waterstof

In 2023 hebben we de MS Karst bij Scheepswerf de Kaap laten ombouwen. Het was een bestaand motorwerkschip in onze vloot, vernoemd naar Karst Beens, de oprichter van dit familiebedrijf. De waterpomp en de boegschroef werden een aantal jaar geleden al geëlektrificeerd. Nu moesten we de dieselmotoren voor de aandrijving van de schroefas nog vervangen. Met Snijder Scheepselektro hebben we de elektromotoren en het hele elektrische systeem aangelegd, met een flink aantal grote accu’s in een speciale accuruimte voorop het schip.

Uitsluitend groene waterstof

De accu’s van de elektromotoren en de elektrische kraan op het dek worden gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL). Daarop staat een powerpack, voorzien van een brandstofcel, dat energie haalt uit een daarachter geplaatste container met 400 kg waterstof. Die container laten we uitsluitend vullen met groene waterstof, gegenereerd door windmolenparken op zee en zonneparken. Daarmee maken we het onszelf niet gemakkelijk. Er is meer grijze waterstof verkrijgbaar dan groene, dus we moeten op tijd bij leveranciers aan de bel trekken. Dat we toch uitsluitend groene waterstof gebruiken heeft alles te maken met onze kernwaarde ‘betekenisvol’: we willen de wereld graag een stukje groener maken voor toekomstige generaties!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie