Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Netcongestie

Gerben Busweiler, Hoofd Materieel bij Beens Groep en de geestelijke vader van het DWL legt graag de keuze voor groene waterstof uit: “De keuze voor voeding via een waterstof-powerpack is een toekomstgerichte oplossing voor de huidige netcongestie. Daarmee bedoel ik dat het elektriciteitsnet op veel plekken overbelast is en netstroom schaarser wordt. Bovendien zijn er nauwelijks laadpunten met groene stroom voor schepen, dus ligt een zoektocht naar alternatieve voedingsbronnen voor de hand. Voor een werkschip als de MS Karst, dat zich maar langzaam over een traject verplaatst, is groene waterstof een goed alternatief voor groene stroom.

Goed rentmeesterschap

Op dit moment is groene waterstof nog beperkt verkrijgbaar en moeten we relatief veel moeite doen om onze containers gevuld te krijgen. Toch kiezen we vanuit goed rentmeesterschap voor onze planeet bewust voor deze nog beperkt verkrijgbare en dure variant. In tegenstelling tot grijs waterstof dat met behulp van fossiele brandstoffen geproduceerd wordt, wekt men groene waterstof uitsluitend op met windmolenparken op zee of zonneparken. Zo maken we onze hele werkcyclus emissievrij.

Onderzoek naar verbruik

De MS Karst met het daaraan gekoppelde DWL worden op dit moment succesvol ingezet bij oeverreconstructies in Noord-Holland. Daarbij doen we onderzoek naar het verbruik van waterstof. We kijken hoe lang we erover doen om de door het powerpack omgezette energie te verbruiken en wat de kosten zijn per kWatt uur. Met die inzichten kunnen we meer en wellicht zwaardere waterstoflaadstations gaan bouwen, want de zwaarte van het waterstofpakket bepaalt uiteindelijk het vermogen en daarmee de inzet van het materieel.”

Meer actueel

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Al sinds 2020 bouwen we samen met Hakkers en de provincie Noord-Holland duurzaam aan een toekomstbestendige infrastructuur. In een langdurige samenwerkingsovereenkomst (SOK) werken we aan het vervangen van oevers langs Noord-Hollandse vaarwegen. Dit, met een duidelijke ambitie: minder milieubelasting, meer hergebruik en volop ruimte voor innovatie. Vijf jaar later zijn de resultaten zichtbaar én indrukwekkend. De duurzaamheidsdoelen van 80% minder milieukosten en minimaal 50% hergebruik van materialen zijn behaald. Wegens dit succes is de samenwerking verlengd tot 2028, met een verhoogde Milieukostenindicator (MKI)-ambitie van 95% reductie.

Lees meer
Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Afgelopen weekend vond alweer de vijfde editie van Beens Beweegt plaats. Dit jaar reisden we met een enthousiaste groep van bijna 60 collega’s af naar Winterberg, waar twee dagen in het teken stonden van sportiviteit, vitaliteit en gezelligheid. Met wandelroutes, uitdagende wielrentochten en avontuurlijke mountainbike-trails bood Winterberg voor ieder wat wils.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie