Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Emissievrije werkcyclus

Het werken met elektrisch materieel neemt een vlucht in de constructieve waterbouw. Maar het vervangen van dieselmotoren door elektromotoren is slechts een eerste stap in het verduurzamen van de werkcyclus. De grootste uitdaging op de weg naar emissievrij werken is het milieuvriendelijk aanvoeren van groene stroom voor de accu’s van de elektromotoren.

Drijvend waterstofstation

Om de accu’s op de MS Karst met minimale milieubelasting van groene stroom te voorzien, heeft Beens Groep een unieke oplossing bedacht. Met het waterstof powerpack op ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) voorzien wij 20 mega-accu’s in het werkschip van stroom, op basis van groene waterstof die uitsluitend wordt opgewekt met windmolens en zonnepanelen. Dat is genoeg voor ruim 1100 kW per laadcyclus aan capaciteit, voor zowel het accupakket van het werkschip als de elektrische kraan op het dek.

Duurzaam presteren

Op dit moment werken we met de MS Karst aan de realisatie van duurzame oevers in Noord-Holland. Daar wil de provincie vanuit het overkoepelende programma Duurzame Infrastructuur de milieukosten bij het vervangen van oevers met 80% terugdringen. Nieuwsgierig naar onze gezamenlijke aanpak van duurzame prestaties? Lees het artikel op onze website.

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie