Vernieuwing ‘aanvaarvoorzieningen’ in de haven van Urk

URK – Wethouder Geert Post van Urk legde woensdag de laatste hand aan de vernieuwing van de ‘aanvaarvoorzieningen’ in de haven van Urk. Daarmee zijn de aanvaarvoorzieningen zowel in de werkhaven als de recreatiehaven, tot ieders tevredenheid, weer op het gewenste niveau.

Gelezen in de Stentor – 26 mei 2016

Begin 2015 is Beens Groep uit Genemuiden in opdracht van de gemeente gestart met de vervanging van de wrijfgordingen in de Urker havens. Een omvangrijke klus waarbij zo’n 2000 strekkende meter kade voorzien is van een nieuwe wrijfgording, balken tegen de palen van de kades. Voor dit project heeft Urk 415.000 euro uitgetrokken.

De gemeente Urk voert jaarlijks het nodige (groot-)onderhoud uit aan diverse voorzieningen in de havens. Na projecten als de aanleg van het historisch plankier, de uitbreiding van de stroomvoorzieningen, het cameratoezicht en het WIFI-netwerk was 2015 het jaar van de vervanging van de wrijfgordingen, die in slechte staat verkeerden.

De komende periode gaat Urk, in het kader van het plan ‘de Parel oppoetsen’, aan de slag met de bouw van twee nieuwe sanitair gebouwen op de Dormakade en Staverse kade.

“De haven van Urk neemt een centrale plaats in binnen onze samenleving. Voor het werken in de haven en ook de ontvangst van toeristen is het van belang dat we blijven investeren in goede voorzieningen. Dat doen we dan ook graag. Ieder jaar pakken we een specifiek onderdeel aan. Het onderhoud aan de havens is nooit af”, zegt wethouder Geert Post.

Lees ook:
http://www.destentor.nl/regio/urk/aanvaarvoorzieningen-urker-havens-vernieuwd-1.6051224

http://www.heturkerland.nl/nieuws/algemeen/tweeduizend-meter-kade-vernieuwd

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie