Bundeling van krachten in Zuidhorn

Over het van Starkenborghkanaal in het Groningse Zuidhorn wordt een nieuwe spoorbrug gebouwd. De bouwer van de brug is Max Bögl, die het project uitvoert in opdracht van Pro Rail. Voor de damwandconstructie langs de oevers en het baggerwerk bundelt Max Bögl haar krachten met Beens Groep en Beens Dredging.

Max Bögl heeft ingeschreven voor de spoorbrug over het van Starkenborghkanaal. Zij hebben hun sterke kwaliteiten als bruggenbouwer ingezet. Wij hebben de gehele scope met betrekking tot de waterbouwkundige werken voor onze rekening genomen, inclusief het ontwerp. Zo konden we samen de winnende aanbieding op tafel leggen.

Het van Starkenborghkanaal wordt ter plekke verbreed. Door deze verbreding wordt het kanaal beter bevaarbaar voor grotere schepen. De nieuwe spoorburg heeft een vrije overspanning van 145 m. De brug wordt op de oever ‘voorgebouwd’ en daarna met zogenaamde ‘SPMT’s’ en een ponton over het kanaal getransporteerd, op zijn plaats gezet en afgebouwd.

Berekend op de tijdelijke belasting
Beens Groep draagt zorg voor de gehele scope van waterbouwkundige werken. “Normaliter gaan we bij de berekening van de damwandconstructie uit van de maatgevende eindsituatie”, vertelt Robert Klein Kranenbarg, constructeur bij Beens Groep. “Maar nu de spoor brug – met een transportgewicht van zo’n 1.600 ton en een lengte (zonder boogvoeten) van 130 meter – op de oever wordt voor gebouwd, moeten we ook met deze tijdelijke uitvoeringsbelastingen rekening houden. De nieuwe stalen damwand wordt aangebracht voordat de brug wordt gebouwd. Hij is – mede door de extra zware schroefinjectieverankering – bestand tegen die tijdelijke, hoge belastingen.”

Korte lijnen
De berekeningen en het ontwerp voor de damwandconstructie maakt Beens Groep in nauwe samenwerking met Max Bögl. “We hebben samen de ontwerpuitgangspunten vastgesteld. De samenwerking verloopt plezierig en vlot. De lijnen met de ontwerpers van de brug zijn kort. We hebben bovendien al vaker samengewerkt met Max Bögl bij een parkeergarage onder de Boerenwetering in hartje Amsterdam; we hebben inmiddels aan een half woord genoeg.”

Breder en dieper
Als de damwandconstructie is geplaatst, haalt Beens Dredging, onderdeel van Beens Groep, de grond voor de damwanden weg, zodat de vaargeul hier breder wordt. Klein Kranenbarg: “Het is mooi dat we al die disciplines in eigen huis hebben. Het afstemmen van de werkzaamheden gaat dan vanzelf.“ Als de nieuwe brug op de pijlers staat, brengt Beens Dredging het van Starkenborghkanaal op diepte. Dit gebeurt na het plaatsen van de brug, omdat dan geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de tijdelijke hoge belastingen.

Meer actueel

Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie