Bundeling van krachten in Zuidhorn

Over het van Starkenborghkanaal in het Groningse Zuidhorn wordt een nieuwe spoorbrug gebouwd. De bouwer van de brug is Max Bögl, die het project uitvoert in opdracht van Pro Rail. Voor de damwandconstructie langs de oevers en het baggerwerk bundelt Max Bögl haar krachten met Beens Groep en Beens Dredging.

Max Bögl heeft ingeschreven voor de spoorbrug over het van Starkenborghkanaal. Zij hebben hun sterke kwaliteiten als bruggenbouwer ingezet. Wij hebben de gehele scope met betrekking tot de waterbouwkundige werken voor onze rekening genomen, inclusief het ontwerp. Zo konden we samen de winnende aanbieding op tafel leggen.

Het van Starkenborghkanaal wordt ter plekke verbreed. Door deze verbreding wordt het kanaal beter bevaarbaar voor grotere schepen. De nieuwe spoorburg heeft een vrije overspanning van 145 m. De brug wordt op de oever ‘voorgebouwd’ en daarna met zogenaamde ‘SPMT’s’ en een ponton over het kanaal getransporteerd, op zijn plaats gezet en afgebouwd.

Berekend op de tijdelijke belasting
Beens Groep draagt zorg voor de gehele scope van waterbouwkundige werken. “Normaliter gaan we bij de berekening van de damwandconstructie uit van de maatgevende eindsituatie”, vertelt Robert Klein Kranenbarg, constructeur bij Beens Groep. “Maar nu de spoor brug – met een transportgewicht van zo’n 1.600 ton en een lengte (zonder boogvoeten) van 130 meter – op de oever wordt voor gebouwd, moeten we ook met deze tijdelijke uitvoeringsbelastingen rekening houden. De nieuwe stalen damwand wordt aangebracht voordat de brug wordt gebouwd. Hij is – mede door de extra zware schroefinjectieverankering – bestand tegen die tijdelijke, hoge belastingen.”

Korte lijnen
De berekeningen en het ontwerp voor de damwandconstructie maakt Beens Groep in nauwe samenwerking met Max Bögl. “We hebben samen de ontwerpuitgangspunten vastgesteld. De samenwerking verloopt plezierig en vlot. De lijnen met de ontwerpers van de brug zijn kort. We hebben bovendien al vaker samengewerkt met Max Bögl bij een parkeergarage onder de Boerenwetering in hartje Amsterdam; we hebben inmiddels aan een half woord genoeg.”

Breder en dieper
Als de damwandconstructie is geplaatst, haalt Beens Dredging, onderdeel van Beens Groep, de grond voor de damwanden weg, zodat de vaargeul hier breder wordt. Klein Kranenbarg: “Het is mooi dat we al die disciplines in eigen huis hebben. Het afstemmen van de werkzaamheden gaat dan vanzelf.“ Als de nieuwe brug op de pijlers staat, brengt Beens Dredging het van Starkenborghkanaal op diepte. Dit gebeurt na het plaatsen van de brug, omdat dan geen rekening meer hoeft te worden gehouden met de tijdelijke hoge belastingen.

Meer actueel

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Lees meer
Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin