100.000 m3 bagger uit de Beemster en Wijdewormer Polder

Beens Dredging, ons baggerbedrijf, staat met zijn tweejarig bestaan aan het roer van grootschalige baggerprojecten. In de Beemster en Wijdewormer Polder worden diverse boezemwateren gebaggerd, zodat zij de komende decennia weer aan de benodigde leggerdiepte voldoen.

Het uitdiepen van de boezems heeft een hydraulisch én een plaatselijk nautisch belang. Ewald Scholten, directeur van Beens Dredging legt dit uit: “De boezemwateren worden door ons gebaggerd om de doorstroming en afvoer van een bepaalde hoeveelheid water te garanderen. En dat is nodig om wateroverlast te beperken. Anderzijds is meer diepte voordelig voor de scheepvaart.” Beens Dredging voert het werk uit in opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Het Hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor de waterschapstaken in Noord-Holland, ten noorden van het Noordzeekanaal en op Texel.

Baggeren en afvoeren
Beens Dredging is actief bij de Ursemmervaart, ‘t Zwet, de Beemsterringvaart, Beemsteruitwatering en de ringvaart Wijdewormer. Het tracé beslaat circa 16 km waaruit zo’n 100.000 m3 slib gebaggerd moet worden. Dit is vergelijkbaar met 1,2 miljoen kruiwagens. Daarbij is Beens Dredging verantwoordelijk voor de afvoer van de bagger. Hiervoor benadert zij de eigenaren van de omringende landerijen, met het verzoek om een stuk van hun land ter beschikking te stellen als baggerdepot.

Win-winsituatie
“Beens Dredging heeft hier een actief omgevingsmanagement gevoerd”, vindt Jelle Suiker, projectleider van het HHNK. Vijf agrariërs hebben land ter beschikking gesteld. In totaal goed voor zo’n 25 ha opslagruimte. Dit alles is contractueel goed vastgelegd en na indikking van het schone slib geeft dit na twee jaar een hoger gelegen agrarisch perceel. Een win-winsituatie. Daarbij heeft Beens Dredging alle vergunningen, ontheffingen en beschikkingen geregeld en ligt het werk strak op schema.”

Milieuvriendelijk verwerken
Voor het baggeren maakt Beens Dredging gebruik van een snijkopzuiger en een drijvende leiding. Met deze attributen perst zij het slib naar de baggerdepots. Dit is een milieuvriendelijke manier om de bagger te verwerken, die bovendien kan worden geregeld zonder extra verkeersbewegingen. “Vlak na storting is de laag slib nog zo’n 70 cm dik”, vertelt Scholten. “Gedurende twee jaar klinkt de laag in tot circa 30 cm.” De baggerwerkzaamheden vinden plaats tussen oktober 2015 en december 2016. In het broedseizoen – van 15 maart tot 15 juni – mag plaatselijk worden doorgewerkt onder ecologische begeleiding, zodat vogels niet gestoord worden in hun broedperiode.

Meer actueel

Vernieuwing lage walmuren Oudegracht Utrecht

Vernieuwing lage walmuren Oudegracht Utrecht

Vorig jaar bezochten Rob Jetten (D66), Jacco Vonhof (MKB Nederland) en Fries Heinis (Bouwend Nederland) tijdens de dag van de Ondernemer onze werkzaamheden in Utrecht. Hier vervangen wij de lage walmuren langs de Oudegracht.

Lees meer
Vervangen kademuren Kolksluis Spaarndam

Vervangen kademuren Kolksluis Spaarndam

Het hoogheemraadschap van Rijnland gunt de opdracht voor de 1e fase van de geplande werkzaamheden aan de Kolksluis in Spaarndam aan waterbouwer Beens Groep. Rijnland en Beens bereiden in een bouwteamconstructie het vervangen van de kademuren voor. Uitvoering start vooralsnog in november 2020.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin