100.000 m3 bagger uit de Beemster en Wijdewormer Polder

Beens Dredging, ons baggerbedrijf, staat met zijn tweejarig bestaan aan het roer van grootschalige baggerprojecten. In de Beemster en Wijdewormer Polder worden diverse boezemwateren gebaggerd, zodat zij de komende decennia weer aan de benodigde leggerdiepte voldoen.

Het uitdiepen van de boezems heeft een hydraulisch én een plaatselijk nautisch belang. Ewald Scholten, directeur van Beens Dredging legt dit uit: “De boezemwateren worden door ons gebaggerd om de doorstroming en afvoer van een bepaalde hoeveelheid water te garanderen. En dat is nodig om wateroverlast te beperken. Anderzijds is meer diepte voordelig voor de scheepvaart.” Beens Dredging voert het werk uit in opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Het Hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor de waterschapstaken in Noord-Holland, ten noorden van het Noordzeekanaal en op Texel.

Baggeren en afvoeren
Beens Dredging is actief bij de Ursemmervaart, ‘t Zwet, de Beemsterringvaart, Beemsteruitwatering en de ringvaart Wijdewormer. Het tracé beslaat circa 16 km waaruit zo’n 100.000 m3 slib gebaggerd moet worden. Dit is vergelijkbaar met 1,2 miljoen kruiwagens. Daarbij is Beens Dredging verantwoordelijk voor de afvoer van de bagger. Hiervoor benadert zij de eigenaren van de omringende landerijen, met het verzoek om een stuk van hun land ter beschikking te stellen als baggerdepot.

Win-winsituatie
“Beens Dredging heeft hier een actief omgevingsmanagement gevoerd”, vindt Jelle Suiker, projectleider van het HHNK. Vijf agrariërs hebben land ter beschikking gesteld. In totaal goed voor zo’n 25 ha opslagruimte. Dit alles is contractueel goed vastgelegd en na indikking van het schone slib geeft dit na twee jaar een hoger gelegen agrarisch perceel. Een win-winsituatie. Daarbij heeft Beens Dredging alle vergunningen, ontheffingen en beschikkingen geregeld en ligt het werk strak op schema.”

Milieuvriendelijk verwerken
Voor het baggeren maakt Beens Dredging gebruik van een snijkopzuiger en een drijvende leiding. Met deze attributen perst zij het slib naar de baggerdepots. Dit is een milieuvriendelijke manier om de bagger te verwerken, die bovendien kan worden geregeld zonder extra verkeersbewegingen. “Vlak na storting is de laag slib nog zo’n 70 cm dik”, vertelt Scholten. “Gedurende twee jaar klinkt de laag in tot circa 30 cm.” De baggerwerkzaamheden vinden plaats tussen oktober 2015 en december 2016. In het broedseizoen – van 15 maart tot 15 juni – mag plaatselijk worden doorgewerkt onder ecologische begeleiding, zodat vogels niet gestoord worden in hun broedperiode.

Meer actueel

Vervangen kademuren en sluisdeuren Kolksluis van Spaarndam

Vervangen kademuren en sluisdeuren Kolksluis van Spaarndam

Op 13 september 2021 gaat Beens Groep samen met hoogheemraadschap van Rijnland van start met de werkzaamheden in de Kolksluis van Spaarndam waarbij de kademuren en sluisdeuren vervangen worden. Zonder onvoorziene vertragingen zal het project mei 2022 klaar zijn.

Lees meer
Beens in Beeld 21

Beens in Beeld 21

In de 21ste editie van Beens in Beeld wordt aandacht gegeven aan de 'RoRo-kade' aan de Maasvlakte, die wij realiseren voor SIF Netherlands, Pilotproject ophogen landbouwgrond, Laad-/lossteiger voor Bontrup en vervanging oeverbescherming Hoge Vaart tussen Almere en Zeewolde.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin