100.000 m3 bagger uit de Beemster en Wijdewormer Polder

Beens Dredging, ons baggerbedrijf, staat met zijn tweejarig bestaan aan het roer van grootschalige baggerprojecten. In de Beemster en Wijdewormer Polder worden diverse boezemwateren gebaggerd, zodat zij de komende decennia weer aan de benodigde leggerdiepte voldoen.

Het uitdiepen van de boezems heeft een hydraulisch én een plaatselijk nautisch belang. Ewald Scholten, directeur van Beens Dredging legt dit uit: “De boezemwateren worden door ons gebaggerd om de doorstroming en afvoer van een bepaalde hoeveelheid water te garanderen. En dat is nodig om wateroverlast te beperken. Anderzijds is meer diepte voordelig voor de scheepvaart.” Beens Dredging voert het werk uit in opdracht van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Het Hoogheemraadschap is verantwoordelijk voor de waterschapstaken in Noord-Holland, ten noorden van het Noordzeekanaal en op Texel.

Baggeren en afvoeren
Beens Dredging is actief bij de Ursemmervaart, ‘t Zwet, de Beemsterringvaart, Beemsteruitwatering en de ringvaart Wijdewormer. Het tracé beslaat circa 16 km waaruit zo’n 100.000 m3 slib gebaggerd moet worden. Dit is vergelijkbaar met 1,2 miljoen kruiwagens. Daarbij is Beens Dredging verantwoordelijk voor de afvoer van de bagger. Hiervoor benadert zij de eigenaren van de omringende landerijen, met het verzoek om een stuk van hun land ter beschikking te stellen als baggerdepot.

Win-winsituatie
“Beens Dredging heeft hier een actief omgevingsmanagement gevoerd”, vindt Jelle Suiker, projectleider van het HHNK. Vijf agrariërs hebben land ter beschikking gesteld. In totaal goed voor zo’n 25 ha opslagruimte. Dit alles is contractueel goed vastgelegd en na indikking van het schone slib geeft dit na twee jaar een hoger gelegen agrarisch perceel. Een win-winsituatie. Daarbij heeft Beens Dredging alle vergunningen, ontheffingen en beschikkingen geregeld en ligt het werk strak op schema.”

Milieuvriendelijk verwerken
Voor het baggeren maakt Beens Dredging gebruik van een snijkopzuiger en een drijvende leiding. Met deze attributen perst zij het slib naar de baggerdepots. Dit is een milieuvriendelijke manier om de bagger te verwerken, die bovendien kan worden geregeld zonder extra verkeersbewegingen. “Vlak na storting is de laag slib nog zo’n 70 cm dik”, vertelt Scholten. “Gedurende twee jaar klinkt de laag in tot circa 30 cm.” De baggerwerkzaamheden vinden plaats tussen oktober 2015 en december 2016. In het broedseizoen – van 15 maart tot 15 juni – mag plaatselijk worden doorgewerkt onder ecologische begeleiding, zodat vogels niet gestoord worden in hun broedperiode.

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie