Tal van verkeersmaatregelen bij Gouwe Gouda

Vlak langs de drukke doorgaande weg ‘Nieuwe Gouwe O.Z.’ in Gouda ligt het kanaal de Gouwe. Provincie Zuid Holland heeft ons de opdracht verstrekt om de oeverconstructies hier van te vervangen.

 “Het is een bijzonder project met de nodige uitdagingen”, vertelt werkvoorbereider Arnold Jansen. “Omdat het vlak langs de provinciale weg ligt, zijn we genoodzaakt om tal van verkeersmaatregelen te treffen. De te nemen maatregelen hebben we in de voorbereiding in een verkeersplan omschreven en met de provincie en de gemeente afgestemd. Zo is er bijvoorbeeld voor één rijrichting een verkeersomleiding via bedrijventerrein Goudse Poort van toepassing. En is de ruimte tussen het kanaal en de rijbaan met stalen barriers afgezet.”

“De bestaande constructie was een houten damwandconstructie met zetsteen. Het aanwezige zetsteen wordt weer hergebruikt om zo duurzaam met bestaande materialen om te gaan. De bodem van de locatie is plaatselijk vervuild. Doordat Beens Groep in bezit is van het BRL7000- certificaat mogen we deze werkzaamheden zelf uitvoeren. Ook is er volgens een NGE- onderzoek kans dat er ‘niet gesprongen explosieven’ onder de rotonde van de provinciale weg liggen. Nabij deze locatie mogen we de stalen damwand, die als oeverconstructie wordt toegepast, enkel de grond in ‘drukken’ om trillinghinder te voorkomen.”

De nieuwe oeverconstructie bestaat uit een stalen damwandconstructie met een lengte van ca. 15 meter. Door middel van schroefinjectieverankering wordt deze verankerd. Onder de waterspiegel wordt de damwand afgewerkt met een stalen deksloof en een kunststof wrijfgording. Als aansluiting op de oever, wordt het oorspronkelijke zetsteen weer geplaatst. “Al met al een mooi stukje werk”, besluit Arnold tot slot zijn verhaal.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie