Tal van verkeersmaatregelen bij Gouwe Gouda

Vlak langs de drukke doorgaande weg ‘Nieuwe Gouwe O.Z.’ in Gouda ligt het kanaal de Gouwe. Provincie Zuid Holland heeft ons de opdracht verstrekt om de oeverconstructies hier van te vervangen.

 “Het is een bijzonder project met de nodige uitdagingen”, vertelt werkvoorbereider Arnold Jansen. “Omdat het vlak langs de provinciale weg ligt, zijn we genoodzaakt om tal van verkeersmaatregelen te treffen. De te nemen maatregelen hebben we in de voorbereiding in een verkeersplan omschreven en met de provincie en de gemeente afgestemd. Zo is er bijvoorbeeld voor één rijrichting een verkeersomleiding via bedrijventerrein Goudse Poort van toepassing. En is de ruimte tussen het kanaal en de rijbaan met stalen barriers afgezet.”

“De bestaande constructie was een houten damwandconstructie met zetsteen. Het aanwezige zetsteen wordt weer hergebruikt om zo duurzaam met bestaande materialen om te gaan. De bodem van de locatie is plaatselijk vervuild. Doordat Beens Groep in bezit is van het BRL7000- certificaat mogen we deze werkzaamheden zelf uitvoeren. Ook is er volgens een NGE- onderzoek kans dat er ‘niet gesprongen explosieven’ onder de rotonde van de provinciale weg liggen. Nabij deze locatie mogen we de stalen damwand, die als oeverconstructie wordt toegepast, enkel de grond in ‘drukken’ om trillinghinder te voorkomen.”

De nieuwe oeverconstructie bestaat uit een stalen damwandconstructie met een lengte van ca. 15 meter. Door middel van schroefinjectieverankering wordt deze verankerd. Onder de waterspiegel wordt de damwand afgewerkt met een stalen deksloof en een kunststof wrijfgording. Als aansluiting op de oever, wordt het oorspronkelijke zetsteen weer geplaatst. “Al met al een mooi stukje werk”, besluit Arnold tot slot zijn verhaal.

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie