Sluizenbouw is maatwerk

Om de Overijsselse Vecht toegankelijk te maken voor de recreatievaart vanaf Duitsland tot Ommen, legt Beens Groep de waterbouwkundige constructie aan voor de sluizen bij Junne en Mariënberg.

Het ontwerp van de sluizen bij Junne en Mariënberg is nieuw in de sluizenwereld. Het hoogteverschil wordt niet overbrugd door de traditionele sluisdeuren, maar door stuwpanden die horizontaal op de grond van de sluis liggen en in verticale stand het water op peil brengen. Hierdoor zijn geen hoge wanden te zien, maar fraaie, flauwe oevers met daarin de vaartuigen. De sluizen werken bovendien volautomatisch, waardoor elk klein vaartuig er zelfstandig gebruik van kan maken. Kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.

Een intensieve uitdaging
De damwandconstructie wordt aangelegd vanaf het alnd. Hier dus geen schepen en pontons, maar vooral uitdagend werk aan wal. “De damwanden verschillen in lengte en breedte om de constructie te kunnen maken”, vertelt Arjan Kolk, uitvoerder van het project. “Hierdoor moest veel brand- en snijwerk worden verricht. We hebben hoekoplossingen gerealiseerd, waarvoor planken over een lengte van 15 m moesten worden bijgesneden en elke sluis telt zo’n 25 hoekdetails. Dat heeft veel voorbereidingstijd gevraagd, waarin alle details zijn uitvergroot, doorgenomen en uitgetekend. Maar ook de uitvoeringsfase is intensief.”

Gemotiveerd en vakkundig
De uitvoering van het totale project is in handen van drie vakmensen. Machinist Henri van Dijk, heier Marien Altena en lasser Arjan Wind zijn gedurende een half jaar continu op het project aanwezig. “Het tempo liep op naarmate het werk vorderde”, vertelt Altena. “Bij het eerste hoekdetail moesten we de aanpak nog onder de knie krijgen, maar de tweede ging al sneller.” Volgens Kolk is het meer dan dat. “Dit is een club gemotiveerde vakmensen. Ze hebben over alles meegedacht en elke uitdaging vakkundig aangepakt. Een relatief klein projectteam heeft hier een staaltje Waterbouw Plus geleverd!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie