Sluizenbouw is maatwerk

Om de Overijsselse Vecht toegankelijk te maken voor de recreatievaart vanaf Duitsland tot Ommen, legt Beens Groep de waterbouwkundige constructie aan voor de sluizen bij Junne en Mariënberg.

Het ontwerp van de sluizen bij Junne en Mariënberg is nieuw in de sluizenwereld. Het hoogteverschil wordt niet overbrugd door de traditionele sluisdeuren, maar door stuwpanden die horizontaal op de grond van de sluis liggen en in verticale stand het water op peil brengen. Hierdoor zijn geen hoge wanden te zien, maar fraaie, flauwe oevers met daarin de vaartuigen. De sluizen werken bovendien volautomatisch, waardoor elk klein vaartuig er zelfstandig gebruik van kan maken. Kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.

Een intensieve uitdaging
De damwandconstructie wordt aangelegd vanaf het alnd. Hier dus geen schepen en pontons, maar vooral uitdagend werk aan wal. “De damwanden verschillen in lengte en breedte om de constructie te kunnen maken”, vertelt Arjan Kolk, uitvoerder van het project. “Hierdoor moest veel brand- en snijwerk worden verricht. We hebben hoekoplossingen gerealiseerd, waarvoor planken over een lengte van 15 m moesten worden bijgesneden en elke sluis telt zo’n 25 hoekdetails. Dat heeft veel voorbereidingstijd gevraagd, waarin alle details zijn uitvergroot, doorgenomen en uitgetekend. Maar ook de uitvoeringsfase is intensief.”

Gemotiveerd en vakkundig
De uitvoering van het totale project is in handen van drie vakmensen. Machinist Henri van Dijk, heier Marien Altena en lasser Arjan Wind zijn gedurende een half jaar continu op het project aanwezig. “Het tempo liep op naarmate het werk vorderde”, vertelt Altena. “Bij het eerste hoekdetail moesten we de aanpak nog onder de knie krijgen, maar de tweede ging al sneller.” Volgens Kolk is het meer dan dat. “Dit is een club gemotiveerde vakmensen. Ze hebben over alles meegedacht en elke uitdaging vakkundig aangepakt. Een relatief klein projectteam heeft hier een staaltje Waterbouw Plus geleverd!”

Meer actueel

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Lees meer
Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin