‘Aanbrengen zinkerleidingen’, een specialisme van Beens Dredging

Leidingen in kanalen of vaarwegen mogen de scheepvaart niet belemmeren. Het vraagt echter wel wat vakmanschap om eerst een zinkertrench te graven, vervolgens de leidingen op de juiste diepte boven de trench te brengen en daarna af te zinken. Het afzinken wordt vanaf begin tot eind gemonitord en gecontroleerd.

Gijs Methorst, bedrijfsleider van Beens Dredging, kent de uitdaging van de zinkerleidingen als geen ander. “Er wordt een 3D ontgravingsmodel opgesteld en tijdens het afzinkproces worden meerdere controle peilingen uitgevoerd met eigen survey materieel. De leiding wordt zo zeer gedoseerd en nauwkeurig in positie gebracht en afgezonken. De directe samenwerking tussen survey en afzinkploeg geeft veel meerwaarde.”

Meerdere varianten
Methorst refereert naar een project aan de Ertshaven in Amsterdam. “De dubbele zinkerleiding met een lengte van 250 m ligt eerst op de kade. Vanaf hier hebben we de leidingen het water ingetrokken. Een uitdagende klus vanwege de 90°-bocht aan het einde van de leiding met een opstaander van 8 m. Deze hebben we vervolgens in een damwandkuip geplaatst, waarin we – na het afzinken van de leiding – de waterstand konden verlagen om een doorvoer door de kade te maken op 1,5 m onder het havenpeil. Opdrachtgevers kiezen er steeds vaker voor om leidingen in de bodem te plaatsen. De leiding blijft dan onder water waardoor de inhoud van de leiding niet kan bevriezen. In dit project sluiten de disciplines binnen de totale groep prachtig op elkaar aan. De klant krijgt op één adres een totaaloplossing.”

Ook voor het verwijderen van leidingen
Door een wijziging in de wet WION, zijn netbeheerders verplicht om kabels en leidingen die niet meer in gebruik zijn, te verwijderen. Ook hiervoor kunnen opdrachtgevers bij Beens Dredging terecht. Voor de aanleg, het opsporen, inmeten, vastleggen en verwijderen van boringen en zinkers – inclusief de aanvraag van de bijbehorende vergunningen en ontheffingen – heeft Beens Dredging alles in huis.

Voor geheel vrijblijvend meer informatie kunt u contact opnemen met:
Sander Zuurbier (hoofd bedrijfsbureau)
s.zuurbier@beensdredging.nl
06-22 45 45 88

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie