Bouwen met een fulltime omgevingscoördinator

Tussen de Oostersluis en de J.B. Bronssluis in het Eemskanaal bij Groningen – een afstand van zo’n 3 km – wordt de kadeconstructie vervangen. Voor de uitvoering van het werk heeft Waterschap Noorderzijlvest duidelijke eisen. Gezien de actuele aardbevingsproblematiek in Groningen, moet de constructie aardbevingbestendig zijn. Vanwege de vele bewoners in de nabijheid van het project, is goed omgevingsmanagement een must.


Zorg voor de omgeving is binnen Beens Groep een vanzelfsprekende zaak. Bij alle werken zetten we ons in om de overlast voor de omgeving tot het minimum te beperken. “Om die reden wordt op het Eemskanaal vooral vanaf het water gewerkt”, vertelt projectleider Harry Post. “Dit beperkt het bouwverkeer op de omringende wegen en houdt de leefbaarheid optimaal. Daarnaast communiceren we intensief met de omwonenden. In nieuwsbrieven die huis-aan-huis worden verspreid legt onze fulltime omgevingscoördinator uit waar we mee bezig zijn en wanneer een volgend tracée op de planning staat. Deze organiseert – naast de gebruikelijke communicatie – inloopspreekuren waar iedereen met vragen terecht kan en voert regelmatig prestatiemetingen uit bij de omwonenden.”

Kwaliteitsborging
De aardbevingbestendige kwaliteit van de constructie wordt geborgd in het voortraject. De ontwerpers van Beens Groep maken de constructieve berekeningen die de kadeconstructies aardbevingbestendig maakt. Maar deze zwaarte heeft ook impact op het verdere verloop van het project. “We moeten 28 overkluizingen – zogenaamde ‘coupures’- aanbrengen voor kabels en leidingen”, vertelt Post. De zware constructie die hiervoor moet worden aangebracht vergt veel aandacht. Ook de verankeringsconstructie is zwaarder dan gebruikelijk.”

Adequaat erop inspringen
Rob Bos van Waterschap Noorderzijlvest haakt in: “Na de gunning – begin december 2017 – wilden we zo snel mogelijk aan de slag. Maar juist in het begin komt er veel op je af. Beens Groep ging hier uiterst adequaat mee
om. De vele werkplannen zijn vakkundig uitgewerkt en aangeboden ter controle en ter toetsing. Hierdoor verloopt het werk nu volgens de strakke planning.”

Open communicatie
“Juist in deze voorbereidingsfase hebben we Beens Groep leren kennen als een kundige partij”, vervolgt Bos. “Met onze directievoerder ANTEA communiceert zij open over het bestek; vraagt zich af waarom dingen erin staan of waarom ze er juist niet in staan. Dat werkt plezierig.” Ook over het omgevingsmanagement is Bos tevreden. “Beens Groep heeft goede punten aangedragen en ontzorgt ons volledig op dit gebied. Zij legt uit wat er gebeurt en stelt de omgeving volledig gerust.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie