Baggerwerk zorgt voor blije gezichten in Lemmer

De gemeente De Fryske Marren, waar Lemmer toe behoort, had al lang de wens om de havens en vaargeul naar het IJsselmeer te laten uitbaggeren om zo meer diepgang voor de scheepvaart te bieden. Beens Dredging heeft dit werk in opdracht gekregen. Lemmer is een waterrijke Friese gemeente aan het IJsselmeer en zeer populair bij watersporters. In totaal wordt 150.000 kuub baggerspecie verwijderd in twee fases.

De eerste fase is onlangs van start gegaan. ,,Het werk verloopt goed”, bericht uitvoerder Mendy Sloots. ,,Door Beens Dredging is een plan gemaakt om in het vaarseizoen zoveel mogelijk rekening te houden met de pleziervaart. Het werk wordt uitgevoerd met een baggerkraan op een zogenoemd ‘stappenponton’. Dit ponton hebben we binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. Het ponton kan zichzelf in stappen verplaatsen door het water. De bagger wordt in beunbakken geschept en naar een depot vervoerd. Baggerspecie die uit de havens en vaargeul komt, wordt later weer gebruikt voor een aantal eilanden in het Markermeer.”

De bestuurders van de jachthavens in Lemmer zijn blij dat het baggerwerk wordt uitgevoerd, zegt Sloots: ,,Jachten met enige diepgang konden niet meer aanmeren bij de meeste steigers. Omdat het vaarseizoen volop bezig is en we nu aan de slag zijn, hebben de toeristen direct plezier van het feit dat de vaardiepte vergroot wordt. Ook aanliggende bedrijven juichen toe dat er gebaggerd wordt. Zo is er een betoncentrale waar vrachtschepen minder zwaar beladen konden worden voor we daar aan de slag gingen. Een ander voorbeeld: de brandstofsteiger van één van de jachthavens was niet bereikbaar voor jachten met veel diepgang. Die locaties pakken we daarom met voorrang aan.”

Sloots ziet voordeel van haar aanpak: ,,Goede communicatie is van groot belang. Voor we gaan baggeren heb ik overleg gevoerd met bedrijven en bewoners die aan het water gevestigd zijn. Zo weten zij wat wij gaan doen en hoor ik van hen of er bijzonderheden zijn. Waar mogelijk houden we rekening met hun wensen. Die service moet je kunnen bieden, je krijgt er goodwill en medewerking voor terug.” In de 1e fase gaat het om drie havens die tot een vaardiepte van 3,70 meter worden gebracht. ,,Vooral de Industriehaven was behoorlijk dichtgeslibd”, meldt de uitvoerder. In fase 2 krijgt de vaargeul naar het IJsselmeer meer diepgang. Dat werk speelt in het najaar en zal begin 2018 zijn afgerond.

Meer actueel

Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie