Baggerwerk zorgt voor blije gezichten in Lemmer

De gemeente De Fryske Marren, waar Lemmer toe behoort, had al lang de wens om de havens en vaargeul naar het IJsselmeer te laten uitbaggeren om zo meer diepgang voor de scheepvaart te bieden. Beens Dredging heeft dit werk in opdracht gekregen. Lemmer is een waterrijke Friese gemeente aan het IJsselmeer en zeer populair bij watersporters. In totaal wordt 150.000 kuub baggerspecie verwijderd in twee fases.

De eerste fase is onlangs van start gegaan. ,,Het werk verloopt goed”, bericht uitvoerder Mendy Sloots. ,,Door Beens Dredging is een plan gemaakt om in het vaarseizoen zoveel mogelijk rekening te houden met de pleziervaart. Het werk wordt uitgevoerd met een baggerkraan op een zogenoemd ‘stappenponton’. Dit ponton hebben we binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. Het ponton kan zichzelf in stappen verplaatsen door het water. De bagger wordt in beunbakken geschept en naar een depot vervoerd. Baggerspecie die uit de havens en vaargeul komt, wordt later weer gebruikt voor een aantal eilanden in het Markermeer.”

De bestuurders van de jachthavens in Lemmer zijn blij dat het baggerwerk wordt uitgevoerd, zegt Sloots: ,,Jachten met enige diepgang konden niet meer aanmeren bij de meeste steigers. Omdat het vaarseizoen volop bezig is en we nu aan de slag zijn, hebben de toeristen direct plezier van het feit dat de vaardiepte vergroot wordt. Ook aanliggende bedrijven juichen toe dat er gebaggerd wordt. Zo is er een betoncentrale waar vrachtschepen minder zwaar beladen konden worden voor we daar aan de slag gingen. Een ander voorbeeld: de brandstofsteiger van één van de jachthavens was niet bereikbaar voor jachten met veel diepgang. Die locaties pakken we daarom met voorrang aan.”

Sloots ziet voordeel van haar aanpak: ,,Goede communicatie is van groot belang. Voor we gaan baggeren heb ik overleg gevoerd met bedrijven en bewoners die aan het water gevestigd zijn. Zo weten zij wat wij gaan doen en hoor ik van hen of er bijzonderheden zijn. Waar mogelijk houden we rekening met hun wensen. Die service moet je kunnen bieden, je krijgt er goodwill en medewerking voor terug.” In de 1e fase gaat het om drie havens die tot een vaardiepte van 3,70 meter worden gebracht. ,,Vooral de Industriehaven was behoorlijk dichtgeslibd”, meldt de uitvoerder. In fase 2 krijgt de vaargeul naar het IJsselmeer meer diepgang. Dat werk speelt in het najaar en zal begin 2018 zijn afgerond.

Meer actueel

Mooie samenwerking met Arcadis voor Waterschap Hunze en Aa's

Mooie samenwerking met Arcadis voor Waterschap Hunze en Aa's

Na lang tenderen hebben Waterschap Hunze en Aa's en Arcadis (als hoofdaannemer) vandaag de raamovereenkomst Dijk- en Oeverwerken getekend. Komende 4 jaar gaan we intensief samenwerken om de keringen en oevers te laten voldoen aan de laatste eisen en normeringen. Het gaat zowel om planstudie als realisatie. Overeenkomst heeft een potentiële waarde van 36 miljoen euro.

Lees meer
Monumentale iep behouden tijdens onze werkzaamheden

Monumentale iep behouden tijdens onze werkzaamheden

Bij de entree in Amsterdam hadden we tijdens onze werkzaamheden te maken met een enorme monumentale iep. Lees het verslag dat is gepubliceerd op de website van de Gemeente Amsterdam:

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin