Herstel van kademuren langs Oudegracht Utrecht ligt goed op schema

Ruim vier jaar is Beens Groep actief bij het herstel van de kademuren langs de Oudegracht in Utrecht. Operationeel directeur Jan Visscher geniet van het werk: ,,Midden in het stadshart, de terrassen aan de gracht zitten bij de eerste straal zonlicht meteen vol. Op het water is het ook altijd druk. Rondvaartboten, kano’s, sloepen en de dagelijkse ronde van de bierboot en de vuilnisboot. Het vraagt veel tact en kennis van uitvoerder Dirk Boers om alles in goede banen te leiden. Vrijwel dagelijks is hij met de gebruikers en de omgeving in gesprek. Om doorgang te garanderen plannen wij onze werkzaamheden die hinder veroorzaken zo veel mogelijk vroeg op de dag”, vertelt Visscher.

Sinds de start in 2013 is ruim een kilometer kademuur vervangen en momenteel wordt voorzien dat we hier nog drie jaar aan de slag zijn. ,,De voorbereiding vergt bij opdrachtgever gemeente Utrecht en ons veel tijd”, legt Visscher uit. ,,Er zijn situaties waar geen kant en klare aanpak voor bestaat. Door goede afstemming tussen de gemeente en Beens Groep zijn maatwerkoplossingen ontwikkeld.” Beens Groep heeft het werk als hoofdaannemer aangenomen. Voor de uitvoering is een samenwerkingsverband aangegaan met Damsteegt Waterwerken in de combinatie Stadsmuren BV. Hiermee wordt de kennis die binnen beide bedrijven aanwezig is gebundeld.

Jan Visscher zit namens Beens Groep in de stuurgroep van het Platform Binnenstedelijke Kademuren (BiKa) van SBRCURnet. Hier delen verschillende partijen kennis over dit onderwerp. Visscher: ,,Nederland heeft nogal wat oude binnensteden met grachten en kademuren. Het is moeilijk om de levensduur daarvan te bepalen. De kaden zijn ooit gemaakt voor verkeer met paard en wagen. Nu rijden er zware vrachtwagens over heen en is er veel vaarverkeer in de grachten. Dat heeft gevolgen voor de kademuren.”

Onder water kunnen zich dingen afspelen in een muur die je niet ziet. Daar zitten misschien gaten in, er spoelt zand weg. Als dat gaande is kan een kade zomaar instorten. Binnen de vakgroep stellen we wel eens dat het tijdbommen zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig methoden om de stand van zaken goed in kaart te brengen. Met onder andere sonartechniek kun je veel te weten komen over de toestand van een kade. Uiteraard blijft bij nader onderzoek duikinspectie ook nog steeds nodig.

Een apart verhaal zijn de bomen die op kaden staan. De wortels van de bomen vormen een gevaar. Ze kunnen een kademuur uit zijn verband drukken. Binnen Platform BiKa heeft de problematiek rond belastingen door bomen een hoge prioriteit en is inmiddels de rekenmodule hiervoor aangepast. Verder worden binnen een werkgroep nog meer facetten van zaken rond bomen en boomgroei nader uitgewerkt. “Voor de bestaande bomen in Utrecht zoeken we naar oplossingen waarbij zo veel mogelijk wortelschade beperkt blijft. Soms ontkomt de gemeente er helaas niet aan om toch de zaag in zo’n stam te zetten.”

,,We hebben nu ruim 4 jaar ervaring in Utrecht. Ook in andere steden als Dordrecht, Apeldoorn hebben we kadeconstructies vervangen en starten binnenkort in Delft en Amsterdam. Iedere situatie blijft uniek en ontwikkelen we oplossingen op maat.”

Meer actueel

Mooie samenwerking met Arcadis voor Waterschap Hunze en Aa's

Mooie samenwerking met Arcadis voor Waterschap Hunze en Aa's

Na lang tenderen hebben Waterschap Hunze en Aa's en Arcadis (als hoofdaannemer) vandaag de raamovereenkomst Dijk- en Oeverwerken getekend. Komende 4 jaar gaan we intensief samenwerken om de keringen en oevers te laten voldoen aan de laatste eisen en normeringen. Het gaat zowel om planstudie als realisatie. Overeenkomst heeft een potentiële waarde van 36 miljoen euro.

Lees meer
Monumentale iep behouden tijdens onze werkzaamheden

Monumentale iep behouden tijdens onze werkzaamheden

Bij de entree in Amsterdam hadden we tijdens onze werkzaamheden te maken met een enorme monumentale iep. Lees het verslag dat is gepubliceerd op de website van de Gemeente Amsterdam:

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin