Herstel van kademuren langs Oudegracht Utrecht ligt goed op schema

Ruim vier jaar is Beens Groep actief bij het herstel van de kademuren langs de Oudegracht in Utrecht. Operationeel directeur Jan Visscher geniet van het werk: ,,Midden in het stadshart, de terrassen aan de gracht zitten bij de eerste straal zonlicht meteen vol. Op het water is het ook altijd druk. Rondvaartboten, kano’s, sloepen en de dagelijkse ronde van de bierboot en de vuilnisboot. Het vraagt veel tact en kennis van uitvoerder Dirk Boers om alles in goede banen te leiden. Vrijwel dagelijks is hij met de gebruikers en de omgeving in gesprek. Om doorgang te garanderen plannen wij onze werkzaamheden die hinder veroorzaken zo veel mogelijk vroeg op de dag”, vertelt Visscher.

Sinds de start in 2013 is ruim een kilometer kademuur vervangen en momenteel wordt voorzien dat we hier nog drie jaar aan de slag zijn. ,,De voorbereiding vergt bij opdrachtgever gemeente Utrecht en ons veel tijd”, legt Visscher uit. ,,Er zijn situaties waar geen kant en klare aanpak voor bestaat. Door goede afstemming tussen de gemeente en Beens Groep zijn maatwerkoplossingen ontwikkeld.” Beens Groep heeft het werk als hoofdaannemer aangenomen. Voor de uitvoering is een samenwerkingsverband aangegaan met Damsteegt Waterwerken in de combinatie Stadsmuren BV. Hiermee wordt de kennis die binnen beide bedrijven aanwezig is gebundeld.

Jan Visscher zit namens Beens Groep in de stuurgroep van het Platform Binnenstedelijke Kademuren (BiKa) van SBRCURnet. Hier delen verschillende partijen kennis over dit onderwerp. Visscher: ,,Nederland heeft nogal wat oude binnensteden met grachten en kademuren. Het is moeilijk om de levensduur daarvan te bepalen. De kaden zijn ooit gemaakt voor verkeer met paard en wagen. Nu rijden er zware vrachtwagens over heen en is er veel vaarverkeer in de grachten. Dat heeft gevolgen voor de kademuren.”

Onder water kunnen zich dingen afspelen in een muur die je niet ziet. Daar zitten misschien gaten in, er spoelt zand weg. Als dat gaande is kan een kade zomaar instorten. Binnen de vakgroep stellen we wel eens dat het tijdbommen zijn. Gelukkig zijn er tegenwoordig methoden om de stand van zaken goed in kaart te brengen. Met onder andere sonartechniek kun je veel te weten komen over de toestand van een kade. Uiteraard blijft bij nader onderzoek duikinspectie ook nog steeds nodig.

Een apart verhaal zijn de bomen die op kaden staan. De wortels van de bomen vormen een gevaar. Ze kunnen een kademuur uit zijn verband drukken. Binnen Platform BiKa heeft de problematiek rond belastingen door bomen een hoge prioriteit en is inmiddels de rekenmodule hiervoor aangepast. Verder worden binnen een werkgroep nog meer facetten van zaken rond bomen en boomgroei nader uitgewerkt. “Voor de bestaande bomen in Utrecht zoeken we naar oplossingen waarbij zo veel mogelijk wortelschade beperkt blijft. Soms ontkomt de gemeente er helaas niet aan om toch de zaag in zo’n stam te zetten.”

,,We hebben nu ruim 4 jaar ervaring in Utrecht. Ook in andere steden als Dordrecht, Apeldoorn hebben we kadeconstructies vervangen en starten binnenkort in Delft en Amsterdam. Iedere situatie blijft uniek en ontwikkelen we oplossingen op maat.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie