Bundelen van krachten leidt tot oplossingen

Nieuwe kademuur voor VARO Energy

Beens Groep vervangt de kade bij VARO Energy in Geertruidenberg langs De Donge. De uitvoering van het werk is voorafgegaan door een lange voorbereiding legt commercieel directeur Martin Boom uit: ,,Vijf jaar geleden zijn we al door VARO Energy benaderd om de kade te onderzoeken. Hier meren tankers af die brandstof overslaan in opslagtanks. De kade werd onstabiel door ontgronding. Dat kwam door de schroefstralen van tankschepen. Schepen worden groter en hebben meer kracht.”

VARO Energy is een toonaangevende oliemaatschappij die actief is in de raffinage, opslag en distributie van olieproducten. Het is het grootste, onafhankelijke oliebedrijf van Noord-West Europa. Op het complex in Geertruidenberg staan opslagtanks. ,,VARO Energy heeft Van Hattum en Blankevoort, een VolkerWessels-onderneming, ingeschakeld om een totaaloplossing te bieden en het ontwerp te verzorgen’’, vertelt Tom Maase, Manager Realisatie en Onderhoud bij Van Hattum en Blankevoort. ,,Voor het waterbouwkundige werk hebben we een tender uitgeschreven en dit werk is gegund aan Beens Groep. Beens Groep kende de situatie en de omstandigheden erg goed.’’Hij vervolgt: ,,Naar aanleiding van ons basisontwerp heeft Beens Groep meegedacht voor een optimaal ontwerp en een slimme werkmethodiek ontwikkeld.

De nieuwe damwand wordt voor de bestaande kade geplaatst. Deze damwanden steken vier meter dieper in de bodem. Ze worden verankerd met groutankers door en achter de bestaande kade. Van Hattum en Blankevoort verzorgt de opvulling van de ruimte tussen beide wanden, doet het straatwerk en plaatst de vloeistofdichte laadperrons.” Martin Boom van Beens Groep stelt dat de nieuwe kademuur door optimale efficiëntie een uitgekiend ontwerp is geworden: ,,De risico’s hebben we met beheersmaatregelen weten te minimaliseren. De oude kade mag natuurlijk niet instabiel worden door de werkzaamheden. Terwijl wij bouwen moet het werk op het VARO-complex 24 uur per etmaal door kunnen gaan. Voor de tankschepen is daarom een tijdelijke afmeervoorziening gebouwd. Bij het werken op een olieterminal heb je te maken met strikte veiligheidsmaatregelen.

Het laatste onderdeel van ons werk is het aanbrengen van stortsteen op de bodem als bescherming voor de nieuwe kademuur. De stenen voorkomen erosie aan de bodem als gevolg van de schroefstralen van de tankschepen.” Tom Maase vindt het prettig werken met Beens Groep: ,,Wat wij fijn vinden is dat een onderaannemer actief meedenkt. In het voortraject is Beens Groep met zeer nuttige technische suggesties gekomen. Daarnaast is het belangrijk dat je met een betrouwbare partij samenwerkt. Je wilt niet voor verrassingen komen te staan. Ons vertrouwen is niet beschaamd.” 

“Ons vertrouwen is niet beschaamd” Tom Maase (L), Manager Realisatie en Onderhoud VHB
Rechts: Martin Boom, Commercieel directeur Beens Groep

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie