Wolwevershaven: Aanpak van Beens Groep wekt vertrouwen

Eeuwenoude kade in nieuw jasje

Een bijzonder en gespecialiseerd werk op een beeldbepalende plek in Dordrecht. Dat is het vervangen van 60 meter eeuwenoude kade in de Wolwevershaven. De werkzaamheden nadert zijn einde. Beens Groep heeft ervaring met kadewerk in een oude binnenstad als in onder andere Utrecht. ,,Op deze historische plek met veel monumentale panden moet je gecontroleerd te werk gaan”, stelt uitvoerder Gert Beens.

,,De woningen aan de Wolwevershaven staan op koeienhuiden of houten palen en zijn daardoor gevoelig voor trillingen. De kade stamt uit de 18e eeuw en was beschadigd door de wortels van de kastanjebomen die er stonden. We hebben eerst een bouwkuip geplaatst in het water voordat we de kademuur konden afbreken. Daarbij is gebruik gemaakt van een betonschaar zodat er zo min mogelijk overlast werd veroorzaakt. De werkzaamheden worden nauwgezet afgestemd met de bewoners van de Wolwevershaven.”

Bewoner Harrie van Eijk is blij met deze aanpak van Beens Groep: ,,Ik woon in een huis uit 1670. Als er dan zo’n ingrijpend werk voor je deur gebeurt is dat natuurlijk spannend. Maar toen we het werkschip Klaas met het fantastische materieel aan boord de haven in zagen varen, wekte dat veel vertrouwen. Er wordt hard gewerkt door de ‘Bob de bouwers’ van Beens Groep. Wat opvalt is dat ze de werkplek ook steeds schoon en opgeruimd houden. Kwaliteit begint bij dat soort dingen, is mijn ervaring”, vertelt Van Eijk.

Gert Beens vindt het belangrijk dat de samenwerking met de omgeving goed verloopt: ,,Bewoners hebben vrees voor scheurvorming in hun woningen. Daarom voeren we ook continu trillingsmetingen uit bij de woningen. Als de meters te hoog uit slaan, stoppen we de werkzaamheden direct en passen we samen met de gemeente de uitvoeringsmethode aan.”

De nieuwe kademuur wordt verankerd met schroefinjectieankers van 29 meter lengte die onder een hoek van 45 graden de grond in gaan. Het zichtwerk van de muur voeren we in traditioneel metselwerk uit. Tevens komen er boombunkers waardoor de wortels van de nieuwe bomen worden beperkt in hun groei. Er zat een welving in de oude kade en die brengen we terug in de nieuwe. Het is al met al een mooi stukje vakwerk.”, besluit Gert Beens.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie