Innovatieve aanpak in haven Amsterdam

Beens Dredging doet het vijfjaarlijkse onderhoud aan de haven van Amsterdam. ,,We zijn een nieuwe speler op de markt”, legt projectleider Gijs Methorst uit. ,,Om dan zo’n grote haven als die van Amsterdam uit te mogen baggeren voelt wel alsof je in de eredivisie speelt.” Opdrachtgever Jan Blom van Port of Amsterdam is ingenomen met de prestaties: ,,We kenden Beens Dredging nog niet in Amsterdam, maar zijn heel snel aan ze gewend. De lijnen zijn kort en er wordt goed meegedacht vind ik.”

In de Amsterdamse haven moet circa 800.000 m3 bagger worden verwijderd. ,,Het werk begint bij de Oranjesluizen en loopt tot en met de Afrikahaven”, legt Methorst uit. ,,We maken gebruik van een innovatieve werkwijze. In plaats van bagger op te scheppen en naar land te brengen, herschikken we de specie in diepe putten die bij de aanleg van de haven zijn gemaakt.” Ook wordt bagger verplaatst naar de Amerikahaven waar ooit zand gewonnen is voor bedrijventerreinen.

Bij de locaties die wat verder weg liggen in het grote gebied, wordt de bagger in twee onderlossers gebracht. De onderlossers hebben ieder een laadvermogen van 800 m3 bagger. Boven de verwerkingslocatie gaan de luiken onder in de romp open en verdwijnt het slib in de diepte.

Beens Dredging heeft tot eind 2017 de tijd om de klus te klaren. Gijs Methorst: ,,We zetten ons eigen specialistische materieel in. Het schuiven van bagger is een duurzame techniek. Er zijn veel minder verplaatsingen nodig dan bij een andere aanpak.” De door Beens Dredging uitgevoerde techniek is een pilot van Port of Amsterdam. Voordeel bij deze techniek is dat er minder CO2 uitgestoten wordt. Beens Dredging is namelijk gecertificeerd voor trede 5 van de CO2-prestatieladder en ook Port of Amsterdam werkt aan verlaging van de CO2 footprint. Jan Blom: ,,Klopt, we willen de haven steeds duurzamer maken. Als je bagger verscheept, moet je een beunschip niet 20 kilometer heen en 20 kilometer terug laten varen. Bovendien is deze aanpak voordeliger en dat is voor ons ook van belang. Rijkswaterstaat heeft zich achter deze aanpak geschaard en volgt het met belangstelling.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie