Werkzaamheden in Delft vordert gestaag

De Delftse Schie slingert al eeuwen lang om de binnenstad van Delft. Beens Groep is daar de bestaande oeverconstructie van houten damwanden over een lengte van drie kilometer aan het vervangen voor een stalen damwandconstructie.

,,Het is een bijzondere klus met de UAVgc contractvorm, die we in partnerschap met waterbouwbedrijf Hakkers uitvoeren”, vertelt manager projectbeheersing Wim Eenkhoorn. ,,Bijzonder omdat we rondom de binnenstad van Delft op een smalle vaarweg aan het werk zijn. Op sommige plaatsen gaat het scheepverkeer vlak langs de pontons waar op gewerkt wordt. Er is ook sprake van veel verschillende belanghebbenden oftewel stakeholders. Onder meer een aantal bewoners waarbij we zelfs in de achtertuin aan het werk gaan omdat die grond aan de Schie grenst.” De Schie stroomt door één van de oudste cultuurlandschappen van Zuid-Holland. Hij mondt uit in de Nieuwe Maas bij Rotterdam. Geen wonder dus dat de vaarweg druk bevaren wordt. ,,De scheepvaart is één van de partijen waar we goed rekening mee moeten houden”, zegt Eenkhoorn, die onder meer verantwoordelijk is voor het omgevingsmanagement.

,,De hinder voor het verkeer wordt zo beperkt mogelijk gehouden. Door werkzaamheden slim te plannen is de vaarweg minimaal gestremd. Aan beide zijden van de Schie is eerst de oude houten damwand verwijderd. Daar komt een stalen wand voor in de plaats. Aan de bovenzijde wordt die afgedekt met een glooiing van zetstenen. Op enkele plaatsen wordt dat een gemetselde kademuur. ,,Er zijn onder water veel kabels en leidingen die door middel van overkluizingen door de nieuwe damwand gevoerd gaan worden”, verduidelijkt Eenkhoorn.

,,Het zijn er een stuk of honderd; dat is erg veel. We hebben in de voorbereiding alle plekken in kaart gebracht. De opgave is om de damwand stabiel te houden terwijl de leiding of kabel er doorheen gevoerd wordt. Daarbij moet je goed opletten dat je geen schade aan zo’n kruising veroorzaakt.” Ook monumentale bomen aan de waterkant zorgen voor een complicerende factor. Voor de door de provincie Zuid-Holland verstrekte opdracht zet Beens Groep een aantal pontons, damwanddrukmachine en hei-apparatuur in de binnenstad van Delft in. In het dichtbevolkte gebied wordt beheerst gewerkt. We passen intensief risicomanagement toe. ,,Er worden bijvoorbeeld ruim honderd panden gemonitord op mogelijke trilschade tijdens het plaatsen van de damwand. Dat betekent dat de situatie aan het begin en het eind van de werkzaamheden in kaart gebracht wordt. De planning is er op gericht dat we eind 2019 klaar zijn”, besluit Wim Eenkhoorn.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie