Baggerwerk ‘t Slijk langs de Vecht in Maarssen

Beens Dredging voert baggerwerkzaamheden uit in ’t Slijk langs de rivier de Vecht in Maarssen voor opdrachtgever Waternet. In ’t Slijk langs de rivier de Vecht zijn vroeger twee putten gegraven voor het winnen van zand. Daarna werden deze gebruikt als stortplaats voor afval. Het schoonmaken van ‘t Slijk is de laatste stap in de schoonmaak van de Vecht. Uit eerder onderzoek bleek dat de oude stortplaats vervuild was.

De waterbodem van de twee plassen en een deel van het moeras blijken zo verontreinigd te zijn dat er risico’s voor de waterkwaliteit kunnen ontstaan. In samenspraak met de opdrachtgever is onderzocht hoe we de verontreiniging het beste konden aanpakken. Afdekken bleek de beste oplossing en het meest effectief om te voorkomen dat het oppervlaktewater verontreinigd raakt. Tijdens het onderzoek hebben we direct omwonden betrokken bij onze plannen. Het eigendom van ‘t Slijk is namelijk in particuliere handen. Sommigen eigenaren hebben een sloep en willen graag naar de Vecht kunnen varen. Daar hebben we rekening mee gehouden. Ondanks de afdeklaag, blijft ’t Slijk bevaarbaar voor bewoners.

Om verdere verontreiniging van het oppervlaktewater tegen te gaan worden de putten afgedekt met een schone afdeklaag van zand en organisch materiaal zoals veen. Op sommige plaatsen verwijderen we eerst verontreinigd materiaal om de afdeklaag op de gewenste diepte aan te leggen. Ook de verontreinigde ‘droge’ delen op het land rond de putten dekken we af om contact met verontreinigde grond tegen te gaan. Hiervoor kappen we enkele bomen om de werkzaamheden mogelijk te maken. Verspreiding naar het grondwater wordt gemonitord.

We verwachten het werk eind 2018 af te ronden.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie