Vervangen 12,5 km oever langs Schagerkoggekanaal

Beens Groep is momenteel de laatste damwanden aan het plaatsen langs het Schagerkoggekanaal. De werkzaamheden worden uitgevoerd in opdracht van provincie Noord-Holland. Als de werkzaamheden afgerond zijn is er 12,5 km oeverconstructie vervangen. Het kanaal is ruim 80 jaar geleden gegraven als verbinding tussen Kolhorn en de markt in Schagen. Het graven van dit kanaal leverde destijds voor 150 man 2 jaar lang werk op (totaal ontgraven van 600.000m3 kleigrond).


Het kanaal kenmerkt zich door vele lage en niet beweegbare bruggen. De huidige oeverconstructie is van naaldhout en voldoet na 80 jaar niet meer. Vervanging van de oeverconstructie langs het Schagerkoggekanaal was bittere noodzaak om te voorkomen dat de bewoners van de lager gelegen polders natte voeten krijgen. Het project is als UAV-GC contract op de markt gezet. Aan Beens Groep de taak zowel het ontwerp, vergunningaanvraag, omgevingscommunicatie en realisatie te verzorgen. Afgelopen oktober zijn we met de uitvoering gestart.

De nieuwe constructie bestaat uit een onverankerde stalen damwand, die met de kop net onder het waterpeil wordt geplaatst. Er worden twee aanlegplaatsen voor de recreatievaart, twee natuurvriendelijke oevers en meerdere fauna uittreed plaatsen (FUP’s) gerealiseerd.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie