Baggeren voor kust Blaricum

Een paar jaar heeft het sluisje van de nieuwbouwwijk Blaricummermeent er werkeloos bijgelegen. Maar daar komt binnenkort een einde aan. Komende maand gaat Beens Dredging namelijk van start met het uitbaggeren van de vaargeul en het aanleggen van een golfbreker. Na het afronden van deze werkzaamheden – in maart 2019 – is het voor bewoners van de Blaricummermeent mogelijk om met hun boten via de vaart die al is aangelegd in de wijk, door de sluis, het Gooimeer op te varen.


,,We starten begin mei met aanleg van de golfbreker’’, vertelt John Sminia, projectleider van Beens Dredging. ,,Deze ligt ten westen van de sluis, inderdaad, aan de kant van Huizen. We zullen in eerste instantie twee à drie weken mee bezig zijn met het aanleggen van de ondergrond. Deze moet vervolgens drie maanden ’zetten’, en daarna komen we terug om de golfbreker verder op te spuiten.’’ Buurtbewoners (Blaricummermeent en Vierde Kwadrant Huizen) zullen volgens Sminia nauwelijks last hebben van de werkzaamheden. ,,We werken met een sproeimethode. Er zal hooguit wat geluidsoverlast zijn.’’ Volgens Sminia blijft het fietspad gedurende de werkzaamheden gewoon open, en ook het strandje (recreatiegebied Voorland, bij de Stichtse Brug) blijft toegankelijk voor publiek.

Beroepsvaart
Naast de aanleg van de golfbreker wordt ook een nieuwe vaargeul uitgegraven. Deze is 2 meter 70 diep en 1350 meter lang. ,,Deze vaargeul loopt vanaf de sluis van de Blaricummermeent tot aan de vaargeul in het Gooimeer waar de beroepsvaart doorheen gaat’’, legt Sminia uit. Wie toch overlast ervaart, of vragen heeft, kan contact opnemen met Sminia of kan terecht in de bouwkeet die wordt opgesteld vlakbij de sluis. Hier wordt wekelijks op donderdag om 14 uur een inloopspreekuur gehouden.

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie