Baggeren voor kust Blaricum

Een paar jaar heeft het sluisje van de nieuwbouwwijk Blaricummermeent er werkeloos bijgelegen. Maar daar komt binnenkort een einde aan. Komende maand gaat Beens Dredging namelijk van start met het uitbaggeren van de vaargeul en het aanleggen van een golfbreker. Na het afronden van deze werkzaamheden – in maart 2019 – is het voor bewoners van de Blaricummermeent mogelijk om met hun boten via de vaart die al is aangelegd in de wijk, door de sluis, het Gooimeer op te varen.


,,We starten begin mei met aanleg van de golfbreker’’, vertelt John Sminia, projectleider van Beens Dredging. ,,Deze ligt ten westen van de sluis, inderdaad, aan de kant van Huizen. We zullen in eerste instantie twee à drie weken mee bezig zijn met het aanleggen van de ondergrond. Deze moet vervolgens drie maanden ’zetten’, en daarna komen we terug om de golfbreker verder op te spuiten.’’ Buurtbewoners (Blaricummermeent en Vierde Kwadrant Huizen) zullen volgens Sminia nauwelijks last hebben van de werkzaamheden. ,,We werken met een sproeimethode. Er zal hooguit wat geluidsoverlast zijn.’’ Volgens Sminia blijft het fietspad gedurende de werkzaamheden gewoon open, en ook het strandje (recreatiegebied Voorland, bij de Stichtse Brug) blijft toegankelijk voor publiek.

Beroepsvaart
Naast de aanleg van de golfbreker wordt ook een nieuwe vaargeul uitgegraven. Deze is 2 meter 70 diep en 1350 meter lang. ,,Deze vaargeul loopt vanaf de sluis van de Blaricummermeent tot aan de vaargeul in het Gooimeer waar de beroepsvaart doorheen gaat’’, legt Sminia uit. Wie toch overlast ervaart, of vragen heeft, kan contact opnemen met Sminia of kan terecht in de bouwkeet die wordt opgesteld vlakbij de sluis. Hier wordt wekelijks op donderdag om 14 uur een inloopspreekuur gehouden.

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie