Vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht succesvol

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.



Om dit bijzondere project, gestart in 2013, naar een succes te loodsen werkt hoofdaannemer Beens Groep nauw samen met Aannemersbedrijf Damsteegt. Het samenwerkingsverband wordt uitgevoerd vanuit de gezamenlijke dochteronderneming Stadsmuren b.v. in Utrecht. Deze strategische alliantie maakt het mogelijk om de benodigde regiekracht, innovatieve oplossingen en een gedegen uitvoering optimaal met elkaar te verbinden.

Op maat ontwikkelde hefponton

Uitvoerder Dirk Boers van Beens Groep: “De Oudegracht is een doorgaande vaarroute die continu bevaarbaar moet blijven. En ook al zijn ze nu noodgedwongen dicht, de terrassen van de horeca moeten altijd bereikbaar zijn. Daarbij is de openbare ruimte heel krap en de kades worden intensief gebruikt. Samen met Aannemersbedrijf Damsteegt hebben we een aanpak bedacht die de hinder bijna onmerkbaar maakt. We hebben zelfs speciaal materieel ontwikkeld, zoals een compacte hefponton waarmee we in deze beperkte werkruimte toch zwaar hijswerk kunnen uitvoeren. Er zijn al twee operationeel, de derde ligt op de tekentafel.”

Bij de achterdeur

Door de logistieke puzzel en de micro-infrastructuur moet de reconstructie stapsgewijs worden uitgevoerd. “Het werk duurt nog tot 2026. Dat betekent dat je lange tijd bij de achterdeur van bewoners en ondernemers werkt”, vertelt Boers. “Op het erf bouw je nauwe contacten op en dat maakt het makkelijker om goed te overleggen. We stemmen veel dingen ter plekke samen af, bijvoorbeeld met de het personeel van de boot voor afvalinzameling en de bierboten die de horeca bevoorraden.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie