Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Vier kilometer oever van Oude Rijn opgeknapt; dat is doorbijten voor bewoners

Hup, daar gaan bij de watertoren in Hazerswoude-Rijndijk weer stalen platen verticaal de Oude Rijn in. De kortste damwand is 7 meter, de langste 14, vertelt Gerrit Beens van de Beens Groep. Deze aannemer verstevigt al anderhalf jaar namens de provincie Zuid-Holland (vaarwegbeheerder) de oevers van de Oude Rijn tussen Alphen en Zoeterwoude-Rijndijk. Twaalf stukken - totale lengte vier kilometer - waren zó slecht dat de beschoeiïngen binnen tien jaar ‘op’ zouden zijn.
De loswal bij de watertoren is ‘werkvak tien’. Daar komt nog een betonnen kap op de stalen damwanden. Patrice Nederhorst, projectleider bij de provincie, wijst naar de overkant. ,,Daar zie je houten beschoeiïng. Oevers zijn soms ook particulier bezit. Bewoners kunnen onderhoud bij ons afkopen. Doen ze dat niet, dan moeten zíj zorgen dat de wal niet te slecht wordt.”

Het hele artikel lezen? Klik dan hier

 

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie