Selectie op basis van 100% kwaliteit’ Kanaal Almelo – De Haandrik

“Opgetogen zijn we als Beens Groep op een werk dat weliswaar nog niet in uitvoering is, maar dat we op een buitengewone manier hebben verkregen”, stelt Martin Boom, commercieel directeur van Beens Groep. Voor het herstel van de boordvoorzieningen langs Kanaal Almelo – De Haandrik gaf provincie Overijssel opdracht aan Beens Groep op basis van enkel kwaliteitscriteria.


“De boordvoorzieningen langs Kanaal Almelo – De Haandrik verkeren niet overal in goede conditie”, vertelt Dimitri Jansen, projectmanager van Provincie Overijssel. “Op enkele plekken wordt dit – mede door gewijzigd gebruik van aangrenzend terrein – een probleem. Het gaat hier in totaal om ongeveer 18 km oeverconstructie, verspreid over verschillende trajecten. Het onderhoudsprogramma voorziet echter pas activiteiten in 2020. Daarom heeft Provinciale Staten een eenmalig, aanvullend budget beschikbaar gesteld om op korte termijn met de grootste pijnpunten aan de slag te kunnen gaan.” Omdat dit budget niet toereikend is voor de volledige 18 km, moeten keuzes worden gemaakt. “We hebben besloten om dat in bouwteam te doen. Dat zorgt voor flexibiliteit en snelheid in het proces. Bovendien kunnen we dan gebruikmaken van de expertise die de aannemer in huis heeft”, aldus Jansen.

Een passende partij
Om de juiste partner te vinden voor het bouwteam startte Provincie Overijssel een openbare aanbesteding op. De provincie gaf hierbij aan dat ze in zee wilde met een aannemer die een slim uitvoeringsplan had én goed had nagedacht over de samenwerking. De prijscomponent speelde in de tenderfase geen rol. Jansen: “Tijdens de uitvoering van projecten staan partijen geregeld lijnrecht tegenover elkaar. De oorzaak zit vaak in de inhoud. Maar geregeld óók in ineffectieve communicatie, moeilijke samenwerking en de interactie tussen partijen. Aannemer en opdrachtgever begrijpen elkaar niet, spreken niet dezelfde taal, hebben moeite om elkaar te vertrouwen en weinig oog voor elkaars belangen. Wij zijn ervan overtuigd dat hier winst te behalen valt en dat de kans op succes zo groter wordt.”

Openheid en vertrouwen
In de aanbestedingsdocumenten zaten onder meer beschrijvingen van de beoogde projectteamleden. Jansen: “We zijn binnen de Provincie Overijssel vooraf heel open geweest. We hebben verteld over onze karakters, welke kwaliteiten we zelf in huis hebben en welke we als team missen, welke bijdrage we kunnen leveren en wat onze eigenaardigheden zijn.” Boom: “Wij hebben met behulp van psychologische tests een team samengesteld dat daarbij past.” Jansen gaat verder:

“Het team vult ons goed aan en de counterparts matchen goed. Ook heeft Beens Groep goed nagedacht over wat er in de onderlinge samenwerking mis kan gaan; hiervoor hebben ze beheersmaatregelen opgesteld. Al met al zijn we erg tevreden met Beens Groep als opdrachtnemer en hebben we er vertrouwen in dat de samenwerking een succes wordt.” “Het is een sportieve uitdaging”, vindt Boom. “We zetten ons samen maximaal in om er een succes van te maken. Ik denk dat we in de infrawereld allemaal die kant op moeten. Als dit project de maximale kwaliteit oplevert, dan biedt dit ook draagvlak voor nieuwe opdrachtgevers.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie