Rondweg en onderbouw tafelbrug Aduard – Goede coördinatie is van belang

Meewerken aan veilige en betere vaarwegen, Nederland beschermen tegen het water. Daar levert Beens Groep een belangrijke bijdrage aan. Zo ook met de werkzaamheden rond de nieuwe tafelbrug bij Aduard. De hefbrug uit 1932 wordt vervangen. Er komt niet alleen een nieuwe, maar ook een hogere brug als onderdeel van de verdieping en de verbreding van de vaarweg Lemmer- Delfzijl.

Het Van Starkenborghkanaal wordt op die manier geschikt gemaakt voor groter beladen scheepvaart. De onderconstructie van de nieuwe tafelbrug inclusief de betonbouw, de kadeconstructies, het baggerwerk voor de uitdieping en de aanleg van een nieuwe rondweg rondom Aduard is door opdrachtgever provincie Groningen gebundeld tot één contract. De opdracht is gegund aan Beens Groep.

Bert Katerborg, projectleider namens Groningen: ,,Het doorgaande verkeer moet nu dwars door het centrum van Aduard. Een drukke en gevaarlijke situatie. Verkeer en voetgangers hebben moeite de drukke weg over te steken. Bovendien staan er regelmatig files voor de oude brug. In de toekomstige situatie zullen de verkeersveiligheid en doorstroming drastisch verbeteren door de rondweg en de brug op een andere plek.”

Daan Buijert is uitvoerder van het werk voor Beens Groep: ,,Sloop van de oude brug, aansluiting op de landhoofden van de nieuwe brug en aanleg van een rondweg om Aduard maken dit tot een complex project waarbij onderlinge afstemming en coördinatie met verschillende partijen van essentieel belang is. Op enkele plaatsen zal het kanaal verbreed worden. Bij de nieuwe brug wordt de doorgang juist iets smaller. We maken hier een nieuwe oeverconstructie. Beens Dredging diept het kanaal uit door baggerwerk.”

Projectleider Bert Katerborg is tevreden over het verloop van de werkzaamheden onder leiding van Beens Groep: ,,Beens Groep voert hier werk uit waar het bedrijf sterk in is. Constructieve waterbouw, heiwerk van damwanden, het verdiepen van de vaarweg en alle afstemmingszaken die hierbij komen kijken, zijn bij hen in goede handen”, weet hij.
Daan Buijert voegt toe: ,,Het is een werk met veel verschillende disciplines. Naast de waterbouwkundige kant – die wij voor onze rekening nemen – zit er een stuk infratechniek, wegenbouw en betontechniek in. Voor die onderdelen hebben we bekwame onderaannemers gecontracteerd. Samen met het projectteam worden continu alle risico’s en kansen in kaart gebracht en maatregelen getroffen. Daarvoor voeren we wekelijks overleg.”

Voor uitvoerder Buijert is het een sport om slimme oplossingen te vinden voor risico’s die zich tijdens de uitvoering kunnen voordoen: ,,Onze werkwijze is om altijd transparant te zijn naar alle betrokken partijen en mee te denken. Het is de uitdaging om door een goede samenwerking winst te behalen in de details.”

Meer actueel

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Lees meer
Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin