Realisatie damwandconstructie voor sluizen Junne en Mariënberg in de Vecht

Met de aanleg van de twee sluizen in de Vecht bij Junne en Mariënberg is de Vecht straks bevaarbaar voor recreatievaart als sloepen, platbodems en kano’s van Ommen tot aan de Duitse grens. Waterschap Vechtstromen heeft in het programma Ruimte voor de Vecht opdracht verstrekt aan de combinatie Bouwhuis-Dubbink voor realisatie van deze twee sluizen. Beens Groep voert in opdracht van de combinatie de damwandconstructie uit. Een stukje vakwerk, pur sang. Er is een verscheidenheid aan damwandtypes, lengtes en verschillende aansluitingen als onderbouw voor de betonconstructie.

Ontwerp
Het ontwerp van de sluizen is iets nieuws in de sluizenwereld. Volautomatische sluizen worden gerealiseerd waar ieder klein vaartuig zelfstandig gebruik van kan maken. Door de ligging van de beide sluizen in landelijk gebied is het ontwerp helemaal gebaseerd op veiligheid voor de gebruiker. Dit betekent dat er niet een sluiskolk met deuren zal komen maar dat het hoogteverschil wordt overbrugt met stuwpanden die door stuwkleppen of balgstuwen op peil worden gehouden. Daardoor zie je bij het eindresultaat geen hoge wanden maar flauwe oevers met daarin de vaartuigen. Kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.

Planning
Ondertussen zijn we werkzaam bij de sluis in Mariënberg. Naar verwachting starten we begin 2018 in Junne. Planning is dat de sluizen gereed zijn voor het hoogwaterseizoen van 2018. (najaar 2018)

10 interessante feiten
– De sluizen maken het mogelijk om met kleine bootjes de complete Vecht (van Duitsland tot Zwolle) af te varen.
– De sluizen zijn straks tijdens het vaarseizoen van 1 april tot en met 1 oktober geopend.
– De sluizen worden gebouwd in het winterbed. Het is mogelijk dat ze in de winter tijdens hoogwater volledig onder
water komen te staan. De sluizen worden in een omleidingskanaal gebouwd die om de stuwen heen loopt.
– Het te overbruggen hoogteverschil bij Junne bedraagt 1.85 meter en bij Mariënberg 1.10 meter.
– De vulling van de sluizen geschiedt met een uniek type klep waarvan de aandrijving onder water zit.
– Deze bijzondere klep is zodanig geconstrueerd dat deze met zeer weinig energie kan bewegen.
– De sluizen krijgen een toeristische buitenzijde van waaruit de sluis beleefd kan worden en een harde technische
zijde waar de besturing en apparatuur wordt ondergebracht.
– Het vullen en ledigen van de sluiskolk is te volgen via ‘dobbers’ of een groot scherm.

Meer actueel

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Al sinds 2020 bouwen we samen met Hakkers en de provincie Noord-Holland duurzaam aan een toekomstbestendige infrastructuur. In een langdurige samenwerkingsovereenkomst (SOK) werken we aan het vervangen van oevers langs Noord-Hollandse vaarwegen. Dit, met een duidelijke ambitie: minder milieubelasting, meer hergebruik en volop ruimte voor innovatie. Vijf jaar later zijn de resultaten zichtbaar én indrukwekkend. De duurzaamheidsdoelen van 80% minder milieukosten en minimaal 50% hergebruik van materialen zijn behaald. Wegens dit succes is de samenwerking verlengd tot 2028, met een verhoogde Milieukostenindicator (MKI)-ambitie van 95% reductie.

Lees meer
Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Afgelopen weekend vond alweer de vijfde editie van Beens Beweegt plaats. Dit jaar reisden we met een enthousiaste groep van bijna 60 collega’s af naar Winterberg, waar twee dagen in het teken stonden van sportiviteit, vitaliteit en gezelligheid. Met wandelroutes, uitdagende wielrentochten en avontuurlijke mountainbike-trails bood Winterberg voor ieder wat wils.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie