Realisatie damwandconstructie voor sluizen Junne en Mariënberg in de Vecht

Met de aanleg van de twee sluizen in de Vecht bij Junne en Mariënberg is de Vecht straks bevaarbaar voor recreatievaart als sloepen, platbodems en kano’s van Ommen tot aan de Duitse grens. Waterschap Vechtstromen heeft in het programma Ruimte voor de Vecht opdracht verstrekt aan de combinatie Bouwhuis-Dubbink voor realisatie van deze twee sluizen. Beens Groep voert in opdracht van de combinatie de damwandconstructie uit. Een stukje vakwerk, pur sang. Er is een verscheidenheid aan damwandtypes, lengtes en verschillende aansluitingen als onderbouw voor de betonconstructie.

Ontwerp
Het ontwerp van de sluizen is iets nieuws in de sluizenwereld. Volautomatische sluizen worden gerealiseerd waar ieder klein vaartuig zelfstandig gebruik van kan maken. Door de ligging van de beide sluizen in landelijk gebied is het ontwerp helemaal gebaseerd op veiligheid voor de gebruiker. Dit betekent dat er niet een sluiskolk met deuren zal komen maar dat het hoogteverschil wordt overbrugt met stuwpanden die door stuwkleppen of balgstuwen op peil worden gehouden. Daardoor zie je bij het eindresultaat geen hoge wanden maar flauwe oevers met daarin de vaartuigen. Kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.

Planning
Ondertussen zijn we werkzaam bij de sluis in Mariënberg. Naar verwachting starten we begin 2018 in Junne. Planning is dat de sluizen gereed zijn voor het hoogwaterseizoen van 2018. (najaar 2018)

10 interessante feiten
– De sluizen maken het mogelijk om met kleine bootjes de complete Vecht (van Duitsland tot Zwolle) af te varen.
– De sluizen zijn straks tijdens het vaarseizoen van 1 april tot en met 1 oktober geopend.
– De sluizen worden gebouwd in het winterbed. Het is mogelijk dat ze in de winter tijdens hoogwater volledig onder
water komen te staan. De sluizen worden in een omleidingskanaal gebouwd die om de stuwen heen loopt.
– Het te overbruggen hoogteverschil bij Junne bedraagt 1.85 meter en bij Mariënberg 1.10 meter.
– De vulling van de sluizen geschiedt met een uniek type klep waarvan de aandrijving onder water zit.
– Deze bijzondere klep is zodanig geconstrueerd dat deze met zeer weinig energie kan bewegen.
– De sluizen krijgen een toeristische buitenzijde van waaruit de sluis beleefd kan worden en een harde technische
zijde waar de besturing en apparatuur wordt ondergebracht.
– Het vullen en ledigen van de sluiskolk is te volgen via ‘dobbers’ of een groot scherm.

Meer actueel

DUIK OP 8 JUNI IN DE WERELD VAN BEENS TIJDENS DE DAG VAN DE BOUW

DUIK OP 8 JUNI IN DE WERELD VAN BEENS TIJDENS DE DAG VAN DE BOUW

Op zaterdag 8 juni 2024 vindt de zeventiende Dag van de Bouw plaats. Bouw- en infrabedrijven stellen op die dag met trots hun bouwplaatsen open voor het Nederlandse publiek. In samenwerking met de gemeente Utrecht en Gebr. de Leeuw B.V. neemt ook Beens Groep deel. We verwelkomen u van 10.00 tot 15.00 uur aan de Oudegracht 167 en de Kromme Nieuwegracht in Utrecht. Daar vertellen en tonen we je alles over ons herstelwerk aan de eeuwenoude Utrechtse grachten.

Lees meer
Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie