Realisatie damwandconstructie voor sluizen Junne en Mariënberg in de Vecht

Met de aanleg van de twee sluizen in de Vecht bij Junne en Mariënberg is de Vecht straks bevaarbaar voor recreatievaart als sloepen, platbodems en kano’s van Ommen tot aan de Duitse grens. Waterschap Vechtstromen heeft in het programma Ruimte voor de Vecht opdracht verstrekt aan de combinatie Bouwhuis-Dubbink voor realisatie van deze twee sluizen. Beens Groep voert in opdracht van de combinatie de damwandconstructie uit. Een stukje vakwerk, pur sang. Er is een verscheidenheid aan damwandtypes, lengtes en verschillende aansluitingen als onderbouw voor de betonconstructie.

Ontwerp
Het ontwerp van de sluizen is iets nieuws in de sluizenwereld. Volautomatische sluizen worden gerealiseerd waar ieder klein vaartuig zelfstandig gebruik van kan maken. Door de ligging van de beide sluizen in landelijk gebied is het ontwerp helemaal gebaseerd op veiligheid voor de gebruiker. Dit betekent dat er niet een sluiskolk met deuren zal komen maar dat het hoogteverschil wordt overbrugt met stuwpanden die door stuwkleppen of balgstuwen op peil worden gehouden. Daardoor zie je bij het eindresultaat geen hoge wanden maar flauwe oevers met daarin de vaartuigen. Kanovaarders kunnen zelfs om de sluis heen varen.

Planning
Ondertussen zijn we werkzaam bij de sluis in Mariënberg. Naar verwachting starten we begin 2018 in Junne. Planning is dat de sluizen gereed zijn voor het hoogwaterseizoen van 2018. (najaar 2018)

10 interessante feiten
– De sluizen maken het mogelijk om met kleine bootjes de complete Vecht (van Duitsland tot Zwolle) af te varen.
– De sluizen zijn straks tijdens het vaarseizoen van 1 april tot en met 1 oktober geopend.
– De sluizen worden gebouwd in het winterbed. Het is mogelijk dat ze in de winter tijdens hoogwater volledig onder
water komen te staan. De sluizen worden in een omleidingskanaal gebouwd die om de stuwen heen loopt.
– Het te overbruggen hoogteverschil bij Junne bedraagt 1.85 meter en bij Mariënberg 1.10 meter.
– De vulling van de sluizen geschiedt met een uniek type klep waarvan de aandrijving onder water zit.
– Deze bijzondere klep is zodanig geconstrueerd dat deze met zeer weinig energie kan bewegen.
– De sluizen krijgen een toeristische buitenzijde van waaruit de sluis beleefd kan worden en een harde technische
zijde waar de besturing en apparatuur wordt ondergebracht.
– Het vullen en ledigen van de sluiskolk is te volgen via ‘dobbers’ of een groot scherm.

Meer actueel

500 waterbouwers in spé bij Techniek Carroussel bij Opleidingsbedrijf Genemuiden

500 waterbouwers in spé bij Techniek Carroussel bij Opleidingsbedrijf Genemuiden

Bij de OVG in Genemuiden startte vrijdag 8 november de Techniek Carrousel. Op vier dagen maken in totaal ruim vijfhonderd leerlingen uit het VMBO kennis met verschillende onderdelen in de bouw, techniek en infra sector. Dat doen zij door middel van workshops, die gehouden worden in samenwerking met de Schildersvakschool, Breman Machinery, InstallatieWerk, Beens Groep en Palet Schilderwerken.

Lees meer
Iets voor jou een opleiding in de waterbouw?

Iets voor jou een opleiding in de waterbouw?

Volg dan een BBL-opleiding bij Beens Groep. Met projecten in heel Nederland en ruim 60 jaar ervaring in het vakgebied bieden wij een uitdagende, professionele leer- en werkplek. Het klimaat verandert, de zeespiegel stijgt. De komende jaren is er volop werk in de waterbouw. Meer weten over opleidingsmogelijkheden en Beens Groep? Neem contact op met afdeling personeelszaken of stuur een bericht naar personeelszaken@beensgroep.nl

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin