Aan veiligheid doen we geen concessies

‘We werken veilig, of we werken niet’ is het motto bij Beens Groep. Veiligheidskundige Jan Albert Balt bij Beens Groep speelt op dit vlak een prominente rol.

‘We werken veilig, of we werken niet’ is het motto bij Beens Groep. Veiligheidskundige Jan Albert Balt bij Beens Groep speelt op dit vlak een prominente rol.
Balt: ,,Ik bezoek regelmatig de werklocaties om te zien of er veilig gewerkt wordt en of werknemers hun persoonlijke beschermingsmiddelen zoals helm, veiligheidsbril of reddingvest dragen. Als er iets ontbreekt, dan spreek ik mensen daar op aan. We hebben erg gevaarlijk werk. Gebruiken zware machines, groot materiaal en werken daarbij eigenlijk altijd op of aan het water. Gaat iets mis, dan is de kans groot dat het ook direct ‘goed’ mis gaat. Daar komt bij dat we altijd buiten in weer en wind en ook nog regelmatig met vervuilde grond/bagger werken. Het is soms oncomfortabel om persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen, maar qua veiligheid toch echt noodzakelijk.”

Niet alleen als aannemer zijn we met veiligheid bezig. Sinds het ongeval met het hijsen van een brugdeel in Alphen aan den Rijn is de opdrachtgever zich ook steeds meer bewust van haar plichten ten aanzien van veiligheid zegt Balt. ,,De Onderzoeksraad heeft daar geconcludeerd dat ook de opdrachtgever verantwoordelijkheden heeft en dat dit dus niet alleen een verantwoordelijkheid van de aannemer is. Dit heeft gevolgen voor de wijze waarop er in de markt naar veiligheid gekeken wordt, welke eisen hier aan worden gesteld én hoe dit in de praktijk beoordeeld wordt. Op zich is dit een hele goede ontwikkeling want veilig werken wordt hierdoor nog breder gedragen.”

Volgens Balt heerst bij Beens Groep een open cultuur en krijgen medewerkers volop de ruimte om mee te denken en suggesties te doen over veiligheid: ,,Het komt helaas regelmatig voor dat de theorie – ik bedoel wet- en regelgeving – botst met de praktijk. Het is dan soms zoeken naar een praktische maar legitieme invulling. Echter, aan veiligheid doen we geen concessies!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie