Praktijk in beeld: woonboten verplaatsen in de Amsterdamse binnenstad

Vaak liggen er woonboten aan de kade die aangepakt moet worden. En die verplaats je niet zomaar. “Een woonboot is geen object, het is iemands thuis,” zegt omgevingsmanager Annemieke Vlaming (Count & Cooper). “Je verplaatst niet alleen een boot, maar ook het dagelijkse leven van mensen: water, elektra, riolering, internet én hun gevoel van veiligheid. Dat vraagt om maatwerk.”

Acute actie aan de Westerdoksdijk

Soms is er ruim een jaar voorbereidingstijd, maar in dit geval was er een acute situatie. Een kade aan de Westerdoksdijk verzakte plotseling. Binnen twee weken moest er een woonboot veilig verplaatst worden. “Samen met de gemeente en netbeheerders hebben we alles in korte tijd geregeld,” vertelt Annemieke. “De bewoners konden diezelfde avond weer in hun eigen bed slapen. Daar ben ik wel trots op.”

Technische uitdagingen

Ook het daadwerkelijke transport van een woonboot is technisch uitdagend. “In Amsterdam heb je te maken met smalle grachten, lage bruggen en beperkte ruimte,” legt omgevingsmanager Jaap van Dijk (Beens Groep) uit. “Soms demonteren we delen van de stuurhut. Bij de Westerdoksdijk moesten we zelfs het waterpeil verlagen. Rijkswaterstaat heeft extra gespuid, zodat het water tien centimeter zakte. Daardoor kon de boot nét onder de brug door.”

Logistiek via het water

Intussen gaat de kadevernieuwing gewoon door. “We kunnen nauwelijks iets opslaan op locatie, dus alles komt via het water,” zegt Jaap. “Materieel, zand, beton: het wordt allemaal just-in-time aangevoerd vanaf een overslaghub buiten de stad. Zelfs het beton wordt op een ponton gemixt, omdat een betonwagen op de kade te zwaar zou zijn.”

Afstemming is essentieel, zeker in de drukbevaren grachten. “Op sommige locaties werken we met een WhatsApp-groep voor schippers,” vertelt Jaap. “Zo kunnen we veilig werken zonder het vaarverkeer onnodig te hinderen.”

Alles onder één dak: van voorbereiding tot nazorg

Wat Beens Groep onderscheidt? “Van voorbereiding en vergunningen tot uitvoering, communicatie en nazorg. Alles hebben we onder één dak.” Elk project wordt gestart met een omgevingsscan, waarbij direct alle stakeholders worden meegenomen: bewoners, vaarwegbeheerders, netbeheerders.

Zorg voor bewoners staat voorop

“Ons doel is altijd dat bewoners aan het eind van de dag weer in hun huis kunnen slapen,” zegt Jaap. “We regelen alles: tijdelijke aansluitingen, veilige toegang, afstemming met alle betrokkenen. En dat doen we nuchter en zorgvuldig.”

Annemieke sluit af: “Ik ga pas weg als alles werkt. Zelfs het internet. Want dan weet ik: het is goed.”

Meer actueel

Materieel in beeld: Zandsproeien is vakwerk met precisie

Materieel in beeld: Zandsproeien is vakwerk met precisie

Zandsproeien; het klinkt als iets eenvoudigs. Een mengsel van water en zand over een oppervlak spuiten om ophoging te realiseren. Maar wie denkt dat het daarmee klaar is, heeft het mis. Volgens uitvoerder Dennis Dijkstra van Beens Groep vereist deze techniek juist uitzonderlijk veel vakmanschap, maatwerk én nauwkeurige metingen. “Het is precisiewerk met veel variabelen. Alleen als alles klopt, bereik je een stabiel, duurzaam eindresultaat.”

Lees meer
Biezenvelden vol landschapsliefde en vakmanschap

Biezenvelden vol landschapsliefde en vakmanschap

Diepgeworteld in het landschap rond het Zwarte Meer ligt een eeuwenoud ambacht verborgen dat generaties lang gezinnen in Genemuiden werk en identiteit gaf: het snijden en verwerken van biezen. Helmich Visscher, uitvoerder bij Beens Groep, groeide op tussen de biezenvelden en draagt het vakmanschap nog altijd uit, maar nu met een moderne missie: duurzame waterbouw en natuurherstel. Een verhaal over landschapsliefde en innovatie.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie