Praktijk in beeld: woonboten verplaatsen in de Amsterdamse binnenstad

Vaak liggen er woonboten aan de kade die aangepakt moet worden. En die verplaats je niet zomaar. “Een woonboot is geen object, het is iemands thuis,” zegt omgevingsmanager Annemieke Vlaming (Count & Cooper). “Je verplaatst niet alleen een boot, maar ook het dagelijkse leven van mensen: water, elektra, riolering, internet én hun gevoel van veiligheid. Dat vraagt om maatwerk.”

Acute actie aan de Westerdoksdijk

Soms is er ruim een jaar voorbereidingstijd, maar in dit geval was er een acute situatie. Een kade aan de Westerdoksdijk verzakte plotseling. Binnen twee weken moest er een woonboot veilig verplaatst worden. “Samen met de gemeente en netbeheerders hebben we alles in korte tijd geregeld,” vertelt Annemieke. “De bewoners konden diezelfde avond weer in hun eigen bed slapen. Daar ben ik wel trots op.”

Technische uitdagingen

Ook het daadwerkelijke transport van een woonboot is technisch uitdagend. “In Amsterdam heb je te maken met smalle grachten, lage bruggen en beperkte ruimte,” legt omgevingsmanager Jaap van Dijk (Beens Groep) uit. “Soms demonteren we delen van de stuurhut. Bij de Westerdoksdijk moesten we zelfs het waterpeil verlagen. Rijkswaterstaat heeft extra gespuid, zodat het water tien centimeter zakte. Daardoor kon de boot nét onder de brug door.”

Logistiek via het water

Intussen gaat de kadevernieuwing gewoon door. “We kunnen nauwelijks iets opslaan op locatie, dus alles komt via het water,” zegt Jaap. “Materieel, zand, beton: het wordt allemaal just-in-time aangevoerd vanaf een overslaghub buiten de stad. Zelfs het beton wordt op een ponton gemixt, omdat een betonwagen op de kade te zwaar zou zijn.”

Afstemming is essentieel, zeker in de drukbevaren grachten. “Op sommige locaties werken we met een WhatsApp-groep voor schippers,” vertelt Jaap. “Zo kunnen we veilig werken zonder het vaarverkeer onnodig te hinderen.”

Alles onder één dak: van voorbereiding tot nazorg

Wat Beens Groep onderscheidt? “Van voorbereiding en vergunningen tot uitvoering, communicatie en nazorg. Alles hebben we onder één dak.” Elk project wordt gestart met een omgevingsscan, waarbij direct alle stakeholders worden meegenomen: bewoners, vaarwegbeheerders, netbeheerders.

Zorg voor bewoners staat voorop

“Ons doel is altijd dat bewoners aan het eind van de dag weer in hun huis kunnen slapen,” zegt Jaap. “We regelen alles: tijdelijke aansluitingen, veilige toegang, afstemming met alle betrokkenen. En dat doen we nuchter en zorgvuldig.”

Annemieke sluit af: “Ik ga pas weg als alles werkt. Zelfs het internet. Want dan weet ik: het is goed.”

Meer actueel

Samenwerken met de natuur

Samenwerken met de natuur

Een gezonde, veerkrachtige natuur ontstaat niet vanzelf. In heel Nederland staan waterschappen en Rijkswaterstaat voor grote uitdagingen om de waterkwaliteit én biodiversiteit te herstellen, met de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) als leidraad. Bij de realisatie van deze opgaven pakt Beens Groep graag een actieve rol: als uitvoerder van waterbouwkundige projecten én als betrokken partner in het versterken en herstellen van de natuur. Evert Duitman, hoofd bedrijfsbureau en senior kostendeskundige, coördineert binnen Beens Groep diverse aanbestedingstrajecten. De meest recente aanbesteding betreft natuurherstel in het IJsselmeergebied. Een gebied dat hem nauw aan het hart ligt. Want net als bij veel collega’s liggen zijn roots in het waterrijke gebied rond Genemuiden.

Lees meer
Nieuwe Hitachi ZX490-7 op maat gebouwd voor Beens Groep

Nieuwe Hitachi ZX490-7 op maat gebouwd voor Beens Groep

Bij Beens Groep werken we dagelijks aan complexe vraagstukken in de constructieve waterbouw. Dat vraagt om materieel dat past bij onze manier van werken: betrouwbaar, veilig en exact afgestemd op de praktijk. Onlangs hebben we daarom een nieuwe Hitachi ZX490-7 in gebruik genomen, volledig geconfigureerd voor onze werkzaamheden op en rond het water.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie