Oeververvanging Niedorpervaart: "Werken aan het vergroenen van waterveiligheid"

13 kilometer oeverbeschoeiing vervangen langs de Niedorpervaart nabij Kolhorn met een minimum aan CO2-uitstoot. Naast de standaardvoorwaarden was dit het voornaamste EMVI-criterium van de provincie Noord-Holland. Daarmee paste deze tender volledig bij Beens Groep, want meewerken aan het vergroenen van projecten rond waterveiligheid is onze ambitie.

Namens Beens Groep is tenderleider Wim Eenkhoorn nauw betrokken bij de aanbestedings- en projectfase. “Dit EMVI-traject haalde het beste in Beens Groep naar boven. Normaal gesproken zijn de criteria prijs en kwaliteit. Als we dit project slechts met die uitgangspunten hadden benaderd, waren we op een CO2-uitstoot van zo’n 9000 ton uitgekomen. Nu was er met duurzaamheid een extra criteria. Wij werkten een voorstel uit dat de CO2-uitstoot met liefst 7500 ton zou verlagen.”

Nog verder willen ontwikkelen
Beperken van woon- en werkverkeer, minimaliseren van materiaalvervoer en het gebruik van blauwe diesel. Onder andere in keuzes als deze zorgden voor minder energieverbruik. Eenkhoorn: “We gingen voor duurzaam, maar verloren nooit de betrouwbaarheid en technische haalbaarheid van onze keuzes uit het oog.”

De ideeën van Beens Groep kregen goedkeuring van Paula Bruyn, projectbeheerser van de provincie Noord-Holland. “In de waterveiligheidsbranche wordt steeds meer ingezet op duurzaamheid, waarvan natuurvriendelijke oevers een goed voorbeeld is. De EMVI-fase maakte duidelijk dat Beens daarin het verst was. En we proefden dat ze zich op dat vlak nóg verder wilden ontwikkelen. Dat sluit helemaal aan op onze denkwijze.”

Meekoppelkansen benutten
Nog een reden om voor Beens Groep te kiezen, was het oog voor zogenaamde meekoppelkansen in de aanbesteding. Dit zijn kansen op economisch of natuur/ruimtelijk vlak die de kwaliteit van het project verhogen en daarmee een goede aanvulling zijn op de scope van het oeververvangingsproject. “Binnen de scope hielden ze rekening met vleermuizen. Die navigeren met behulp van de rietkragen als referentie. Beens Groep plaatst na het maaien van het riet tijdens de werkzaamheden hier tijdelijk skigaas voor terug”, zegt Quirijn Huiskes, projectmanager van de provincie Noord-Holland. “Maar ze kijken ook verder dan de scope. Beens heeft bijvoorbeeld twee goede locaties voor natuurvriendelijke oevers aangedragen ten behoeve van flora en fauna. Eén plaats nabij een sluis dat onder andere vismigratie bevordert en één locatie aanpalend aan en daarmee ter versterking van een natte Natuur Netwerk Nederland (NNN) zone.’’

Beens Groep doet ook andere voorstellen op het gebied van duurzaamheid. Eenkhoorn: “We hebben voorgesteld om proefvakken te creëren. Daar willen we diverse duurzame oeveroplossingen plaatsen uit een ander project. We testen momenteel in een proeflab diverse type beschoeiingen op geschiktheid voor de Niedorpervaart.” Bruyn: “Een innovatief en duurzaam initiatief waar we graag in mee pionieren.”

‘Beens Groep denkt met ons en onze stakeholders mee’

Quirijn Huiskes, projectmanager provincie Noord-Holland (staand)

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie