Monumentale iep behouden tijdens onze werkzaamheden

Bij de entree in Amsterdam hadden we tijdens onze werkzaamheden te maken met een enorme monumentale iep. Lees het verslag dat is gepubliceerd op de website van de Gemeente Amsterdam:

Op dit moment werken we aan de aanleg van de lage kade, heel dicht op de boom. Hiervoor moesten 20 meter lange damwanden worden aangebracht in de lijn van de boomkroon (het bovenste deel van de boom). Om dat goed te doen, zonder schade aan takken en wortels, is nog best ingewikkeld. Daarom keken experts met aandacht mee: Hans Kaljee vanuit de gemeente en Ronald Verheul voor de Beens Groep. Vanuit beide partijen is veel onderzoek gedaan naar de plaats en diepte van de boomwortels en naar verschillende technieken voor de uitvoering.

Plek van de fietsenstalling is zelfs gewijzigd

Hans: “We zijn al jaren met deze boom bezig. De plek van de fietsparkeergarage is zelfs 2 keer opgeschoven, onder meer voor deze boom. Verplanten van de boom kon niet en een ‘hap’ uit de stalling nemen ook niet. De wortels van de boom liggen er gelukkig goed en gunstig bij en krijgen later dit jaar zelfs meer ruimte omdat de trambaan wat verderop komt te liggen. Maar nu de kade moest worden verstevigd, hadden we een nieuwe uitdaging. De Beens Groep heeft die heel goed opgepakt. Er zijn verschillende technieken uitgezocht en er is ook getest met een kraan en trilblok rondom de boom.”

De aanpak

Ronald: “Inderdaad hebben we getest en een 3D-animatie gemaakt om van alle kanten te bekijken hoe we onder de boom damwandplanken kunnen aanbrengen. Op 9 meter hoogte hangt een belangrijke tak die we graag willen sparen. Daarom is bedacht om daaronder 2 kortere planken in te trillen. Ondanks die 2 kortere damwandplanken is de kade nog voldoende stevig. Een ervaren en gediplomeerde boomverzorger heeft de belangrijke tak ingepakt om schade door schurende hijskabel te voorkomen. Een aantal andere takken trok hij met spanbanden zoveel mogelijk opzij. Helaas moesten we uiteindelijk toch één tak afzetten. Maar door een goede samenwerking tussen de kraanmachinist, die vakkundig tussen de takken door wist te sturen en de boomspecialisten bleef het daarbij. Het grootste deel van de kroon is schadevrij gebleven.”

De moeite waard

Beide boomadviseurs geven aan dat alle inspanningen voor deze iep absoluut de moeite waard zijn. “De boom is in heel goede staat en ons uitgangspunt is om dat zo te houden”, stelt Hans. Ronald is het daar mee eens: “Elke boom is anders. Het beschermen is maatwerk. Je doet wat je kunt. Nadat deze boom straks nog wat extra voeding heeft gekregen, kan ie hier nog tientallen jaren mee!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie