Het proces van A tot Z bewaken

Langs de Zuid-Hollandse Zijl – nabij Leiderdorp – zijn we onlangs gestart met het vervangen van de bestaande oeverconstructie voor de provincie Zuid-Holland. Zoals bij elk project gaat hier een intensieve voorbereidingsperiode aan vooraf.

Het is aan de afdeling Projectbeheersing en omgeving om de processen optimaal te beheersen. Ze verlopen dan volgens een strak plan, waarbij niets aan het toeval wordt overgelaten. Wim Eenkhoorn, manager Projectbeheersing bij Beens Groep, kan hier alles over vertellen. “In grote lijn bestaat elk project qua projectbeheersing uit drie fasen”, vertelt hij. “Vóór de aanbesteding schrijven we een plan, waarin we voor de opdrachtgever uiteenzetten hoe we het project willen aanpakken. Na de aanbesteding schrijven we het projectmanagementplan en diverse andere plannen, waarin het accent ligt op de praktische uitvoering. De derde fase – tijdens de uitvoering – bestaat uit controles en eventuele bijsturing van de processen zoals omschreven in het projectmanagementplan.”

EMVI-plan
De huidige constructie langs De Zijl bestaat uit een houten damwand met zetstenen glooiing. Deze moet op meerdere locaties worden vervangen door een stalen damwand, afgewerkt met zetsteen. Omdat het project is aanbesteed op basis van een EMVI, is het de uitdaging om hier de Economisch Meest Voordelige oplossing op tafel te leggen. Eenkhoorn: “We moeten aantonen dat wij een kwalitatief sterke oplossing kunnen bieden.” Dit doen we met succes; op het EMVI-plan voor De Zijl scoort Beens Groep maximaal. De opdrachtgever waardeert dit en maakt gebruik van onze jarenlange opgedane kennis.

Projectmanagementplan
Dan volgt een intensieve periode voor de afdeling Projectbeheersing & omgeving. “Het EMVI-plan wordt uitgewerkt tot een projectmanagementplan, waarin precies staat omschreven hoe we te werk gaan en wie voor wat verantwoordelijk is”, vertelt Eenkhoorn. “Daarnaast moeten nog veel andere plannen opgesteld worden. Zo is er een verificatieplan waarin we aantonen dat het werk voldoet aan de eisen. Er is een keuringsplan waarin we aantonen dat alles wat buiten gebeurt, voldoet aan het ontwerp. Er ligt een risicoregister, waarin alle risico’s zijn opgenomen. En dan is er nog een verkeersplan voor weg- en scheepvaartverkeer, inclusief alle benodigde vergunningen en ontheffingen. Voor De Zijl vroeg dit traject zo’n achttien weken.”

Toetsen en auditen
Deze inspanningen zijn niet voor niets. Ze maken het project – ook voor de opdrachtgever – doorzichtig en herleidbaar. Dit schept vertrouwen; het geeft de opdrachtgever de mogelijkheid om zaken gericht te toetsen. “Dat toetsen – oftewel ‘auditen’- doen we overigens ook voortdurend zelf”, vertelt Eenkhoorn. “We checken continu of de processen verlopen zoals in het projectmanagementplan beschreven en of verbetering mogelijk is. Op deze manier kunnen we het proces van A tot Z bewaken en beheersen.”

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie