GOVa Brabant: Vijftig werklocaties doorkruizen zes gemeenten

Twaalf kilometer damwand vervangen, wachtplaatsen realiseren bij sluizen en fauna uittredeplaatsen creëren. Dat zijn in een notendop de werkzaamheden die Beens Groep in combinatie met Hakkers uit Werkendam uitvoert aan de Zuid-Willemsvaart en het Wilhelminakanaal in Brabant voor opdrachtgever Rijkswaterstaat. ‘Deze kanaaloevers zijn de komende vijftig jaar weer beschermd’, zegt Gerrit Beens, uitvoerder bij Beens Groep.

De GOVa-werkzaamheden in de driehoek Nederweert, Veghel en Tilburg betreffen vijftig werklocaties en doorkruizen maar liefst zes verschillende gemeenten. Beens: “Om het werk op een juiste manier te realiseren en beheersbaar te houden is het project opgedeeld in zes clusters. We wisten dat het aanvragen van alle vergunningen veel voorbereiding zou vragen.” In de praktijk blijken de keuzes goed uit te pakken. “In april 2019 zijn we met de uitvoering gestart en we liggen op schema om de volledige werkzaamheden in 2020 op te leveren. Meerdere werksets zetten we hiervoor in”, vertelt Beens.

Werken volgens vast stramien
Het volledige project voert Beens Groep uit volgens een vast stramien. “We kleden eerst de oever uit en maken de taluds vrij. Zo creëren we een ontlastsleuf achter de bestaande damwand. De oude ankerstangen die we tegenkomen graven we vrij. Vervolgens branden we de ankerstang door op een meter achter de constructie”, legt Beens uit. “Daarna verwijderen we de betonnen damwanden en vervangen deze voor een stalen damwand. Deze verankeren we om de vijf meter. Om de totale constructie te versterken, lassen we aan de achterzijde een HEB-balk.”

Uitdagingen genoeg
“Iedere dag vervangen we wat we verwijderen”, aldus Beens. “Zo blijft de oever gedurende het hele proces beschermd en voorkomen we dat de oever afschuift.” Aan uitdagingen geen gebrek tijdens de werkzaamheden. “De aansluiting op bruggen en sluizen, het realiseren van overkluizingen bij kabels en leidingen, het vernieuwen van wachtplaatsen voor schepen en de realisatie van diverse fauna uittredeplaatsen”, somt Beens op. “Zo blijft het lekker afwisselend en dragen we eraan bij dat deze kanaaloevers de komende vijftig jaar weer beschermd zijn. Betekenisvol werk.”

‘Ieder dag vervangen we wat we verwijderen’

Gerrit Beens, uitvoerder Beens Groep

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie