DUIK OP 8 JUNI IN DE WERELD VAN BEENS TIJDENS DE DAG VAN DE BOUW

Op zaterdag 8 juni 2024 vindt de zeventiende Dag van de Bouw plaats. Bouw- en infrabedrijven stellen op die dag met trots hun bouwplaatsen open voor het Nederlandse publiek. In samenwerking met de gemeente Utrecht en Gebr. de Leeuw B.V. neemt ook Beens Groep deel. We verwelkomen u van 10.00 tot 15.00 uur aan de Oudegracht 167 en de Kromme Nieuwegracht in Utrecht. Daar vertellen en tonen we je alles over ons herstelwerk aan de eeuwenoude Utrechtse grachten.

Al 230.000 metselstenen verwerkt

De binnenstedelijke kademuren en werfkelders van Utrecht zijn een begrip. Al in de middeleeuwen werden ze gebouwd en tot op de dag van vandaag doen ze nog dienst. Meer dan 2,5 kilometer aan muren en ruim 900 kelders bevinden zich in het Utrechtse wervengebied. Al in 2013 startte Beens Groep met het vervangen van de kademuren in de Oudegracht. We hebben inmiddels ruim 2 kilometer hersteld. Liefst 230.000 metselstenen verwerkten we daarvoor en duikers lagen daarbij drie maanden per jaar in het water!

Planning is alles

Het herstel van de kademuren gebeurt in blokken van zo’n 100 meter. Zo is het werk behapbaar, wordt overlast voor de omgeving verminderd en blijft inspelen op verrassingen mogelijk. Planning is alles tijdens de werkzaamheden aan de grachten. Daarom voeren de herstelopdracht in het deel waar zich veel restaurants en terrassen bevinden uit in de winterperiode. Zo kan er in de zomer volop genoten worden van de gezellige en karakteristieke Utrechtse binnenstad.

Werken in een uitdagende omgeving

Het herstellen van binnenstedelijke kademuren kent vele uitdagingen. In Utrecht zitten we praktisch bovenop omwonenden en passeren dagelijks grote groepen toeristen ons werk. Dat betekent goed nadenken over het waarborgen van de veiligheid en zo min mogelijk hinder veroorzaken. Eisen rond bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid leveren talloze vragen op voor de inrichting van ons werkterrein, de aan- en afvoer van materiaal en materieel en de opslag ervan.

Erfgoed dat volop in gebruik is

De Utrechtse grachten en werven zijn aangemerkt als rijksmonument en ook de monumentale gebouwen eromheen behoren tot erfgoed. Hoe voorkomen we schade aan die kwetsbare grachtenpanden? Wat komen we tegen als we de oude muren weghalen? Welke stappen zijn nodig om cultuurhistorische bomen te behouden? Hoe ontwerpen we nieuwe muren die passen in het historische beeld en tegelijkertijd de huidige belasting op kunnen nemen?

Kom langs en duik in de wereld van Beens

Al deze binnenstedelijke uitdagingen zijn de specialisten van Beens Groep en Gebr. de Leeuw B.V. op het lijf geschreven. Op 8 juni vertellen en tonen we u er alles over.

- U bent welkom aan de Oudegracht 167.
- U wordt ontvangen in het Informatiecentrum Wervengebied van gemeente Utrecht.
- U mag de werfkelders van dit monumentale pand bezoeken.
- U kunt op de werf aan de gracht een live duik- en laspresentatie bijwonen.
- U kunt naar de Kromme Nieuwegracht wandelen om nog meer (ondergrondse) werkzaamheden te bekijken.

Duikt u op 8 juni van 10.00 tot 15.00 uur ook in de wereld van Beens? We gaan graag de diepte met u in!

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie