De Entree Amsterdam: Complexe operatie waarin communicatie essentieel is

Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen en op het water krijgen de rederijen nieuwe steigers. De werkzaamheden duren zo’n vijf jaar. Een complex stuk infrawerk op één van de drukste punten van de stad.


Als partner van hoofdaannemer Max Bögl verzorgt Beens Groep onder meer de aanleg van nieuwe kades en tijdelijke steigers voor de rondvaartboten, baggerwerken, de damwandconstructie voor de fietsenstalling onder de waterspiegel en – aan het eind van dit grootschalige project – de definitieve steigers.

Rekening houden met…
“Dit alles gebeurt in een gebied met ruim 300.000 passanten per dag en veel stakeholders”, vertelt uitvoerder Gert Beens. “Daarom werken we zoveel mogelijk vanaf het water en plaatsen we het materieel slechts voor één locatie tegelijk. We houden rekening met de gebeurtenissen in de stad en de omwonenden. Werkzaamheden met geluidshinder beginnen bijvoorbeeld pas na 9.00 uur. Belangrijke maatstaf in de planning was dat de tijdelijke steigers op de nieuwe locatie in gebruik zouden zijn vóór het Amsterdam Light Festival. De steigers zijn binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. We hebben hier alles aan gedaan en het is gelukt!”

Uitdaging
Door de lage bruggen is de aanvoer van materieel en materialen al een uitdaging op zich. Om onder de bruggen door te kunnen, worden de Beens-kranen gedeeltelijk gedemonteerd. In beunbakken worden de onderdelen naar de plaats van bestemming vervoerd. “Dan ben je dus nog niet begonnen met de uitvoering”, zegt Beens gekscherend. “Maar het sloopwerk en de nieuwe kades van de eerste fase zijn klaar, de rondvaartboten zijn verhuisd en de tijdelijke steigers zijn in bedrijf. Wat ik vooral mooi vind aan dit project, is dat het resultaat direct zichtbaar is.“

Meer actueel

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Lees meer
Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin