De Entree Amsterdam: Complexe operatie waarin communicatie essentieel is

Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen en op het water krijgen de rederijen nieuwe steigers. De werkzaamheden duren zo’n vijf jaar. Een complex stuk infrawerk op één van de drukste punten van de stad.


Als partner van hoofdaannemer Max Bögl verzorgt Beens Groep onder meer de aanleg van nieuwe kades en tijdelijke steigers voor de rondvaartboten, baggerwerken, de damwandconstructie voor de fietsenstalling onder de waterspiegel en – aan het eind van dit grootschalige project – de definitieve steigers.

Rekening houden met…
“Dit alles gebeurt in een gebied met ruim 300.000 passanten per dag en veel stakeholders”, vertelt uitvoerder Gert Beens. “Daarom werken we zoveel mogelijk vanaf het water en plaatsen we het materieel slechts voor één locatie tegelijk. We houden rekening met de gebeurtenissen in de stad en de omwonenden. Werkzaamheden met geluidshinder beginnen bijvoorbeeld pas na 9.00 uur. Belangrijke maatstaf in de planning was dat de tijdelijke steigers op de nieuwe locatie in gebruik zouden zijn vóór het Amsterdam Light Festival. De steigers zijn binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. We hebben hier alles aan gedaan en het is gelukt!”

Uitdaging
Door de lage bruggen is de aanvoer van materieel en materialen al een uitdaging op zich. Om onder de bruggen door te kunnen, worden de Beens-kranen gedeeltelijk gedemonteerd. In beunbakken worden de onderdelen naar de plaats van bestemming vervoerd. “Dan ben je dus nog niet begonnen met de uitvoering”, zegt Beens gekscherend. “Maar het sloopwerk en de nieuwe kades van de eerste fase zijn klaar, de rondvaartboten zijn verhuisd en de tijdelijke steigers zijn in bedrijf. Wat ik vooral mooi vind aan dit project, is dat het resultaat direct zichtbaar is.“

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie