De Entree Amsterdam: Complexe operatie waarin communicatie essentieel is

Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen en op het water krijgen de rederijen nieuwe steigers. De werkzaamheden duren zo’n vijf jaar. Een complex stuk infrawerk op één van de drukste punten van de stad.


Als partner van hoofdaannemer Max Bögl verzorgt Beens Groep onder meer de aanleg van nieuwe kades en tijdelijke steigers voor de rondvaartboten, baggerwerken, de damwandconstructie voor de fietsenstalling onder de waterspiegel en – aan het eind van dit grootschalige project – de definitieve steigers.

Rekening houden met…
“Dit alles gebeurt in een gebied met ruim 300.000 passanten per dag en veel stakeholders”, vertelt uitvoerder Gert Beens. “Daarom werken we zoveel mogelijk vanaf het water en plaatsen we het materieel slechts voor één locatie tegelijk. We houden rekening met de gebeurtenissen in de stad en de omwonenden. Werkzaamheden met geluidshinder beginnen bijvoorbeeld pas na 9.00 uur. Belangrijke maatstaf in de planning was dat de tijdelijke steigers op de nieuwe locatie in gebruik zouden zijn vóór het Amsterdam Light Festival. De steigers zijn binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. We hebben hier alles aan gedaan en het is gelukt!”

Uitdaging
Door de lage bruggen is de aanvoer van materieel en materialen al een uitdaging op zich. Om onder de bruggen door te kunnen, worden de Beens-kranen gedeeltelijk gedemonteerd. In beunbakken worden de onderdelen naar de plaats van bestemming vervoerd. “Dan ben je dus nog niet begonnen met de uitvoering”, zegt Beens gekscherend. “Maar het sloopwerk en de nieuwe kades van de eerste fase zijn klaar, de rondvaartboten zijn verhuisd en de tijdelijke steigers zijn in bedrijf. Wat ik vooral mooi vind aan dit project, is dat het resultaat direct zichtbaar is.“

Meer actueel

Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie