De Entree Amsterdam: Complexe operatie waarin communicatie essentieel is

Amsterdam krijgt een nieuwe entree. Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers. Onder water komt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen en op het water krijgen de rederijen nieuwe steigers. De werkzaamheden duren zo’n vijf jaar. Een complex stuk infrawerk op één van de drukste punten van de stad.


Als partner van hoofdaannemer Max Bögl verzorgt Beens Groep onder meer de aanleg van nieuwe kades en tijdelijke steigers voor de rondvaartboten, baggerwerken, de damwandconstructie voor de fietsenstalling onder de waterspiegel en – aan het eind van dit grootschalige project – de definitieve steigers.

Rekening houden met…
“Dit alles gebeurt in een gebied met ruim 300.000 passanten per dag en veel stakeholders”, vertelt uitvoerder Gert Beens. “Daarom werken we zoveel mogelijk vanaf het water en plaatsen we het materieel slechts voor één locatie tegelijk. We houden rekening met de gebeurtenissen in de stad en de omwonenden. Werkzaamheden met geluidshinder beginnen bijvoorbeeld pas na 9.00 uur. Belangrijke maatstaf in de planning was dat de tijdelijke steigers op de nieuwe locatie in gebruik zouden zijn vóór het Amsterdam Light Festival. De steigers zijn binnen Beens Groep zelf ontwikkeld. We hebben hier alles aan gedaan en het is gelukt!”

Uitdaging
Door de lage bruggen is de aanvoer van materieel en materialen al een uitdaging op zich. Om onder de bruggen door te kunnen, worden de Beens-kranen gedeeltelijk gedemonteerd. In beunbakken worden de onderdelen naar de plaats van bestemming vervoerd. “Dan ben je dus nog niet begonnen met de uitvoering”, zegt Beens gekscherend. “Maar het sloopwerk en de nieuwe kades van de eerste fase zijn klaar, de rondvaartboten zijn verhuisd en de tijdelijke steigers zijn in bedrijf. Wat ik vooral mooi vind aan dit project, is dat het resultaat direct zichtbaar is.“

Meer actueel

Vervangen kademuren en sluisdeuren Kolksluis van Spaarndam

Vervangen kademuren en sluisdeuren Kolksluis van Spaarndam

Op 13 september 2021 gaat Beens Groep samen met hoogheemraadschap van Rijnland van start met de werkzaamheden in de Kolksluis van Spaarndam waarbij de kademuren en sluisdeuren vervangen worden. Zonder onvoorziene vertragingen zal het project mei 2022 klaar zijn.

Lees meer
Beens in Beeld 21

Beens in Beeld 21

In de 21ste editie van Beens in Beeld wordt aandacht gegeven aan de 'RoRo-kade' aan de Maasvlakte, die wij realiseren voor SIF Netherlands, Pilotproject ophogen landbouwgrond, Laad-/lossteiger voor Bontrup en vervanging oeverbescherming Hoge Vaart tussen Almere en Zeewolde.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin