Calandkade Den Haag: Omgeving inpassen in het ontwerp

Lange tijd werd aangenomen dat houten funderingen onder water duurzaam waren. Inmiddels weten we dat die houten funderingen wel worden aangetast door bacteriën. Dit betekent voor gemeente Den Haag dat zij in de komende decennia 25 km kademuren moet vervangen. Eind augustus 2018 is Beens Groep begonnen met het vervangen van de kademuren langs de Petroleumhaven en Calandkade.


Ter voorbereiding op het ontwerp van de nieuwe kademuren, bestuderen we de geschiedenis van de bestaande kademuren. Hoe zijn deze opgebouwd en welke elementen zijn geschikt voor hergebruik? De kademuren met houten fundering langs de Petroleumhaven en Calandkade zijn rond 1920 aangelegd ten behoeve van een havengebied. “In die tijd werden havens droog aangelegd”, vertelt Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag. “Ze groeven eerst een bouwput, stapelden de basaltzuilen op tot een kademuur, braken daarna de dijken door en lieten de haven vollopen. Op oude foto’s zie je de mensen nog lopen in het poldergebied.”

Elementen uit omgeving
“Beens Groep heeft het werk aangenomen met een Design & Construct-contract”, vult Johan Hertong, projectmanager bij Beens Groep, aan. “Hiermee vallen ontwerp, vergunningsaanvragen, omgevingscommunicatie en kwaliteitsborging onder onze verantwoordelijkheid. In totaal gaat het over een traject van 1 km in binnenstedelijk gebied en een uitvoeringstijd van ruim een jaar. In het ontwerp is bijvoorbeeld rekening gehouden met een oude havenkraan, warmtepompen, kabels en leidingen in het gebied. We plannen de aanwezige basaltstenen in voor hergebruik en zelfs het beschermde schubvaren-plantje wordt geïntegreerd in het ontwerp. Het is de combinatie van het slimme ontwerp, de zorgvuldigheid en de strakke planning die het vertrouwen van de opdrachtgever aan ons heeft gegeven om het werk in opdracht te geven.”

Plan van Aanpak
Om de kademuren van de Petroleumhaven en Calandkade te vervangen, plaatsen we eerst een damwandkuip rondom de bestaande kademuur. Vervolgens pompen we de kuip tussen oude- en nieuwe kademuur leeg, zodat we in deze strook kunnen werken. We verwijderen de oude constructie, palen, basaltblokken en alles wat er verder in de bodem zit en bouwen dan de nieuwe kademuur op.

Onderlinge samenwerking
Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag, is tevreden over de gang van zaken. “Je werkt samen, ieder met zijn eigen verwachtingen. Dan moet je naar elkaar toegroeien om daadwerkelijk samen te werken en kennis uit te wisselen. Nu we met de uitvoering zijn gestart, zie ik tijdens de wekelijkse werkoverleggen dat dat goed gebeurt. Dat is een ontwikkeling waar ik heel blij mee ben.”

Meer actueel

(Water)bouw 26 juni aan jouw carrière tijdens de Open Banendag van Beens Groep

(Water)bouw 26 juni aan jouw carrière tijdens de Open Banendag van Beens Groep

Van zelf op een kraan draaien tot eigenhandig constructielassen. En van CAD-tekeningen maken tot kostprijzen berekenen. Zowel doeners als denkers kunnen op zaterdag 26 juni tussen 10.00 en 15.00 uur hun hart ophalen tijdens de Open Banendag bij Beens Groep. Het familiebedrijf uit Genemuiden zet de poort open voor iedereen die wil zien, horen en ervaren hoe het is om te werken bij een vakkundig waterbouwbedrijf.

Lees meer
Iv Infra en Beens vormen bouwteam voor project Bontrup, Amerikahaven Amsterdam

Iv Infra en Beens vormen bouwteam voor project Bontrup, Amerikahaven Amsterdam

In Juli 2020 is Beens Groep door Jeroen Sala van Bontrup gevraagd om samen met Iv Infra een bouwteam te vormen met als doel een laad- en lossteiger te ontwerpen binnen budget, kwaliteit en tijd. Een uitdaging die omarmt is door de Beens Groep. Medio november is het DO van de steiger afgerond bestaande uit stalen funderingspalen met daarop een (deels prefab) betonnen dek.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin