Calandkade Den Haag: Omgeving inpassen in het ontwerp

Lange tijd werd aangenomen dat houten funderingen onder water duurzaam waren. Inmiddels weten we dat die houten funderingen wel worden aangetast door bacteriën. Dit betekent voor gemeente Den Haag dat zij in de komende decennia 25 km kademuren moet vervangen. Eind augustus 2018 is Beens Groep begonnen met het vervangen van de kademuren langs de Petroleumhaven en Calandkade.


Ter voorbereiding op het ontwerp van de nieuwe kademuren, bestuderen we de geschiedenis van de bestaande kademuren. Hoe zijn deze opgebouwd en welke elementen zijn geschikt voor hergebruik? De kademuren met houten fundering langs de Petroleumhaven en Calandkade zijn rond 1920 aangelegd ten behoeve van een havengebied. “In die tijd werden havens droog aangelegd”, vertelt Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag. “Ze groeven eerst een bouwput, stapelden de basaltzuilen op tot een kademuur, braken daarna de dijken door en lieten de haven vollopen. Op oude foto’s zie je de mensen nog lopen in het poldergebied.”

Elementen uit omgeving
“Beens Groep heeft het werk aangenomen met een Design & Construct-contract”, vult Johan Hertong, projectmanager bij Beens Groep, aan. “Hiermee vallen ontwerp, vergunningsaanvragen, omgevingscommunicatie en kwaliteitsborging onder onze verantwoordelijkheid. In totaal gaat het over een traject van 1 km in binnenstedelijk gebied en een uitvoeringstijd van ruim een jaar. In het ontwerp is bijvoorbeeld rekening gehouden met een oude havenkraan, warmtepompen, kabels en leidingen in het gebied. We plannen de aanwezige basaltstenen in voor hergebruik en zelfs het beschermde schubvaren-plantje wordt geïntegreerd in het ontwerp. Het is de combinatie van het slimme ontwerp, de zorgvuldigheid en de strakke planning die het vertrouwen van de opdrachtgever aan ons heeft gegeven om het werk in opdracht te geven.”

Plan van Aanpak
Om de kademuren van de Petroleumhaven en Calandkade te vervangen, plaatsen we eerst een damwandkuip rondom de bestaande kademuur. Vervolgens pompen we de kuip tussen oude- en nieuwe kademuur leeg, zodat we in deze strook kunnen werken. We verwijderen de oude constructie, palen, basaltblokken en alles wat er verder in de bodem zit en bouwen dan de nieuwe kademuur op.

Onderlinge samenwerking
Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag, is tevreden over de gang van zaken. “Je werkt samen, ieder met zijn eigen verwachtingen. Dan moet je naar elkaar toegroeien om daadwerkelijk samen te werken en kennis uit te wisselen. Nu we met de uitvoering zijn gestart, zie ik tijdens de wekelijkse werkoverleggen dat dat goed gebeurt. Dat is een ontwikkeling waar ik heel blij mee ben.”

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie