Calandkade Den Haag: Omgeving inpassen in het ontwerp

Lange tijd werd aangenomen dat houten funderingen onder water duurzaam waren. Inmiddels weten we dat die houten funderingen wel worden aangetast door bacteriën. Dit betekent voor gemeente Den Haag dat zij in de komende decennia 25 km kademuren moet vervangen. Eind augustus 2018 is Beens Groep begonnen met het vervangen van de kademuren langs de Petroleumhaven en Calandkade.


Ter voorbereiding op het ontwerp van de nieuwe kademuren, bestuderen we de geschiedenis van de bestaande kademuren. Hoe zijn deze opgebouwd en welke elementen zijn geschikt voor hergebruik? De kademuren met houten fundering langs de Petroleumhaven en Calandkade zijn rond 1920 aangelegd ten behoeve van een havengebied. “In die tijd werden havens droog aangelegd”, vertelt Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag. “Ze groeven eerst een bouwput, stapelden de basaltzuilen op tot een kademuur, braken daarna de dijken door en lieten de haven vollopen. Op oude foto’s zie je de mensen nog lopen in het poldergebied.”

Elementen uit omgeving
“Beens Groep heeft het werk aangenomen met een Design & Construct-contract”, vult Johan Hertong, projectmanager bij Beens Groep, aan. “Hiermee vallen ontwerp, vergunningsaanvragen, omgevingscommunicatie en kwaliteitsborging onder onze verantwoordelijkheid. In totaal gaat het over een traject van 1 km in binnenstedelijk gebied en een uitvoeringstijd van ruim een jaar. In het ontwerp is bijvoorbeeld rekening gehouden met een oude havenkraan, warmtepompen, kabels en leidingen in het gebied. We plannen de aanwezige basaltstenen in voor hergebruik en zelfs het beschermde schubvaren-plantje wordt geïntegreerd in het ontwerp. Het is de combinatie van het slimme ontwerp, de zorgvuldigheid en de strakke planning die het vertrouwen van de opdrachtgever aan ons heeft gegeven om het werk in opdracht te geven.”

Plan van Aanpak
Om de kademuren van de Petroleumhaven en Calandkade te vervangen, plaatsen we eerst een damwandkuip rondom de bestaande kademuur. Vervolgens pompen we de kuip tussen oude- en nieuwe kademuur leeg, zodat we in deze strook kunnen werken. We verwijderen de oude constructie, palen, basaltblokken en alles wat er verder in de bodem zit en bouwen dan de nieuwe kademuur op.

Onderlinge samenwerking
Jan Wyrdeman, contractmanager gemeente Den Haag, is tevreden over de gang van zaken. “Je werkt samen, ieder met zijn eigen verwachtingen. Dan moet je naar elkaar toegroeien om daadwerkelijk samen te werken en kennis uit te wisselen. Nu we met de uitvoering zijn gestart, zie ik tijdens de wekelijkse werkoverleggen dat dat goed gebeurt. Dat is een ontwikkeling waar ik heel blij mee ben.”

Meer actueel

Hoe houd je in een bouwteam het proces op orde?

Hoe houd je in een bouwteam het proces op orde?

Dat is een vraag die Jorian Overweg van Beens Groep graag beantwoordt met een praktijkvoorbeeld. Als manager projectbeheersing is hij nauw betrokken bij de dijkverbetering in Ouderkerk aan de Amstel. In het bouwteam met opdrachtgever Waternet vormen heldere procesafspraken de basis voor een efficiënte en plezierige samenwerking. Leidraad is een gezamenlijk ontwikkeld plan van aanpak, aangevuld met een referentieplanning en -begroting in iedere ontwerpfase. Voeg daar een duidelijke taakverdeling en transparante communicatie aan toe en je hebt volgens Overweg ferme grip op het proces.

Lees meer
Beens Groep breidt uit naar Drachten!

Beens Groep breidt uit naar Drachten!

Een mooie mijlpaal: we hebben de sleutel van onze nieuwe vestiging in Drachten in ontvangst mogen nemen. Met de toenemende werkzaamheden in Friesland en Groningen is dit een logische en strategische stap voor Beens Groep.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie