Waterinnovatie Publieksprijs 2016 voor project van Beens Dredging!

Unie van Waterschappen en de Nederlandse Waterschapsbank reiken elk jaar de Waterinnovatieprijs uit aan innovatieve projecten die passen bij de taken van de waterschappen: waterveiligheid, schoon water, voldoende water en waterbewustzijn. Dit jaar waren er ruim 160 inzendingen. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft de zandsproeimethode van Beens Dredging, die toegepast is bij de kadeverbetering van de Nauernasche Vaart, voorgedragen voor deze Waterinnovatieprijs. De inzending is niet onopgemerkt gebleven.

Uit de ruim 160 inzendingen behoorde de werkmethode van Beens Dredging tot de 12 uiteindelijke genomineerden. Vanmiddag mochten Beens Dredging en Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) in de Rijtuigenloods in Amersfoort de Waterinnovatie Publieksprijs 2016 in ontvangst nemen!

Ruim 4.000 mensen stemden via Waterinnovatieprijs.nl voor deze publieksprijs, een record in de geschiedenis van de Waterinnovatieprijs. 28% van de stemmen waren voor de zandsproeimethode.

Zandsproeimethode Nauernasche Vaart
Uit de toetsronde van 2011 bleek dat de kade langs de Nauernasche Vaart niet meer conform de eisen was. Een deel van de 10 kilometer lange kade voldeed niet aan de hoogtenorm. Bij een ander deel schoot de stabiliteit tekort. Het uitdenken van een oplossing voor de kadeverbetering op dit deel kende 2 uitdagingen: de beperkte bewegingsruimte, én het is een behoorlijk ‘fragiel dijkje’.

De essentie van de toegepaste techniek is het aanbrengen van een laag zand in de teensloot. Het zand wordt op de baggerlaag gesproeid en dekt deze als een soort zanddeken af. Een aantal voordelen zijn: minder ruimtebeslag, minder overlast voor de omgeving, duurzaam hergebruik van de aanwezige baggerspecie als bouwstof en een directe verbetering van de stabiliteit van de dijk tijdens de uitvoering van de dijkverbetering.

Ewald Scholten, directeur van Beens Dredging “Geweldig dat we deze prijs vanmiddag in ontvangst mochten nemen. Deze methode hebben we ondertussen op meerdere locaties toegepast. Aan de hand van een film-impressie leg ik graag aan geïnteresseerden de werkmethode uit!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie