Vaarroutes Groningen worden verbeterd

Provincie Groningen heeft aan Beens Groep de opdracht verstrekt om het Winschoterdiep en het A.G. Wildervanckkanaal te verbeteren. Samen vormen zij de vaarweg van de stad Groningen naar Veendam. Deze route wordt verbeterd zodat grote binnenvaartschepen met maximaal drie lagen containers er gebruik van kunnen maken. Hiervoor worden onder andere de remmingswerken bij bruggen vervangen, een splitsing ruimer gemaakt, baggerwerkzaamheden uitgevoerd en de sluis bij Zuidbroek verwijderd.


Halverwege de klus

,,Op dit moment zijn we halverwege’’, vertelt uitvoerder Daan Buijert van Beens Groep. ,,Bij zeven bruggen worden de remmingswerken vervangen. We plaatsen eerst stalen buispalen. De remmingswerken zijn in een constructiehal geconstrueerd en worden met zwaar transport aangevoerd. De constructies van 16 ton per stuk worden op de buispalen gehesen en gemonteerd. Van groot belang is de maatvoering hierbij. Deze wordt binnen het uitvoeringsteam verzorgd door maatvoerder Erwin Wielink. “Vooraf wordt de bestaande situatie ingemeten. In combinatie met de ligging van de kabels en leidingen wordt in overleg met de opdrachtgever de exacte positie van het remmingswerk bepaald. Op basis van deze gegevens worden de remmingswerken geprefabriceerd,” vertelt Wielink. Het is daarom van essentieel belang dat de buispalen op de juiste positie geplaatst worden. Vervolgens worden de houten wrijfgordingen afgemonteerd. Buijert: ,,Dit vereist uiteraard goede afstemming met de vaarwegbeheerder, de scheepvaart heeft prioriteit. Een deel van de werkzaamheden voeren we daarom ’s nachts uit.”

Omgevingsmanagement
Aangezien beide vaarwegen in het Groninger aardbevingsgebied liggen, is adequaat omgevingsmanagement vereist. Buijert: ,,Het plaatsen van de buispalen in Zuidbroek gebeurde vlak bij bebouwing. We zijn daarom natuurlijk extra voorzichtig. De woningen rondom het werk werden gemonitord en de werkmethode werd aangepast om zo min mogelijk trillingen te veroorzaken.” In die plaats wordt een oude sluis gesloopt om meer ruimte voor de scheepvaart te scheppen. ,,Het sloopwerk gebeurt onder water. Puin voeren we af naar een recyclingbedrijf dat op 500 meter afstand zit.” Tevens is er een bochtverruiming gerealiseerd bij de splitsing Winschoterdiep en het A.G. Wildervackkanaal en zijn nieuwe oeverconstructies aangebracht.

Baggerwerkzaamheden
Beens Dredging is betrokken bij de baggerwerkzaamheden en heeft een dijk verplaatst om de bochtverruiming te realiseren. Uitvoerder Mendy Sloots: ,,Het baggerwerk is onder andere vereist om voldoende diepte te creëren voor de zinkstukken en de stortstenen die voor de oeverconstructies worden aangebracht. De laag stortstenen wordt afgedekt met beton zodat scheepsschroeven er geen vat op krijgen. Het voorkomt tevens dat de stalen damwand wordt ondergraven door schroefwater.” Sloots werkt nauw samen met haar collega Buijert. Sloots: ,,De synergie binnen Beens Groep klopt. Samen kunnen we de mooiste werken maken. Wij met het baggeren en de voorbereiding op de bodem en de mannen van Beens Groep met de constructies in het water en boven de waterspiegel.”

Meer actueel

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Mooi artikel in AD over opknappen oevers Oude Rijn

Hoe maak je oevers die 100 jaar meegaan zonder aanwonenden van de Oude Rijn witheet te maken met trillingen en schades aan huizen? En hoe krijgen ze nette tuinen terug? De provincie Zuid-Holland en aannemer Beens Groep zetten de ‘tuinsteward’ in.

Lees meer
Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Beens Groep loodst vernieuwing lage walmuren Utrechtse Oudegracht naar succes

Een kwetsbaar historisch stadshart met amper bewegingsvrijheid voor waterbouwers. Een druk bevaren gracht en kades vol terrassen. Monumentale bomen en panden. Dat alles maakt de reconstructie van de kademuren langs de Utrechtse Oudegracht op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin