Technische hoogstand bij Groot Onderhoud Vaarwegen (GOVa)

Vervangen remmingswerken is specialistisch werk

Technisch uitdagend noemt uitvoerder Arjan Kolk het project groot onderhoud aan vaarwegen (GOVa) in Noord-Brabant. ,,We voeren in combinatie met Hakkers op diverse locaties in Brabant verschillende werkzaamheden uit”, zegt Kolk. ,,Het is een diverse opdracht. Het gaat onder meer om het vervangen van geleide- en remmingswerken bij de Marksluis in Oosterhout, het vervangen van oeverconstructies langs de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch en het uitvoeren van baggerwerkzaamheden bij het Oude Maasje. Dit alles in de UAVgc contractvorm waar bij we garant staan voor de kwaliteitsborging en opdrachtgever Rijkswaterstaat ontzorgen.”

Het baggerwerk is verricht door Beens Dredging, onderdeel van Beens Groep. De vaarweg van het Oude Maasje is nu weer op diepte. Ook verwijderde Dredging bagger uit de Zuid-Willemsvaart en de Dieze bij Den Bosch. In de Brabantse hoofdstad is een bijzondere klus geklaard. Arjan Kolk: ,,Daar zijn nieuwe spoorbruggen gebouwd. Onder deze bruggen moesten nog stalen damwanden geplaatst worden als oeverconstructie. De werkzaamheden werden uitgevoerd terwijl treinen over de brug denderden. Tussen de onderkant van de brug en het water is maar weinig ruimte. Door gebruik te maken van een compacte kraan op een ponton konden we de damwand trillen.”

Het vervangen van de remmingswerken van de Marksluis bij Oosterhout is specialistisch werk. Kolk: ,,Bij het verwijderen van de oude buispalen deed zich een grote verrassing voor: ze waren gevuld met 250 liter olie. Heel bijzonder, zoiets hadden we nooit meegemaakt. Waarschijnlijk was de olie bestemd om de palen te conserveren.”

Beens Groep is in bezit van het BRL7000 certificaat. ,,Onder saneringscondities hebben we de olie er uitgezogen, er melding van gemaakt bij desbetreffende instanties en afgevoerd naar een erkende verwerker. Ook is de olie die op het water dreef verwijderd.”

Zo min mogelijk hinder voor scheepvaart is essentieel legt de uitvoerder uit. ,,Dit organiseren we door zo goed mogelijk te communiceren met de sluiswachters en de scheepvaart. Het plaatsen van remmingswerken is risicovol daarom staat veiligheid voorop. De nieuwe remmingswerken bestaan, naast de aangebrachte buispalen, uit elementen van 30 tot 35 ton zwaar. Voor de montage hiervan gebruiken we specialistisch materieel. De remmingswerken worden met behulp van een draadkraan met een extra grote capaciteit op een speciaal ontwikkeld ponton aangebracht. We werken zo snel mogelijk zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.”

Meer actueel

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Samen duurzaam bouwen aan oeververnieuwing in Noord-Holland

Al sinds 2020 bouwen we samen met Hakkers en de provincie Noord-Holland duurzaam aan een toekomstbestendige infrastructuur. In een langdurige samenwerkingsovereenkomst (SOK) werken we aan het vervangen van oevers langs Noord-Hollandse vaarwegen. Dit, met een duidelijke ambitie: minder milieubelasting, meer hergebruik en volop ruimte voor innovatie. Vijf jaar later zijn de resultaten zichtbaar én indrukwekkend. De duurzaamheidsdoelen van 80% minder milieukosten en minimaal 50% hergebruik van materialen zijn behaald. Wegens dit succes is de samenwerking verlengd tot 2028, met een verhoogde Milieukostenindicator (MKI)-ambitie van 95% reductie.

Lees meer
Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Beens Beweegt 2025: Samen sportief en vitaal in Winterberg

Afgelopen weekend vond alweer de vijfde editie van Beens Beweegt plaats. Dit jaar reisden we met een enthousiaste groep van bijna 60 collega’s af naar Winterberg, waar twee dagen in het teken stonden van sportiviteit, vitaliteit en gezelligheid. Met wandelroutes, uitdagende wielrentochten en avontuurlijke mountainbike-trails bood Winterberg voor ieder wat wils.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie