Technische hoogstand bij Groot Onderhoud Vaarwegen (GOVa)

Vervangen remmingswerken is specialistisch werk

Technisch uitdagend noemt uitvoerder Arjan Kolk het project groot onderhoud aan vaarwegen (GOVa) in Noord-Brabant. ,,We voeren in combinatie met Hakkers op diverse locaties in Brabant verschillende werkzaamheden uit”, zegt Kolk. ,,Het is een diverse opdracht. Het gaat onder meer om het vervangen van geleide- en remmingswerken bij de Marksluis in Oosterhout, het vervangen van oeverconstructies langs de Zuid-Willemsvaart bij Den Bosch en het uitvoeren van baggerwerkzaamheden bij het Oude Maasje. Dit alles in de UAVgc contractvorm waar bij we garant staan voor de kwaliteitsborging en opdrachtgever Rijkswaterstaat ontzorgen.”

Het baggerwerk is verricht door Beens Dredging, onderdeel van Beens Groep. De vaarweg van het Oude Maasje is nu weer op diepte. Ook verwijderde Dredging bagger uit de Zuid-Willemsvaart en de Dieze bij Den Bosch. In de Brabantse hoofdstad is een bijzondere klus geklaard. Arjan Kolk: ,,Daar zijn nieuwe spoorbruggen gebouwd. Onder deze bruggen moesten nog stalen damwanden geplaatst worden als oeverconstructie. De werkzaamheden werden uitgevoerd terwijl treinen over de brug denderden. Tussen de onderkant van de brug en het water is maar weinig ruimte. Door gebruik te maken van een compacte kraan op een ponton konden we de damwand trillen.”

Het vervangen van de remmingswerken van de Marksluis bij Oosterhout is specialistisch werk. Kolk: ,,Bij het verwijderen van de oude buispalen deed zich een grote verrassing voor: ze waren gevuld met 250 liter olie. Heel bijzonder, zoiets hadden we nooit meegemaakt. Waarschijnlijk was de olie bestemd om de palen te conserveren.”

Beens Groep is in bezit van het BRL7000 certificaat. ,,Onder saneringscondities hebben we de olie er uitgezogen, er melding van gemaakt bij desbetreffende instanties en afgevoerd naar een erkende verwerker. Ook is de olie die op het water dreef verwijderd.”

Zo min mogelijk hinder voor scheepvaart is essentieel legt de uitvoerder uit. ,,Dit organiseren we door zo goed mogelijk te communiceren met de sluiswachters en de scheepvaart. Het plaatsen van remmingswerken is risicovol daarom staat veiligheid voorop. De nieuwe remmingswerken bestaan, naast de aangebrachte buispalen, uit elementen van 30 tot 35 ton zwaar. Voor de montage hiervan gebruiken we specialistisch materieel. De remmingswerken worden met behulp van een draadkraan met een extra grote capaciteit op een speciaal ontwikkeld ponton aangebracht. We werken zo snel mogelijk zonder de veiligheid uit het oog te verliezen.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie