RWS gunt verruiming Twentekanalen aan de Combinatie Van Oord-Hakkers-Beens

Rijkswaterstaat heeft de laatste fase van de verruiming van de Twentekanalen gegund aan Combinatie Van Oord - Hakkers - Beens. Vanochtend werd het contract getekend. De werkzaamheden starten in het voorjaar van 2021 en duren tot eind december 2022.

Door het verruimen van de vaarweg zijn de havens van Almelo, Hengelo en Enschede straks beter bereikbaar en kunnen grotere schepen veiliger en vlotter doorvaren. Dit is een stimulans voor de regionale economie en transport over water wordt extra aantrekkelijk gemaakt.

De combinatie Van Oord - Hakkers - Beens is onder andere verantwoordelijk voor het verruimen van het kanaal, het vervangen van de huidige damwanden over een lengte van 35 kilometer en het aanbrengen van een zelfdichtende laag op de bodem van het kanaal. Ook realiseert de combinatie 13 kilometer natuurvriendelijke oevers.

"Wij kijken uit om met de combinatie aan de slag te gaan met de tweede fase van de verruiming van de Twentekanalen. Onze vindingrijkheid zetten wij graag in om bij te dragen aan de ambitie van Rijkswaterstaat om minder vrachtverkeer via de weg te laten plaatsvinden."
Quote Richard Brouwer, Directeur Van Oord

Aanbesteding op basis van BPKV
Rijkswaterstaat selecteerde bij deze aanbesteding op basis van een combinatie van prijs en kwaliteit, ook Beste Prijs Kwaliteit Verhouding (BKPV) genoemd. BPKV helpt om de innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Uit de beoordeling blijkt onder andere dat de doordachte planning van de combinatie Van Oord - Hakkers - Beens, het uitvoeringsteam van Rijkswaterstaat vertrouwen geeft.

Meer actueel

Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie