Een duurzame metamorfose voor Bleekerseiland in Meppel
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerHet gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt de komende jaren compleet vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers.
Beens Groep realiseert onder meer de damwandconstructie voor een grote fietsenkelder onder de waterspiegel vertelt projectmanager Fred Groot van Beens Groep: ,,Dat heeft gevolgen voor de rederijen. De rondvaartboten verhuizen we naar door ons geplaatste tijdelijke steigers op andere locaties. Na de verhuizing, beginnen we met het plaatsen van damwanden en graafwerk voor de bouwkuip in de middenkom. Ook passen we enkele kadeconstructies aan. Na het gereed zijn van de fietsenstalling onder water realiseren we daar boven de definitieve steigers.”
Boven het maaiveld is het druk, maar er onder ook. Daar ligt de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, kabels en leidingen en in de grond schuilen archeologische vondsten. ,,De afgegraven grond wordt deels gezeefd en wat gevonden wordt, gaat naar de archeologische dienst van Amsterdam”, meldt Groot. ,,Het is een complexe operatie waarin communicatie met alle stakeholders essentieel is.” Max Bögl vervangt de twee tramemplacementen. Het busstation verhuist naar de achterzijde van het CS. De Prins Hendrikkade wordt voor een deel autovrij. Autoverkeer van het Damrak slaat straks niet meer linksaf voor het Victoria Hotel. Beljon: ,,De entree van de stad wordt zo een stuk veiliger en prettiger voor mensen die uit het station komen. Het gebied krijgt een heel andere uitstraling.” Groot: ,,Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod: kadeconstructies, een bouwkuip onder water, drijvende en definitieve steigers en baggerwerk door Beens Dredging.”
Volgens Beljon bepaalt die specialistische kennis de meerwaarde van een partner als Beens Groep: ,,In grove lijnen is de werkverdeling als volgt: Max Bögl bekijkt alles vanaf het land en Beens doet dat vanaf het water. We vullen elkaar dus uitstekend aan.” Fred Groot is het daar mee eens: ,,Voorwaarde is dat je open en transparant met elkaar om gaat. Zo bereik je veel meer.” Joost Beljon ziet als grootste uitdaging behoud van de functionaliteit van het gebied terwijl het werk uitgevoerd wordt: ,,Onze opdracht is het gebied vernieuwen en ondertussen zo min mogelijk overlast geven. Dat is niet eenvoudig, maar het kan wel. De entree van Amsterdam wordt straks prachtig.”
Meer informatie over het project:
https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerDe bochtige Mark doorkruist het groene Noord-Brabant. Wie de rivier vanaf de Dintel volgt, passeert het plaatsje Oudenbosch met zijn opvallende Basiliek. Langs deze populaire vaarroute bij Oudenbosch heeft Beens Groep het afgelopen jaar 580 meter stalen damwanden aangebracht. Het werk had een flinke impact op de achtertuinen van omwonenden. Toch zijn de opdrachtgever, gemeente Halderberge, en de bewoners vol lof over de aanpak en het eindresultaat. “Zelfs een 10 is nog te laag om het vakmanschap en de samenwerking met Beens te waarderen”, aldus Leo Belder. Hij woont met zijn gezin langs de nieuwe oever en maakte het project van dichtbij mee. “Ik zat zelfs te wachten op een evaluatieformulier om te kunnen bevestigen hoe fijn ik de samenwerking ervaren heb. Dat zegt volgens mij genoeg”, lacht Belder.
Lees meer