“Je weet van tevoren niet wat je gaat tegenkomen”
Renovatie kluismuren en kelders in Utrecht vergt maatwerk. Behoud van erfgoed en vakmanschap gaan hand in hand.
Lees meerHet gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt de komende jaren compleet vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers.
Beens Groep realiseert onder meer de damwandconstructie voor een grote fietsenkelder onder de waterspiegel vertelt projectmanager Fred Groot van Beens Groep: ,,Dat heeft gevolgen voor de rederijen. De rondvaartboten verhuizen we naar door ons geplaatste tijdelijke steigers op andere locaties. Na de verhuizing, beginnen we met het plaatsen van damwanden en graafwerk voor de bouwkuip in de middenkom. Ook passen we enkele kadeconstructies aan. Na het gereed zijn van de fietsenstalling onder water realiseren we daar boven de definitieve steigers.”
Boven het maaiveld is het druk, maar er onder ook. Daar ligt de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, kabels en leidingen en in de grond schuilen archeologische vondsten. ,,De afgegraven grond wordt deels gezeefd en wat gevonden wordt, gaat naar de archeologische dienst van Amsterdam”, meldt Groot. ,,Het is een complexe operatie waarin communicatie met alle stakeholders essentieel is.” Max Bögl vervangt de twee tramemplacementen. Het busstation verhuist naar de achterzijde van het CS. De Prins Hendrikkade wordt voor een deel autovrij. Autoverkeer van het Damrak slaat straks niet meer linksaf voor het Victoria Hotel. Beljon: ,,De entree van de stad wordt zo een stuk veiliger en prettiger voor mensen die uit het station komen. Het gebied krijgt een heel andere uitstraling.” Groot: ,,Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod: kadeconstructies, een bouwkuip onder water, drijvende en definitieve steigers en baggerwerk door Beens Dredging.”
Volgens Beljon bepaalt die specialistische kennis de meerwaarde van een partner als Beens Groep: ,,In grove lijnen is de werkverdeling als volgt: Max Bögl bekijkt alles vanaf het land en Beens doet dat vanaf het water. We vullen elkaar dus uitstekend aan.” Fred Groot is het daar mee eens: ,,Voorwaarde is dat je open en transparant met elkaar om gaat. Zo bereik je veel meer.” Joost Beljon ziet als grootste uitdaging behoud van de functionaliteit van het gebied terwijl het werk uitgevoerd wordt: ,,Onze opdracht is het gebied vernieuwen en ondertussen zo min mogelijk overlast geven. Dat is niet eenvoudig, maar het kan wel. De entree van Amsterdam wordt straks prachtig.”
Meer informatie over het project:
https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/
Renovatie kluismuren en kelders in Utrecht vergt maatwerk. Behoud van erfgoed en vakmanschap gaan hand in hand.
Lees meerDit najaar waren we, samen met het Hoogheemraadschap van Rijnland, genomineerd voor de Lieven de Key-penning 2025. De nominatie betrof ons werk aan de Kolksluis in Spaarndam, de oudste nog werkende sluis van Europa. Op 18 november vond de prijsuitreiking plaats. Fred Groot, Maarten Vos en Gert den Hartog waren daarbij namens Beens Groep en Hoogheemraadschap van Rijnland aanwezig. We hebben de penning helaas niet gewonnen, maar we kijken wel met plezier terug op de nominatie.
Lees meer