Project De Entree Amsterdam: Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod

Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt de komende jaren compleet vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers.


,,Het Stationseiland krijgt opnieuw de uitstraling van een eiland”, zegt projectmanager Joost Beljon van hoofdaannemer Max Bögl Nederland. ,,De werkzaamheden zullen zo’n 5 jaar in beslag nemen. Belangrijk is dat je bij dit soort complexe infra-werken als gelijkwaardige partners werkt. Voor ons is één van de partners bij dit project Beens Groep die vanaf de tenderfase nauw betrokken is.” Beljon: ,,We volgen het ritme van de stad. Het is hartje centrum en er komen daar 300.000 passanten per dag. We knippen het werk daarom op in stukjes, rekening houdend met evenementen en activiteiten, zoals rondvaartrederijen bijvoorbeeld tijdens het Amsterdam Light-festival.”

Beens Groep realiseert onder meer de damwandconstructie voor een grote fietsenkelder onder de waterspiegel vertelt projectmanager Fred Groot van Beens Groep: ,,Dat heeft gevolgen voor de rederijen. De rondvaartboten verhuizen we naar door ons geplaatste tijdelijke steigers op andere locaties. Na de verhuizing, beginnen we met het plaatsen van damwanden en graafwerk voor de bouwkuip in de middenkom. Ook passen we enkele kadeconstructies aan. Na het gereed zijn van de fietsenstalling onder water realiseren we daar boven de definitieve steigers.” 

Boven het maaiveld is het druk, maar er onder ook. Daar ligt de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, kabels en leidingen en in de grond schuilen archeologische vondsten. ,,De afgegraven grond wordt deels gezeefd en wat gevonden wordt, gaat naar de archeologische dienst van Amsterdam”, meldt Groot. ,,Het is een complexe operatie waarin communicatie met alle stakeholders essentieel is.” Max Bögl vervangt de twee tramemplacementen. Het busstation verhuist naar de achterzijde van het CS. De Prins Hendrikkade wordt voor een deel autovrij. Autoverkeer van het Damrak slaat straks niet meer linksaf voor het Victoria Hotel. Beljon: ,,De entree van de stad wordt zo een stuk veiliger en prettiger voor mensen die uit het station komen. Het gebied krijgt een heel andere uitstraling.” Groot: ,,Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod: kadeconstructies, een bouwkuip onder water, drijvende en definitieve steigers en baggerwerk door Beens Dredging.”

Volgens Beljon bepaalt die specialistische kennis de meerwaarde van een partner als Beens Groep: ,,In grove lijnen is de werkverdeling als volgt: Max Bögl bekijkt alles vanaf het land en Beens doet dat vanaf het water. We vullen elkaar dus uitstekend aan.” Fred Groot is het daar mee eens: ,,Voorwaarde is dat je open en transparant met elkaar om gaat. Zo bereik je veel meer.” Joost Beljon ziet als grootste uitdaging behoud van de functionaliteit van het gebied terwijl het werk uitgevoerd wordt: ,,Onze opdracht is het gebied vernieuwen en ondertussen zo min mogelijk overlast geven. Dat is niet eenvoudig, maar het kan wel. De entree van Amsterdam wordt straks prachtig.”

Meer informatie over het project:
https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/

Meer actueel

(Water)bouw 26 juni aan jouw carrière tijdens de Open Banendag van Beens Groep

(Water)bouw 26 juni aan jouw carrière tijdens de Open Banendag van Beens Groep

Van zelf op een kraan draaien tot eigenhandig constructielassen. En van CAD-tekeningen maken tot kostprijzen berekenen. Zowel doeners als denkers kunnen op zaterdag 26 juni tussen 10.00 en 15.00 uur hun hart ophalen tijdens de Open Banendag bij Beens Groep. Het familiebedrijf uit Genemuiden zet de poort open voor iedereen die wil zien, horen en ervaren hoe het is om te werken bij een vakkundig waterbouwbedrijf.

Lees meer
Iv Infra en Beens vormen bouwteam voor project Bontrup, Amerikahaven Amsterdam

Iv Infra en Beens vormen bouwteam voor project Bontrup, Amerikahaven Amsterdam

In Juli 2020 is Beens Groep door Jeroen Sala van Bontrup gevraagd om samen met Iv Infra een bouwteam te vormen met als doel een laad- en lossteiger te ontwerpen binnen budget, kwaliteit en tijd. Een uitdaging die omarmt is door de Beens Groep. Medio november is het DO van de steiger afgerond bestaande uit stalen funderingspalen met daarop een (deels prefab) betonnen dek.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin