Project De Entree Amsterdam: Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod

Het gebied voor het Centraal Station van Amsterdam wordt de komende jaren compleet vernieuwd. Er komt meer water en ruimte voor voetgangers en fietsers.


,,Het Stationseiland krijgt opnieuw de uitstraling van een eiland”, zegt projectmanager Joost Beljon van hoofdaannemer Max Bögl Nederland. ,,De werkzaamheden zullen zo’n 5 jaar in beslag nemen. Belangrijk is dat je bij dit soort complexe infra-werken als gelijkwaardige partners werkt. Voor ons is één van de partners bij dit project Beens Groep die vanaf de tenderfase nauw betrokken is.” Beljon: ,,We volgen het ritme van de stad. Het is hartje centrum en er komen daar 300.000 passanten per dag. We knippen het werk daarom op in stukjes, rekening houdend met evenementen en activiteiten, zoals rondvaartrederijen bijvoorbeeld tijdens het Amsterdam Light-festival.”

Beens Groep realiseert onder meer de damwandconstructie voor een grote fietsenkelder onder de waterspiegel vertelt projectmanager Fred Groot van Beens Groep: ,,Dat heeft gevolgen voor de rederijen. De rondvaartboten verhuizen we naar door ons geplaatste tijdelijke steigers op andere locaties. Na de verhuizing, beginnen we met het plaatsen van damwanden en graafwerk voor de bouwkuip in de middenkom. Ook passen we enkele kadeconstructies aan. Na het gereed zijn van de fietsenstalling onder water realiseren we daar boven de definitieve steigers.” 

Boven het maaiveld is het druk, maar er onder ook. Daar ligt de nieuwe Noord-Zuid metrolijn, kabels en leidingen en in de grond schuilen archeologische vondsten. ,,De afgegraven grond wordt deels gezeefd en wat gevonden wordt, gaat naar de archeologische dienst van Amsterdam”, meldt Groot. ,,Het is een complexe operatie waarin communicatie met alle stakeholders essentieel is.” Max Bögl vervangt de twee tramemplacementen. Het busstation verhuist naar de achterzijde van het CS. De Prins Hendrikkade wordt voor een deel autovrij. Autoverkeer van het Damrak slaat straks niet meer linksaf voor het Victoria Hotel. Beljon: ,,De entree van de stad wordt zo een stuk veiliger en prettiger voor mensen die uit het station komen. Het gebied krijgt een heel andere uitstraling.” Groot: ,,Alle disciplines van Beens Groep komen aan bod: kadeconstructies, een bouwkuip onder water, drijvende en definitieve steigers en baggerwerk door Beens Dredging.”

Volgens Beljon bepaalt die specialistische kennis de meerwaarde van een partner als Beens Groep: ,,In grove lijnen is de werkverdeling als volgt: Max Bögl bekijkt alles vanaf het land en Beens doet dat vanaf het water. We vullen elkaar dus uitstekend aan.” Fred Groot is het daar mee eens: ,,Voorwaarde is dat je open en transparant met elkaar om gaat. Zo bereik je veel meer.” Joost Beljon ziet als grootste uitdaging behoud van de functionaliteit van het gebied terwijl het werk uitgevoerd wordt: ,,Onze opdracht is het gebied vernieuwen en ondertussen zo min mogelijk overlast geven. Dat is niet eenvoudig, maar het kan wel. De entree van Amsterdam wordt straks prachtig.”

Meer informatie over het project:
https://www.amsterdam.nl/projecten/entree/

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie