Nieuw materieel voor kadeherstel bij molen De Otter – Amsterdam-West

In het kader van de vernieuwingsopgave kademuren in opdracht van de gemeente Amsterdam, herstelt Beens Groep in samenwerking met Count & Cooper de kade van paltrokmolen De Otter in Amsterdam West. Hierbij wordt gebruik gemaakt van materieel dat speciaal voor dit werk is ontwikkeld.


Molen De Otter dateert uit 1632 en heeft de status van ‘monument’. In 2002 is de oorspronkelijke kade van De Otter bezweken en is hiervoor een tijdelijke constructie in de plaats gekomen. Nu wordt de oorspronkelijke kadeconstructie vernieuwd. “Hiervoor heeft de eigenaar eerst de houtloodsen op het terrein verwijderd, waarna wij en de oude kadeconstructie hebben gesloopt”, vertelt Jack Geerlings, projectleider van de samenwerkingscombinatie. “Nu plaatsen we een verankerde damwandconstructie die we bekleden met hardhout. De houtloodsen worden later teruggeplaatst.”

Innovatief materieel
Bij de uitvoering wordt gebruik gemaakt van een speciaal ontwikkeld, modulair ponton met daarop een ABI-stelling (Damwand druk machine) en een hulpkraan. “Het grote voordeel van deze combinatie is dat de damwand drukkend en dus trillingsvrij kan worden aangebracht”, vertelt Geerlings. “Ook bijzonder is het diepladerponton waarmee het materieel naar Molen de Otter is getransporteerd. Hierop worden grote machines onder het wateroppervlak geplaatst, zodat het ponton gemakkelijk onder de lage stadsbruggen door kan varen. Het diepladerponton heeft Beens Groep speciaal voor dit project in eigen beheer ontworpen en gebouwd.”


Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie