Kadevervanging Wolwevershaven Dordrecht

Gemeente Dordrecht heeft aan Beens Groep de opdracht verstrekt om langs een deel van de Wolwevershaven in de binnenstad van Dordrecht de kade te vervangen. Dit is nodig omdat de kade in slechte staat verkeert.

De vervanging van de kade is bijzonder en gespecialiseerd werk, op een locatie die voor Dordrecht beeldbepalend is. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan de manier waarop de kadevervanging moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld in beperking van hinder en communicatie naar de omgeving. Maar ook aan de uitstraling van de nieuwe kadeconstructie. Zo zijn er bijvoorbeeld eisen gesteld aan de stenen die gebruikt worden. De nieuwe kade wordt ook niet kaarsrecht, maar krijgt het historische verloop -met een lichte buiging- weer terug.

De uitvoering van het werk gebeurt in meerdere fasen. Momenteel zijn de werkzaamheden volop in uitvoering. Als eerste is een tijdelijke damwand geplaatst in de gracht. Daarna is een tijdelijke stalen damwand achter de bestaande kadeconstructie geplaatst. Vervolgens is in de nu ontstane bouwkuip door bemaling het waterpeil verlaagd.

De huidige kadeconstructie is verwijderd. Onder de nieuwe kadeconstructie zijn stalen buispalen geplaatst en een stalen damwand als ‘onderloopsheidschem’. De nieuwe kadeconstructie wordt opgebouwd uit in het werk gestort beton welke verankerd wordt met schroefinjectieankers naar de achtergrond. Het zichtwerk wordt in traditioneel metselwerk uitgevoerd. Voor nieuw te planten bomen worden zogenaamde boombunkers geplaatst, zodat de wortels geen schade aanbrengen aan het straatwerk en de nieuwe kadeconstructie.

Zoals vanzelfsprekend is, worden er continu trillingsmetingen uitgevoerd bij de monumentale panden in de omgeving om te monitoren dat er niet te veel trillingshinder ontstaat.

Het project aan de Wolwevershaven staat voor vakmanschap op een historische locatie!

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie