Kadevervanging Wolwevershaven Dordrecht

Gemeente Dordrecht heeft aan Beens Groep de opdracht verstrekt om langs een deel van de Wolwevershaven in de binnenstad van Dordrecht de kade te vervangen. Dit is nodig omdat de kade in slechte staat verkeert.

De vervanging van de kade is bijzonder en gespecialiseerd werk, op een locatie die voor Dordrecht beeldbepalend is. Daarom wordt er veel aandacht besteed aan de manier waarop de kadevervanging moet plaatsvinden. Bijvoorbeeld in beperking van hinder en communicatie naar de omgeving. Maar ook aan de uitstraling van de nieuwe kadeconstructie. Zo zijn er bijvoorbeeld eisen gesteld aan de stenen die gebruikt worden. De nieuwe kade wordt ook niet kaarsrecht, maar krijgt het historische verloop -met een lichte buiging- weer terug.

De uitvoering van het werk gebeurt in meerdere fasen. Momenteel zijn de werkzaamheden volop in uitvoering. Als eerste is een tijdelijke damwand geplaatst in de gracht. Daarna is een tijdelijke stalen damwand achter de bestaande kadeconstructie geplaatst. Vervolgens is in de nu ontstane bouwkuip door bemaling het waterpeil verlaagd.

De huidige kadeconstructie is verwijderd. Onder de nieuwe kadeconstructie zijn stalen buispalen geplaatst en een stalen damwand als ‘onderloopsheidschem’. De nieuwe kadeconstructie wordt opgebouwd uit in het werk gestort beton welke verankerd wordt met schroefinjectieankers naar de achtergrond. Het zichtwerk wordt in traditioneel metselwerk uitgevoerd. Voor nieuw te planten bomen worden zogenaamde boombunkers geplaatst, zodat de wortels geen schade aanbrengen aan het straatwerk en de nieuwe kadeconstructie.

Zoals vanzelfsprekend is, worden er continu trillingsmetingen uitgevoerd bij de monumentale panden in de omgeving om te monitoren dat er niet te veel trillingshinder ontstaat.

Het project aan de Wolwevershaven staat voor vakmanschap op een historische locatie!

Meer actueel

De 25ste editie van Beens in Beeld

De 25ste editie van Beens in Beeld

Deze zomer verscheen onze nieuwsbrief, Beens in Beeld, waarin Henk-Jan Zoer, Fred Groot en Patrick Walter vertellen over het resultaat van zes jaar werk aan de Entree in Amsterdam. Roland Hendrikse en Harry Post zijn trots op de win-win aanpak van de oever aan de Oude Vaart bij Hasselt.

Lees meer
PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

PRIMEUR! Werkschip MS Karst wordt 100% emissieloos met DWL

Duurzaam ondernemen vraagt te werken met elektrisch aangedreven materieel en dat is steeds meer een vereiste. Daarom is ook steeds meer van ons materieel met elektromotoren uitgerust. Tot voor kort werden de accu’s nog conventioneel opgeladen.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie