Inzet 2e werkset bij reconstructie kademuren in Utrecht

Langs de Oudegracht in Utrecht worden de kademuren hersteld. In een periode van vier jaar laat Gemeente Utrecht de kades vervangen. Het is in alle opzichten een uitdagend werk. In hartje stad is de ruimte beperkt en het bruisende stadsleven gaat gewoon door. Van de eerste fase is het eindresultaat ondertussen zichtbaar.

“Het werk zorgt regelmatig voor verrassingen”, vertelt Peter van Oostrum, senior directievoerder, afdeling Stadsingenieurs van de gemeente Utrecht. “Dat is niet vreemd bij grootschalige renovatieprojecten in binnenstedelijk gebied. We hebben bijvoorbeeld de bouwkuip op een andere manier droog moeten pompen. ” Uitvoerder Dirk Boers van Beens Groep licht dit toe. “Als bouwkuip plaatsen we een tijdelijke damwand voor de bestaande kadeconstructie. Om het water weg te kunnen pompen, moet de kuip ook op de koppen dichtgezet worden. In het bestek waren hiervoor kleikisten voorgeschreven. Tijdens de uitvoering bleef het water hier echter onderdoor stromen. Daarom hebben we hier ook stalen damwanden geplaatst. Nu klinkt dit eenvoudiger dan het is. Duikers hebben de aanwezige riooldelen met een speciale zaagtechniek verwijderd en afgedopt. Met behulp van pompen is de riolering tijdelijk omgelegd. De bestaande gemetselde muur – inclusief fundering – is met minimale geluidsoverlast in grote moten gezaagd en afgevoerd.

Tweede werkset
Om de overlast te beperken, worden de nieuwe muren niet in het werk gemetseld, maar geprefabriceerd en in grote stukken naar de plaats van bestemming gehesen. Dit betonschort met traditioneel metselwerk geeft de kade weer zijn authentieke uitstraling. Ook het specialistische materieel is vriendelijk voor de omgeving. De stalen damwanden worden met still workers trillingsarm de grond ingedrukt. Beens Groep heeft inmiddels een tweede werkset aangeschaft. “Deze heeft een kleiner en lichter ponton, maar met dezelfde stabiliteit”, vertelt Boers. “Hiermee zijn we voorbereid op het volgende traject, waar de grachten smaller zijn.”

Aandacht voor bomen en omgeving
De bomen langs de Oudegracht moeten behouden blijven en vergen speciale aandacht. Soms moet voor één boom een speciale walconstructie worden gemaakt. En dan is er nog de omgeving die onder deze omstandigheden veel aandacht verdient. Boers: “We doen er alles aan om de hinder te beperken. We houden de woningen bereikbaar, geven rondvaartboten, vuilnisboten en bierboten de ruimte en de gemeente informeert de omwonenden over de komende werkzaamheden.”

Innovatief denken
“Beens heeft het werk goed voorbereid”, vertelt Peter van Oostrum. “Het materieel is speciaal ontwikkeld voor de beperkte ruimte en ze komen met ideeën om de uitvoeringstijd te verkorten. De verrassingen vragen om technisch inzicht, innovatief denken en flexibiliteit. Deze kwaliteiten heeft Beens Groep alle drie in huis. Zij communiceert – in samenspraak met de gemeente – goed met de omgeving. Op het werk is de uitvoerder continu zichtbaar aanwezig en er is een inloopspreekuur voor omwonenden. Op naar de volgende fase!”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie