Innovatieve zandsproei-methode bij Molenplas te Haarlem

De provincie Noord-Holland had vorig seizoen een zwemverbod ingesteld voor de zwemlocatie Molenplas in Haarlem. Er was geconstateerd dat de bodembedekking in de zwemzone van de plas op dat moment niet veilig was.

De vraag voor een snelle en duurzame oplossing heeft de gemeente Haarlem, eigenaar van het strand, vervolgens in de markt uitgezet. Het zwemwater moet bij de aanvang van het nieuwe zwemseizoen namelijk weer toegankelijk zijn. Beens Dredging kon snel en met een duurzame methode op de vraag van deze gemeente inspringen.

Op een breedte van ca. 100 meter en een lengte van 16,5 meter wordt door middel van een innovatieve zandsproei-methode een nieuw zandtalud onder water aangebracht. Dit talud varieert met een diepgang van 40 tot 1.50 cm. Het is een natuurlijk talud zodat het zand op zijn plaats blijft liggen.

‘Voordeel bij de methode is’, vertelt uitvoerder Pim Kooijman, ‘dat je het talud onder water na de werkzaamheden meteen kunt betreden.’ Beens Dredging is in bezit van specialistisch materieel voor de uitvoering van deze werkzaamheden. ‘Door de korte lijnen met opdrachtgever Gemeente Haarlem zullen de werkzaamheden voor 1 mei gereed zijn. Laat de zomer maar komen!’

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie