In het NHD: De essentie van baggerstort

Op vier plaatsen in West-Friesland zijn zogeheten weilanddepots ingericht waar opgediepte modder uit omliggende vaarten op afgebakende percelen belandt. Zo ook aan de Beetskoogkade in Oudendijk. Hier ligt het depot Hertog, vernoemd naar de gelijknamige veehouder verderop die zijn weiland beschikbaar stelt.

Het land wordt hoger en het water dieper. Dat is de essentie van baggerstort.
Door Coen van de Luytgaarden
Noord Hollands Dagblad – vrijdag 22 april 2016

Megavijver
Over enkele weken vloeit de opgezogen bagger via grote pijpleidingen in deze door dijken omzoomde megavijver. ,,Er komt geen vrachtwagen aan te pas en het is schone bagger. Dit pakket droogt volledig in en dat levert een verhoging van ongeveer dertig centimeter op van het land’’, zegt Ewald Scholten. Hij is directeur van Beens Dredging B.V. dat de gehele operatie uitvoert in opdracht van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

,,In totaal spreken we over een hoeveelheid van honderdduizend kubieke meter. Boeren kunnen twee jaar geen gebruik maken van hun grond. Daar worden ze voor gecompenseerd en bovendien krijgen ze er schone en vruchtbare aarde voor terug die beter afwatert doordat het hoger ligt dan omliggende landerijen’’, legt Scholten uit.

Bagger
De bagger die hier belandt, benadrukt woordvoerder Marko Cortel van HHNK, is ‘niet afkomstig uit de Hoornse stadswateren’ en heeft dan ook niets van doen met het omstreden baggerdepot te Berkhout nabij de A7 dat werd afgeblazen. Wat hier terechtkomt, is afkomstig uit de boezemwateren van de Mijzenpolder, de Beemster en de Wormer Ringvaart. Daar zijn vier opvanglocaties voor ingericht: depot Koot (Schermerhorn), depot Dekker (Avenhorn), depot Hertog (Oudendijk) en depot Smit (Schardam). Alle vier zijn ze volgens hetzelfde concept ingericht. Strakke dijken er omheen en dichtbij de ringvaart.

Uitvoerder Pim Kooijman legt uit waarom: ,,We maken hier een ‘overkluizing’ over de weg heen zodat niemand er last van heeft en we continu door kunnen werken.’’ Hij wijst op twee stalen pijpen op de kopakker. ,,Dat is een soort overstort. De bagger is vloeibaar en moet eerst uitzakken. Dat gaat het snelst als het water snel weg kan.’’

Hergebruik
Scholten beseft dat bagger in het verleden een nare bijklank had vanwege mogelijke verontreiniging, maar daar is hier beslist geen sprake van. ,,Integendeel. Dit is de ultieme recycling, hergebruik zoals hergebruik moet zijn. We maken de vaarten dieper en lager gelegen land maken we hoger. Wat je noemt win-win. Bovendien dragen we bij aan een betere doorvaart en doorstroming van de ringvaart.’’

Meer actueel

Oeververvanging Niedorpervaart: "Werken aan het vergroenen van waterveiligheid"

Oeververvanging Niedorpervaart: "Werken aan het vergroenen van waterveiligheid"

13 kilometer oeverbeschoeiing vervangen langs de Niedorpervaart nabij Kolhorn met een minimum aan CO2-uitstoot. Naast de standaardvoorwaarden was dit het voornaamste EMVI-criterium van de provincie Noord-Holland. Daarmee paste deze tender volledig bij Beens Groep, want meewerken aan het vergroenen van projecten rond waterveiligheid is onze ambitie.

Lees meer
Werken én wonen in een bouwput

Werken én wonen in een bouwput

Vandaag een uitgebreid artikel van journalist Arie Booy in het Noordhollands Dagblad.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam facebook linkedin