In het NHD: De essentie van baggerstort

Op vier plaatsen in West-Friesland zijn zogeheten weilanddepots ingericht waar opgediepte modder uit omliggende vaarten op afgebakende percelen belandt. Zo ook aan de Beetskoogkade in Oudendijk. Hier ligt het depot Hertog, vernoemd naar de gelijknamige veehouder verderop die zijn weiland beschikbaar stelt.

Het land wordt hoger en het water dieper. Dat is de essentie van baggerstort.
Door Coen van de Luytgaarden
Noord Hollands Dagblad – vrijdag 22 april 2016

Megavijver
Over enkele weken vloeit de opgezogen bagger via grote pijpleidingen in deze door dijken omzoomde megavijver. ,,Er komt geen vrachtwagen aan te pas en het is schone bagger. Dit pakket droogt volledig in en dat levert een verhoging van ongeveer dertig centimeter op van het land’’, zegt Ewald Scholten. Hij is directeur van Beens Dredging B.V. dat de gehele operatie uitvoert in opdracht van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK).

,,In totaal spreken we over een hoeveelheid van honderdduizend kubieke meter. Boeren kunnen twee jaar geen gebruik maken van hun grond. Daar worden ze voor gecompenseerd en bovendien krijgen ze er schone en vruchtbare aarde voor terug die beter afwatert doordat het hoger ligt dan omliggende landerijen’’, legt Scholten uit.

Bagger
De bagger die hier belandt, benadrukt woordvoerder Marko Cortel van HHNK, is ‘niet afkomstig uit de Hoornse stadswateren’ en heeft dan ook niets van doen met het omstreden baggerdepot te Berkhout nabij de A7 dat werd afgeblazen. Wat hier terechtkomt, is afkomstig uit de boezemwateren van de Mijzenpolder, de Beemster en de Wormer Ringvaart. Daar zijn vier opvanglocaties voor ingericht: depot Koot (Schermerhorn), depot Dekker (Avenhorn), depot Hertog (Oudendijk) en depot Smit (Schardam). Alle vier zijn ze volgens hetzelfde concept ingericht. Strakke dijken er omheen en dichtbij de ringvaart.

Uitvoerder Pim Kooijman legt uit waarom: ,,We maken hier een ‘overkluizing’ over de weg heen zodat niemand er last van heeft en we continu door kunnen werken.’’ Hij wijst op twee stalen pijpen op de kopakker. ,,Dat is een soort overstort. De bagger is vloeibaar en moet eerst uitzakken. Dat gaat het snelst als het water snel weg kan.’’

Hergebruik
Scholten beseft dat bagger in het verleden een nare bijklank had vanwege mogelijke verontreiniging, maar daar is hier beslist geen sprake van. ,,Integendeel. Dit is de ultieme recycling, hergebruik zoals hergebruik moet zijn. We maken de vaarten dieper en lager gelegen land maken we hoger. Wat je noemt win-win. Bovendien dragen we bij aan een betere doorvaart en doorstroming van de ringvaart.’’

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie