"Duwboot Harmke", welkom in de familie!

Door naar eigen inzicht en in eigen beheer een duwboot met ploeg te ontwikkelen, heeft Beens Dredging een unieke combinatie in huis: hopperwerk en ploegwerk uitvoeren met hetzelfde vaartuig. Een vaartuig dat ook nog eens voldoet aan de laatste duurzaamheidsvoorschriften; een NOx-uitstootreductie van 85%, conform stage 5 emissie-eisen.

Als Hoofd materieel van Beens Groep maakte Gerben Busweiler onderdeel uit van de werkgroep die de innovatieve combinatie realiseerde. “We wilden de inzetbaarheid, effectiviteit en duurzaamheid van ons baggerwerk verbeteren.” Het idee was om een veelzijdig inzetbaar materieelstuk te ontwikkelen, want bij hopperwerk komt ook altijd ploegwerk kijken.

“De sporen die ontstaan, omdat de sleepkop van de hopper door de waterbodem trekt, moeten om de zoveel tijd worden geëgaliseerd. Dit voorkomt dat de sleepkop in de eigen getrokken sporen valt. En zorgt ervoor dat we uiteindelijk een vlakke waterbodem op kunnen leveren”, vertelt Busweiler.

Familienaam
In 2017 is de eerste stap gezet door een aangekochte onderlosser om te bouwen tot sleephopper. Die werd in de eerste periode voortgestuwd door een ingehuurde duwboot. “In de afgelopen periode is de uitvoering van het laatste deel gerealiseerd. We kochten een duwboot aan en verbouwden deze tot een multi-inzetbare duw/ploegboot. We kunnen nu met één materieelstuk hopperwerk en ploegwerk uitvoeren”, aldus Busweiler.

Traditiegetrouw kreeg ook dit Beens-schip met eigen voortstuwing en accommodatie een familienaam. En dus is na Karst (opa), Wilhelmina (oma) en Klaas (vader) nu ook de moeder (Harmke) van algemeen directeur Karst-Jan Beens vernoemd.

Een tevreden crew
De bemanningsleden Kees Helder, Rutger Busweiler en Gerrit Wijker zijn erg blij met Harmke. Al bij het eerste baggerwerk met deze nieuwe combinatie in de haven van Den Helder merkten zij de voordelen. Wijker: “We kunnen deze baggerklus nu met één materieelstuk uitvoeren. We halen een grote hoeveelheid weg met de hopper en egaliseren de bodem dankzij de ploeg op de Harmke. Een ander voordeel is dat we op plekken waar we voorheen met de hopper lastig bijkwamen, nu met hetzelfde materieelstuk kunnen ploegen. We ploegen het materiaal dan van de moeilijke hoek naar een open ruimte, waar we het vervolgens op kunnen zuigen met de hopper. Zo kunnen we nog efficiënter onze werkzaamheden uitvoeren”

Meer actueel

Werken met het ritme van de stad

Werken met het ritme van de stad

In het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?

Lees meer
Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Werkschip MS Karst is koploper in emissievrije waterbouw

Sinds 2023 werken we met onze MS Karst aan de emissievrije aanleg van duurzame oeverconstructies. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw en is dit werkschip het paradepaardje van onze duurzame toekomstvisie. Een ambitieuze visie die we gelukkig met steeds meer opdrachtgevers delen. Want in 2050 moet de uitstoot op Nederlandse bouwplaatsen conform Europese regelgeving tot 0 gereduceerd zijn.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie