De meeste waarde voor een investering. GOVa fase 5c

Nederland is hét Europese knooppunt van transport over water. Om deze positie te behouden en ontwikkelen, voert Rijkswaterstaat onderhoudswerkzaamheden uit op de Brabantse en Limburgse kanalen en de Maas. Een omvangrijk werk, dat in fasen wordt uitgevoerd.

Samen met Hakkers uit Werkendam neemt Beens Groep GOVA fase 5c voor haar rekening. We realiseren de afmeervoorzieningen bij het Maximakanaal, de sluis bij Schijndel, de voorhavens van sluizencomplex Hansweert en de vervanging van de geleide- en remmingwerken Marksluis. Over een traject van circa 9 km langs de Zuid-Willemsvaart vervangen we de aanwezige beschoeiing door een stalen damwandconstructie. Bij het Oude Maasje brengen we de vaarweg weer op diepte. Om zeker te zijn van de meeste waarde voor de investering heeft Rijkswaterstaat het werk aanbesteed als UAVgc-contract.

Goed inventariseren
Rijkswaterstaat geeft aan waaraan het eindresultaat moet voldoen en laat het aan de opdrachtnemer over om hiervoor de beste oplossing uit te werken. “Het ontwerp van bijvoorbeeld de damwandconstructie vraagt dan een intensieve voorbereiding”, licht Peter Stegeman, constructeur bij Beens Groep, toe. “Hiervoor hebben we eerst het hele werkgebied verkend. Hoe ziet de waterbodem eruit? Hoe is de grondopbouw achter de constructie? Hoe hoog moeten de stalen damwanden zijn? Wie zijn de gebruikers? Pas als we alles exact in beeld hebben, maken we de damwandberekeningen en stellen we de aanneemsom vast.”

De taken verdelen
Het traject vertoont uiteenlopende situaties. Aan de hand van de variabelen wordt het traject in kleinere stukken verdeeld. Zo ontstaan zo’n 120 deellocaties, waarvoor allemaal verschillende damwandontwerpen en -berekeningen moeten worden gemaakt. Dit moet bovendien nauwkeurig gebeuren. Te zware damwandconstructies maken de kostprijs te hoog en te lichte constructies zijn onverantwoord. Stegeman: “Het is dus een precieze, tijdrovende aangelegenheid om het optimale ontwerp te realiseren. Maar onze inspanningen zijn beloond. We hebben Rijkswaterstaat de Meest Economisch Voordelige Aanbieding gedaan en de opdracht gegund gekregen. Deze week zijn we met de uitvoering van Gova fase 5c gestart.”

“De berekeningen en het ontwerp van de constructie zijn slechts een onderdeel van de voorbereiding van de UAVgc-contractvorm”, besluit Stegeman. “Maar gelukkig heeft Beens Groep alles in eigen huis; we kunnen binnen het projectteam de taken verdelen. De vergunningaanvraag, het omgevingsmanagement en de procesbeheersing nemen collega’s voor hun rekening. Dit team van specialisten maakt Beens Groep slagvaardig. We kunnen de klant maximaal ontzorgen.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie