“Je weet van tevoren niet wat je gaat tegenkomen”
Renovatie kluismuren en kelders in Utrecht vergt maatwerk. Behoud van erfgoed en vakmanschap gaan hand in hand.
Lees meerVoor het centraal station in Amsterdam komt meer ruimte voor voetgangers en fietsers en meer water. Onder dat water wordt een fietsenstalling voor 7.000 fietsen gerealiseerd. Als partner van Max Bögl is de scope van Beens Groep binnen project De Entree het realiseren van de bouwkuip, het vervangen van kademuren, het uitvoeren van baggerwerk en het vervaardigen van tijdelijke en definitieve steigers voor rederijen. Een complex infrawerk, met meerdere strakke deadlines.
Omleggen tramspoor
Zodra het tramspoor was verlegd, kon Beens Groep aan de slag. Uitvoerder Gert Beens: “Bij het inhijsen van damwandplanken staat veiligheid altijd voorop, dus ook op deze plek met maar liefst 300.000 passanten per dag. Daarom hebben we verkeersregelaars en een veiligheidsman specifiek voor spoorwerk en bovenleidingen ingeschakeld. Tijdens het zetten van een plank zorgden zij voor een tramstop bij passerende trams. En hielden ze voetgangers even halt om ze zo te beschermen.”
En dat is slechts een van de vele aspecten in het sturen op veiligheid en kwaliteit, die minutieuze voorbereiding vroegen van Beens Groep. Andere zaken waarvoor dit gold, waren het bewaken van bijvoorbeeld geluidshinder, zettingen, waterspanning en deformatie. Groot: “Onder tijdsdruk met meerdere partners tegelijk werken op de ruimte van een postzegel; dat vroeg om een vuistdik en kloppend BLCV-plan. Met Max Bögl en alle partners zijn we daar een half jaar mee bezig geweest.”
Daarnaast is Beens Dredging tussen januari en mei 70.000 m3 grond verwijderen. Bedrijfsleider Gijs Methorst: “We gaan mechanisch ontgraven en voeren de grond af in kleine beunbakken naar het IJ. Daar slaan we de grond over in grote schepen. Nadat de totale kuip is ontgraven, worden verticale ankers aangebracht. Vervolgens is Beens Dredging weer aan zet om de bodem van een grindlaag te voorzien. In deze grindlaag leggen we een drainagesysteem aan voor de afvoer van het water dat zich onder de fietskelder bevindt. Voorlopig zijn we nog wel even druk met deze logistieke uitdaging.”
Voor livestream, meer foto's en projectinformatie klik hier.
Renovatie kluismuren en kelders in Utrecht vergt maatwerk. Behoud van erfgoed en vakmanschap gaan hand in hand.
Lees meerDit najaar waren we, samen met het Hoogheemraadschap van Rijnland, genomineerd voor de Lieven de Key-penning 2025. De nominatie betrof ons werk aan de Kolksluis in Spaarndam, de oudste nog werkende sluis van Europa. Op 18 november vond de prijsuitreiking plaats. Fred Groot, Maarten Vos en Gert den Hartog waren daarbij namens Beens Groep en Hoogheemraadschap van Rijnland aanwezig. We hebben de penning helaas niet gewonnen, maar we kijken wel met plezier terug op de nominatie.
Lees meer