Bescherming Dafne Schippersbrug tegen aanvaren

In samenwerking tussen de gemeente Utrecht en Beens Groep wordt de Dafne Schippersbrug nog beter bestand gemaakt tegen aanvaringen door schepen die in het Amsterdam-Rijnkanaal varen.


,,De fiets- en wandelbrug verbindt sinds 2017 de wijken Oog in Al met Leidsche Rijn”, vertelt Gijs Kuijf, contractmanager bij de gemeente Utrecht. ,,De brug heeft een weerstand tegen aanvaren, maar tijdens de bouw ontstond discussie of die beveiliging wel voldoende was. Er zijn daarom sinds 2017, vooruitlopend op een definitieve oplossing, tijdelijke maatregelen getroffen. Schepen moeten op een bepaalde afstand van de kant blijven en er geldt een snelheidsbeperking. Voor de scheepvaart is dit echter geen wenselijke situatie.”

Slimme hulpconstructies
Gemeente Utrecht schakelde ingenieursbureau Arup in om een permanente oplossing te ontwerpen. Het is een in beton gegoten stalen ligger geworden die de brugpijler beschermt bij een aanvaring. Beens Groep maakt onderdeel uit van het bouwteam, met name voor inbreng van kennis op het uitvoeringstechnische vlak. Diederik Holtland, ontwerpleider namens Beens Groep, zegt: ,,Het is een zware constructie, maar dat zie je er niet aan af. Op ons advies is het ontwerp op uitvoerbaarheid verbeterd. De uitdaging zat voor ons met name in het uitvoeren van betonwerk, vlak boven het waterniveau van het Amsterdam-Rijnkanaal. Bij het passeren van grote schepen gaat het er nogal te keer. Hier hebben we slimme hulpconstructies voor bedacht.” Volgens Holtland is het een uitdagende klus: ,,Vergelijk deze aanvaarbeveiliging maar met een zwaar remmingswerk. De betonnen balk is 55 meter lang en heeft een doorsnede van een meter bij een meter met in de kern en samengestelde stalen ligger. De stalen ligger is gefundeerd op stalen buispalen die schroevend en daarmee trillingsvrij worden aangebracht.

Vertrouwen
Volgens Gijs Kuijf heeft de gemeente voor Beens Groep gekozen vanwege de goede ervaringen bij de reconstructie van de lage walmuren langs de Oudegracht in de binnenstad van Utrecht. Gijs Kuijf: ,,We kennen Beens Groep als een betrouwbare partner die ook thuis is in gespecialiseerde werken langs een hoofdwaterweg als het Amsterdams Rijnkanaal, zoals nu de beveiliging van de Dafne Schippersbrug. Een bouwteam vereist een intensieve, maar open samenwerking. Je weet vooraf wat je aan Beens Groep hebt, en door open communicatie tussen alle partijen zijn er geen vervelende verrassingen.” Volgens de contractmanager van de gemeente Utrecht heeft de onderneming veel ervaring om in een bijzondere samenwerking, zoals met een bouwteam, het verschil te maken: ,,We hebben vertrouwen in Beens Groep.” Diederik Holtland ziet als voordeel van een bouwteam dat de opdrachtgever een vaste relatie aangaat met de aannemer en het ingenieursbureau, waardoor je sneller tot oplossingen komt: ,,Met meerdere partijen ga je samen het werk oplossen. De lijnen zijn korter, er zijn minder contractuele beperkingen en uitdagingen in het proces kun je eenvoudiger oplossen. Voor de opdrachtgever betekent dat uiteindelijk een betere prijs-kwaliteitsverhouding en dat alle aanwezige kennis wordt benut.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie