Alles in eigen huis voor duurzaam maatwerk

Beens Groep beschikt over een moderne vloot van schepen en werktuigen die in de eigen werkplaats onderhouden en -waar nodig - omgebouwd worden. Of het nu gaat om kranen, funderingsmachines, transportbakken of ander materieel - al dan niet vastgezet op schepen en pontons - Beens heeft het in huis. Ook materiaal wordt zoveel mogelijk in eigen huis ontworpen en op maat gemaakt. Nu veel materiaal een tweede leven krijgt, zijn een eigen constructiehal en een grote voorraad nieuw en gebruikt materiaal geen overbodige luxe. Eerder een grote voorwaarde om maatwerk te leveren binnen strakke budgetten en vaak krappe planningen.


Materieel, werkplaats en constructiehal

Vandaag de dag hebben opdrachtgevers en opdrachtnemers te kampen met grondstoffen-schaarste en capaciteitsproblemen bij externe leveranciers. Dan is zelfvoorzienendheid een grote plus om projecten binnen de afgesproken tijd en het afgesproken budget te realiseren. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, weet daar alles van. Hij vertelt enthousiast over de wijze waarop eigen ontwerpers en monteurs dagelijks inspelen op specialistische vragen vanuit projecten. “In de ochtend gebeld voor een hulpstuk of extra materiaal? Dan ligt het vaak ’s middags al klaar!”

Vraaggestuurd ontwerpen en leveren

Een mooi voorbeeld hiervan is het 10-jarig onderhoudscontract voor de Marinehaven in Den Helder. Het prefab materiaal voor de aanmeerconstructies - golfbrekers, geleiderails, leuningen en nog veel meer onderdelen – wordt in de eigen constructiehal op maat gemaakt en op afroep geleverd. Ook in de werkplaats zijn flexibiliteit en creativiteit de drijvende motor achter slimme maatwerkoplossingen voor uiteenlopende projecten.

Wij passen ons materieel aan op de omgeving en niet andersom!

Gerben Busweiler Hoofd Materieel Beens Groep

Busweiler: “We kunnen ons aan de omgeving aanpassen als een kameleon. Als de directe omgeving bij een project weinig tot geen ruimte biedt voor onze machines, dan moeten we creatief zijn en ons aanpassen. Neem nou het kademurenproject in Amsterdam. Daar moet al het materieel over het water. Dankzij het door ons ontwikkelde diepladerponton kunnen we grote machines moeiteloos naar hartje centrum brengen, zelfs onder lage stadsbruggen door. Voor eenzelfde soort project in Utrecht ontwikkelden we eerder al multifunctionele hefpontons. Deze zijn door hun compacte vorm, stabiele opstelling en groot hijsvermogen uitermate geschikt zijn voor kleine vaarwegen, grachten en singels. We voeren er zware hijsoperaties op uit, maar zetten ze ook in als lanceerplatform voor het aanbrengen van stalen damwanden met een drukmachine.”

Gefaseerd en kritisch verduurzamen

Ook in de transitie naar duurzaam materiaal en materieel bewijzen de werkplaats en constructiehal hun meerwaarde. Busweiler: “We hebben een duurzame toekomstvisie met een business case per materieelstuk. Die visie is gebaseerd op gefaseerd verduurzamen. Dat betekent dat alles wat stuk gaat, duurzaam vervangen of weggelaten wordt. Duurzaamheid is namelijk ook de kunst van het weglaten. We zijn kritisch en wegen de voordelen van nieuwe technieken en beschikbaarheid van milieuvriendelijke brandstoffen zorgvuldig af. Natuurlijk kunnen we ook direct acteren op milieuvriendelijke eisen en wensen in de uitvraag van een nieuw project. Denk aan de genoemde voorbeelden van Amsterdam en Utrecht.”

Sociaal vangnet

De werkplaats en de constructiehal breiden gestaag uit. Oudere medewerkers met veel kennis en ervaring bieden nieuwe generaties een fijne omgeving om zich te ontwikkelen. Ook collega’s die vanwege persoonlijke omstandigheden op hun eigen functie uitvallen, vinden er een veilige thuishaven om in het arbeidsproces te blijven. Busweiler: “Ondanks de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, hebben wij een stabiele ploeg ontwerpers, monteurs, machinisten en andere specialisten. Met ons leerwerktraject zorgen we voor nieuw bloed. We betrekken jonge garde van A tot Z bij projecten, zodat ze leren om eigenaarschap te pakken, zeker als het gaat om veilig werken.”

Meer actueel

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Werkschip MS Karst draait volledig op groene waterstof

Ons werkschip MS Karst loopt, of liever gezegd vaart, sinds vorig jaar op groene waterstof. In 2023 hebben we de dieselmotoren voor de aandrijving door elektromotoren vervangen. Dat is op zich niet zo bijzonder, maar de voedingsbron van de accu’s van het schip en de bijbehorende kraan is wel uniek. Die accu’s worden namelijk gevoed vanaf ons Drijvende Waterstof Laadstation (DWL) en dat maakt de MS Karst 100% emissieloos in de hele werkcyclus.

Lees meer
Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Met de MS Karst maken we de wereld graag een stukje groener

Sinds 2023 is onze MS Karst als 100% emissieloos werkschip operationeel. Daarmee zijn we koploper in de Nederlandse waterbouw. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, bedacht zes jaar geleden al een plan om de MS Karst emissievrij te maken. Dit plan paste helemaal in zijn toekomstvisie om ‘voor te schakelen op groene energie’, met een business case per materieelstuk.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie