Alles in eigen huis voor duurzaam maatwerk

Beens Groep beschikt over een moderne vloot van schepen en werktuigen die in de eigen werkplaats onderhouden en -waar nodig - omgebouwd worden. Of het nu gaat om kranen, funderingsmachines, transportbakken of ander materieel - al dan niet vastgezet op schepen en pontons - Beens heeft het in huis. Ook materiaal wordt zoveel mogelijk in eigen huis ontworpen en op maat gemaakt. Nu veel materiaal een tweede leven krijgt, zijn een eigen constructiehal en een grote voorraad nieuw en gebruikt materiaal geen overbodige luxe. Eerder een grote voorwaarde om maatwerk te leveren binnen strakke budgetten en vaak krappe planningen.


Materieel, werkplaats en constructiehal

Vandaag de dag hebben opdrachtgevers en opdrachtnemers te kampen met grondstoffen-schaarste en capaciteitsproblemen bij externe leveranciers. Dan is zelfvoorzienendheid een grote plus om projecten binnen de afgesproken tijd en het afgesproken budget te realiseren. Gerben Busweiler, als Hoofd Materieel verantwoordelijk voor materieel, de werkplaats en de constructiehal van Beens Groep, weet daar alles van. Hij vertelt enthousiast over de wijze waarop eigen ontwerpers en monteurs dagelijks inspelen op specialistische vragen vanuit projecten. “In de ochtend gebeld voor een hulpstuk of extra materiaal? Dan ligt het vaak ’s middags al klaar!”

Vraaggestuurd ontwerpen en leveren

Een mooi voorbeeld hiervan is het 10-jarig onderhoudscontract voor de Marinehaven in Den Helder. Het prefab materiaal voor de aanmeerconstructies - golfbrekers, geleiderails, leuningen en nog veel meer onderdelen – wordt in de eigen constructiehal op maat gemaakt en op afroep geleverd. Ook in de werkplaats zijn flexibiliteit en creativiteit de drijvende motor achter slimme maatwerkoplossingen voor uiteenlopende projecten.

Wij passen ons materieel aan op de omgeving en niet andersom!

Gerben Busweiler Hoofd Materieel Beens Groep

Busweiler: “We kunnen ons aan de omgeving aanpassen als een kameleon. Als de directe omgeving bij een project weinig tot geen ruimte biedt voor onze machines, dan moeten we creatief zijn en ons aanpassen. Neem nou het kademurenproject in Amsterdam. Daar moet al het materieel over het water. Dankzij het door ons ontwikkelde diepladerponton kunnen we grote machines moeiteloos naar hartje centrum brengen, zelfs onder lage stadsbruggen door. Voor eenzelfde soort project in Utrecht ontwikkelden we eerder al multifunctionele hefpontons. Deze zijn door hun compacte vorm, stabiele opstelling en groot hijsvermogen uitermate geschikt zijn voor kleine vaarwegen, grachten en singels. We voeren er zware hijsoperaties op uit, maar zetten ze ook in als lanceerplatform voor het aanbrengen van stalen damwanden met een drukmachine.”

Gefaseerd en kritisch verduurzamen

Ook in de transitie naar duurzaam materiaal en materieel bewijzen de werkplaats en constructiehal hun meerwaarde. Busweiler: “We hebben een duurzame toekomstvisie met een business case per materieelstuk. Die visie is gebaseerd op gefaseerd verduurzamen. Dat betekent dat alles wat stuk gaat, duurzaam vervangen of weggelaten wordt. Duurzaamheid is namelijk ook de kunst van het weglaten. We zijn kritisch en wegen de voordelen van nieuwe technieken en beschikbaarheid van milieuvriendelijke brandstoffen zorgvuldig af. Natuurlijk kunnen we ook direct acteren op milieuvriendelijke eisen en wensen in de uitvraag van een nieuw project. Denk aan de genoemde voorbeelden van Amsterdam en Utrecht.”

Sociaal vangnet

De werkplaats en de constructiehal breiden gestaag uit. Oudere medewerkers met veel kennis en ervaring bieden nieuwe generaties een fijne omgeving om zich te ontwikkelen. Ook collega’s die vanwege persoonlijke omstandigheden op hun eigen functie uitvallen, vinden er een veilige thuishaven om in het arbeidsproces te blijven. Busweiler: “Ondanks de toenemende krapte op de arbeidsmarkt, hebben wij een stabiele ploeg ontwerpers, monteurs, machinisten en andere specialisten. Met ons leerwerktraject zorgen we voor nieuw bloed. We betrekken jonge garde van A tot Z bij projecten, zodat ze leren om eigenaarschap te pakken, zeker als het gaat om veilig werken.”

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie