ProjectenKadevernieuwing Korte Vest in Gouda


De Korte Vest is al sinds de 14e eeuw een belangrijke ader in de stad Gouda. Ooit was het onderdeel van de vestingwerken, later het decor van bedrijvigheid en militaire aanwezigheid, met de oude kazerne als stille getuige. Sinds april 2025 bouwt Beens Groep letterlijk voort op die geschiedenis. Voor de oude beschoeiing komen nieuwe damwanden. Tussen de Kleiwegbrug en de Kazernebrug biedt een fraaie steiger binnenkort ruimte aan wandelaars en watersporters. Projectleider Gert Beens is trots op de aanpak die niet alleen optimaal uitvoerbaar is, maar vooral ook de omgeving betrekt en ontziet. Dat zichtbare betrokkenheid tot vertrouwen en waardering leidt, beamen ondernemers en bewoners volmondig.

Rien Prins woont in een appartementencomplex aan de singel, vlak bij het huidige werkterrein. Als VvE-voorzitter is hij nauw bij het project betrokken. Hij kan zich de onrust bij de aankondiging van het werk nog goed voor de geest halen: “Grote machines die trillingen en geluidsoverlast veroorzaken, dat was het schrikbeeld. Sommige bewoners hadden uit eerdere projecten slechte ervaringen met aggregaten die hun nachtrust verstoorden. Maar van dat alles is hier geen sprake, het is een bijna geruisloos project. Bovendien worden we goed geïnformeerd over elke fase, zowel via de BouwApp als door de omgevingsmanagers van Beens en de gemeente.”

Zichtbaar en betrokken bij de omgeving  

Dat de omgevingsmanagers en projectleiders de omgeving goed kennen en graag een stapje extra zetten, wordt volgens Prins erg gewaardeerd. Als voorbeeld noemt hij de ijskar die Beens Groep tijdens de zomerse Doorvaardag regelde. Op die dag worden bruggen en sluizen extra vaak bediend, zodat bootjes zonder vaste tijden heen en weer kunnen varen tussen de Reeuwijkse plassen en de binnenstad.

De Gouda Cheese Experience is gevestigd in de oude kazerne aan de Korte Vest. Het is een eerbetoon aan de rijke kaasgeschiedenis van Gouda en trekt jaarlijks vele bezoekers uit binnen- en buitenland. Ondernemer Mia Schaap is één van de drijvende krachten achter deze unieke beleving. Enthousiast vertelt ze: “Ondanks de omvang van het project kunnen we er alleen maar positief over zijn. Het team van Beens Groep denkt mee, kondigt werkzaamheden op tijd aan en is buitengewoon respectvol richting de omgeving en haar bezoekers. Een openbaring!”

Een slimme aanpak in een kwetsbare binnenstad

Een goede voorbereiding is het halve werk. Beens: “De binnenstedelijke ligging vraagt om slimme oplossingen. Daarom voeren we het werk grotendeels vanaf het water uit. Zo beperken we overlast en werken we duurzaam. Materieel en materiaal komt met ons diepladerponton aan. Daarmee kunnen we zonder probleem onder de historische bruggen doorvaren. Met deze aanpak scoorden we hoog in de aanbesteding.

We zijn in het voorjaar van 2025 met de uitvoering begonnen. Al snel nam de drukte op het water toe. Om veiligheid en voortgang te borgen, hebben we goede afspraken gemaakt met de vaarwegbeheerder en de brugwachters. Van maandag t/m woensdagochtend is de vaarweg gestremd, net als op donderdagochtend. Daarbuiten kunnen boten gewoon doorvaren.

Monumentale omgeving, moderne oplossingen

We hebben de werkzaamheden samen met gemeente Gouda en het ingenieursbureau in bouwteamverband voorbereid. Zo kregen we de kans om het ontwerp te optimaliseren. In plaats van de oorspronkelijk bedachte schoorpalen gebruiken we nu schroefinjectieankers. Daarnaast laten we de oude beschoeiing grotendeels staan en plaatsen we er nieuwe damwanden voor. Dat maakt de uitvoering sneller, stiller en kostenefficiënter.

De kades zelf zijn niet monumentaal, sommige omliggende panden – waaronder het brugwachtershuisje van de Kleiwegbrug en het historische kazerneterrein – wel. Daarom wordt voortdurend gemonitord of het drukken van de stalen damwanden geen schade veroorzaakt. Op de damwanden komt een betonnen deksloof, in eigen huis voorbereid bij KLB Waterbouw. 


Een steiger mét vereende krachten

Tussen de Kleiwegbrug en de Kazernebrug plaatsen we een wandelsteiger, met aan weerszijden een verlaagd gedeelte voor kano’s. De stalen constructie van de steiger komt in prefab delen uit onze Constructiehal in Genemuiden. KLB Waterbouw is vervolgens verantwoordelijk voor het plaatsen van de steiger op locatie. Een houten wrijfgording beschermt de steiger en de schepen tegen schade door wrijving of botsing. Die komt bij ons Circulair Depot in Lelystad vandaan. Zo maken we maximaal gebruik van al het vakmanschap dat we onder de vlag van Beens Groep hebben samengebracht.

Door het plaatsen van een grote plantenbak op de kade, voegen we ook nog een groen element toe aan het waterbeeld.

Bijdrage aan leefbaarheid en erfgoed

Het project kent een duidelijke ambitie: Gouda een kade geven die veilig, toekomstbestendig en uitnodigend is. Een plek waar bewoners kunnen wandelen, waar boten kunnen aanmeren en waar het historische karakter van de stad eer wordt aangedaan.

Beens sluit af met een blik vooruit: “Als het project klaar is, moet het voelen alsof het er altijd al heeft gehoord. Dan is dit niet alleen een technische prestatie, maar ook een bijdrage aan leefbaarheid en erfgoed. Dat is waar we het voor doen.”

De binnenstedelijke ligging vraagt om slimme oplossingen die de omgeving ontzien.

Gert Beens, projectleider

arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook instagram gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie